Въвеждат по-високи критерии за мегапоръчките на АПИ
/ брой: 3
Служебният регионален министър Виолета Коритарова не вижда никакъв проблем във въведените по-високи критерии за подбор на фирми, които да изпълняват основни ремонти по пътната мрежа в следващите 4 години. Основният мотив за откриване на процедурата е проектната готовност, която Агенция "Пътна инфраструктура“ има. Подобна поръчка трябвало да бъде стартирана още през 2023 г., но началото се проваля,става ясно от отговор на Коритарова на депутатски въпрос.
Поръчката за над 2,2 млрд. лв. без ДДС бе стартирана в края на октомври и предизвика недоволството на фирмите заради нововъведенията в нея. Вече е заложен нов принцип на „райониране“ на пътищата в страната, като те вече са 9. При предишните си търгове за поддръжка пътищата бяха разделени по области, като магистралите бяха отделени. Така се сключваха договори с по един изпълнител за всяка една област.
Новата идея на АПИ сега е да сключи рамкови споразумения с трима потенциални изпълнителя за всеки от 9-те нови района, а след това, чрез вътрешен конкурентен избор, да избира изпълнител за всеки един основен ремонт. На практика това означава, че АПИ би трябвало да сключи рамкови споразумения с 27 фирми. При нужда от основен ремонт Агенцията ще уведомява компаниите и ще им дава определен срок, в който да изготвят оферти. Комисията ще разглежда и класира офертите и едва след това ще бъде избиран изпълнител. До момента всеки един основен ремонт в страната се правеше с отделна обществена поръчка. Изискванията към участниците обаче са доста завишени. Те трябва да са реализирали оборот не по-малък от 500 млн. лв. през последните 3 години. През последните 3 години АПИ имаше затруднения да реализира докрай поръчките за текущо поддържане и на практика то почти липсваше. Освен това критерият за оборот е достижим за някои от най-големите фирми в бранша, тъй като повечето са изпълнители по големите инфраструктурни обекти.