09 Ноември 2024събота09:59 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

Снимка БТА

Столицата

София 2022 - между фалита и скандалите

Бурни и динамични месеци очакват столичани до местните избори

/ брой: 250

автор:Деси Велева

visibility 2034

Деси ВЕЛЕВА


София влезе в предизборна година и това пролича през изминаващата. Столичното ръководство от ГЕРБ заложи на редица пиар акции като встъпление към наближаващия местен вот. Друго обстоятелство, потвърждаващо предстоящите политически емоции, е запазването на кадровата стабилност на "Московска" 33. През цялата година в кметството не се регистрира нито една важна оставка, не се наложи нито едно отстраняване на лице с ръководна позиция, след като преди това премина чевръст управленски кадрил сред групата на заместниците на кмета Йорданка Фандъкова. Едва дни преди края на 2022 г. изненадващо се оттегли зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев, по лични причини. Впрочем, Фандъкова също запази поста си, въпреки че искания за оставката й не липсваха. 


Предизвикателствата пред ръководството на Столичната община през отиващата си година се въртяха основно около осигуряване на най-належащите нужди на столичани в кризисен период -  топлина, водоснабдяване, мобилност и чистота.

Ако започнем хронологично отзад напред, можем да отбележим, че с най-малко обществено внимание и без скандали премина преподписването на договора с концесионера "Софийска вода".

Дружеството бе създадено през октомври 2000 г., за да управлява водоснабдяването и канализацията на София за 25 години напред. Чрез него Столичната община преотстъпи експлоатацията и поддръжката на ВиК системата, но остана акционер с около 23 на сто. Останалата част е на френската компания "Веолия". "Софийска вода" обаче не е собственик, а само концесионер на ВиК активите, които са публична общинска собственост. През годините се изговори много за стопанисването, за загубите по тръбите, за качеството на ресурса, инвестициите и бъдещето на сектора.

През цялото време общинските съветници от БСП поддържаха тезата, че комуналните услуги трябва да се управляват от самата община. Затова и социалистите отказаха да подкрепят тихомълком прокараното от ГЕРБ решение концесията да се удължи с още 8 години. Истината е, че ръководството на кметството показа категорична липса на готовност да реши въпроса и предпочете отлагането му във времето. 

Борба с времето води и все още общинската "Топлофикация". Дълговете й вече не се измерват в милиони, а надминаха милиард. До края на отоплителния сезон задълженията към "Булгаргаз" ще достигнат 750 млн. лева, а към Българския енергиен холдинг - над 800 млн. лева. На този фон

бягството остава най-предпочитаното средство

на Столичната община - нейна запазена мярка. Затова от месеци се търси външен инвеститор, който да поеме грижата и да отърве кметството от още едно негово задължение.

В тази драматична ситуация социалистите застанаха зад идеята "Топлофикация-София" да стане държавно дружество, което да създаде възможност за финансирането му по Плана за възстановяване и устойчивост. От "Московска" 33 обаче предпочитат да се хвалят, че дългът е намален с 400 млн. лева, а чакането на спасителя продължава. 

Градският транспорт също остана гореща точка през изтичащата година. Там финансовата дупка е също толкова дълбока, но поне никой не говори за концесия, наем или външен инвеститор. Дори частните оператори се разбягаха, за да се спасят от затъващия сектор. Опитите за спасяването му вървят по две линии - чрез заеми, отпускани от самата община, и чрез така наречената нова тарифна политика, която бе широко прокламирана от години и вече уж е в сила. 

Последният кредит, който бе даден на авто- и електротранспорта, бе от над 27 млн. лева с цел да покрие просрочените задължения за ток, дизел, гуми, резервни части, ремонти, застраховки, лизинги и какво ли още не. Заради проблеми с изплащането на лизинга за десетки нови автобуси дори се наложи залагането на една трета от целия автобусен парк на кметството. 

Другата политика по увеличаване на потока на средства към обществения транспорт е фактическото

вдигане на цените на абонаментните карти

Много от съществуващите евтини варианти се премахват от 1 януари, а пътниците ще трябва да си купуват от по-скъпите. Изчезва едномесечната линия за метро за 35 лева, за сметка на това се предлага карта за всички линии, но на цена от 50 лева. Така хората ще бъдат принудени да плащат за нещо, което не ползват, но доходите на общината ще се увеличат. 

За другия важен сектор под шапката на общината - чистотата, годината премина без сериозни сътресения. След като голямото раздаване  на 435 млн. лв. за събиране на боклука на София приключи през 2020 г., сега едни 144 млн. лева се оказаха нищожни и бяха харизани без много шум на познатите играчи на пазара. Столичани разбират за това как вървят отношенията между общината и фирмите по гледките около контейнерите за смет. 

Столичната община парафира през годината и запазените си марки "ремонт на ремонта" и "забавяне на ремонта". Кметството пипна там, където май не трябваше да пипа - емблематичните жълти павета. Уж за добро, а пак се стигна до провал, обиди, обвинения, заплахи, глоби. Едно на пръв поглед просто пренареждане на уникалните блокчета за сетен път показа, че работите у нас куцат сериозно кадрово, както на високо, така и на ниско равнище. 

Положените наново

павета набързо се разместиха

Снимка Михаела Катеринска

а отговорът на общината бе традиционен - глоба. 10 000 лв. би трябвало да е санкциониран изпълнителят, след като стана ясно и че работник чупи паве, за да му "пасне". Най-лошото е, че следващ поред е знаковият площад "Александър Невски", на който също му предстои пренареждане... Какво ли предстои?

Друг дълго подготвян ремонт в София, засягащ много граждани и всмукващ доста пари, не успя да се намести в предварителния график. Реконструкцията на трамвайното трасе на Петицата се забави с половин година и зарадва изпълнителя си с поредната глоба - този път от 900 000 лева. Първата част от проекта - до жк "Бъкстон", бе пусната преди дни. Наред е втората, която ще достигне до жк "Овча купел", с обещанието, че ще е готова до пролетта. Коя пролет? Ще видим...

Политически залитания също не липсваха през годината, като предизвикаха ненужни спорове сред партиите в Столичния общински съвет. В опит да демонстрират солидарност управляващите решиха да кръщават градинки и площадчета с имената "Героите на Украйна" и "Борис Немцов", а по-късно сложиха украинското знаме на фасадата на сградата на "Московска" 33. Така за пореден път ръководството на общината се пусна по спиралата на популизма и предизвика само излишни скандали. 

Бурни и динамични месеци очакват София до местните избори в края на следващата година. Най-хубавото в тях е, че ще са окончателни и няма да бъдат последвани от предсрочни.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 781

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 748

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 591

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 722

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 745

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 762

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 739

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 706

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 651

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 657

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 681

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 704

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ