Онкоболни алармират за тромава процедура с шофьорски книжки
Хората с ТЕЛК решения чакат със седмици, за да подновят свидетелствата си за правоуправление
/ брой: 188
Хора с онкологични заболявания сигнализират за бавна и тромава процедура при подновяване на шофьорските си книжки. Те се възмущават, че на лицата с ТЕЛК решения се налага да чакат със седмици преди да подновят свидетелствата си за правоуправление. Всички с онкозаболяване трябва да се явят отново на Транспортна областна лекарска експертна комисия (ТОЛЕК). Това означава, че трябва да преминават през редица медицински прегледи най-малко на всеки 5 години, за да може да шофират.
ДУМА припомня, че редът, по който се издават шофьорски книжки за лица с ТЕЛК решения, е описан в наредба, издадена от министъра на здравеопазването. В нея е посочено, че хората с определени заболявания или състояния подлежат на освидетелстване от ТОЛЕК комисия, както и при всяко следващо преиздаване на свидетелство.
От Министерството на транспорта посочват, че за редица заболявания Наредбата определя точни количествени показатели за степента на увреждане на дадения орган и това налага да бъдат представени съответните медицински изследвания. От ведомството допълват, че те не се заплащат от НЗОК за разлика от явяването на ТЕЛК. Процедурата обаче не само създава административни затруднения, но отнема много време.
"Изискват се отново много документи, които костват време, нерви, за пари не искам да говоря. Аз реално съм без шофьорска книжка, не мога да си ползвам автомобила", заявява Йордан Тодоров, който е с онкологично заболяване и 60% нетрудоспособност.
Защо трябва да се минава през ТОЛЕК, при положение, че даденият човек е преминал през ТЕЛК комисия? Какво, те не могат да преценят аз дали мога да шофирам или не мога. Или моят личен лекар, като отида аз при него, там е цялото ми здравно досие", допълва Тодоров.
Според адвоката по медицинско право Мария Петрова обаче процедурата е необходима и неизбежна, тъй като законодателят е предвидил периодичните прегледи за лицата с ТЕЛК решения, за да се следи здравословното състояние на водачите на пътя, които са преминали тежки заболявания. Целта е да се предпази обществото и самият човек и за решението да се носи отговорност от компетентните комисии.
"Друг е въпросът, че те са много лошо структурирани, бавно организирани и се превръщат в постоянно ходене по мъките, събиране на документи, бюрокрация, отколкото да бъдат полезни за хората. Отговорът е кратък - електронно здравеопазване и администрация, без да се налага да отсъстваме от работа, за да събираме подписи и печати", обясни адвокат Мария Петрова.