19 Ноември 2024вторник01:56 ч.

Неков: Трябват социална насоченост и цялостен подход в образованието, а не мерки на парче със спорен ефект

автор:Дума

visibility 811

"Качественото образование и грижите в ранна детска възраст са важна основа за по-нататъшното развитие и трупане на знания, умения и компетентности. Неравенствата са ясно видими още от първите години." Това заяви Момчил Неков, член на Комисията по образование и култура към Европейския парламент, на кръгла маса на тема "Новата европейска програма за умения -  възможности и предизвикателства на национално и регионално ниво", която се проведе на 30 септември в Бургас. Това е вторият форум на образователна тематика, в който Момчил Неков участва през последните две седмици. Припомняме, че на 18 септември се проведе дискусия на тема "Европейски образователни политики", като част от официална делегация на Комисията по култура и образование в България, на която Неков бе домакин.
"Борбата с ранното отпадане от училище нашумя през последните няколко месеца, но усещането, с което оставам аз, е, че тази болезнена за обществото ни тема беше превърната в повод за евтин пиар на правителството. В медиите се тиражира, че 3 000 деца са върнати в образователната ни система от липсващи около 200 000. Излишно е да сравняваме цифрите. За всеки е видно, че разликата е огромна. Разбира се, управляващите отново ще намерят "разумно" обяснение и ще отчетат акцията си като успешна. Проблемите обаче са прекалено дълбоки и оправданията не помагат на никого", отбеляза Момчил Неков, който е докладчик на Европейския парламент по темата за "Новата програма за умения за Европа".
В своето изказване българският евродепутат подчерта, че ако не се засили социалното измерение на Европейската програма за умения, тя няма да има очаквания ефект, защото третира само част от проблемите и има риск това да се превърне в поредната инициатива, спусната от Брюксел, която няма да има реална добавена стойност на национално ниво. "Трябват социална насоченост и цялостен подход в образованието, а не мерки на парче със спорен ефект. 70 милиона европейци нямат базисни умения по четене, писане и математика. В тази статистика попада и България. Не можем да си позволим повече да възпроизвеждаме един грешен модел, който да ни изпраща в "черните" статистики", категоричен беше Неков.
Един от акцентите на кръглата маса беше темата за професионалното образование. Неколкократно в свои изказвания по въпроса Момчил Неков застава зад тезата, че връщането на престижа на професионалното образоване е един от основните начини за борба с младежката безработица и "изтичането на мозъци" от страната ни. "Държавата отново бездейства и така поставя в риск работата на една пълноценна система за обучение, каквато е дуалната. Няколко пъти съм обръщал внимание, че вече трета година в България се работи по различни проекти по дуално обучение, но от Министерство на образованието и науката все още не са излезли с унифицирани критерии за това кой работодател може да се включва в такова обучение. Липсват и единни стандарти за обучение и подготовка на менторите, които работят с учениците. Какво правим, ако утре в дадена фирма се случи трудов инцидент с дете? Кой ще носи отговорност? Фирмата, че не е предоставила нужните условия, или държавата - че няма ясни правила за работодателите?", пита Неков.
Според евродепутата стъпките към успешното въвеждане на обучение чрез работа са четири. Първо, качественото ранно кариерно консултиране; второ, подсигуряване на подкрепа от страна на бизнеса, който да заеме активна роля в подпомагането на образованието; трето - съвместното изготвяне на учебни програми и помагала с училището и работодателите; и не на последно място - изграждане на система за валидиране на знанията и уменията, придобити чрез професионално образование.
В заключение Неков заяви, че ролята на образователните институции има нужда да бъде фундаментално изменена, защото образованието трябва да спомага за социалното сближаване, борбата с неравенствата и бедността. Учителите имат нужда от подкрепата на държавата не само на ниво повишаване на заплащането, но и в аспекта на осигуряване на повече възможности за квалификация в иновативни методи на работа. "Трябва ни единна и цялостна политика, която решава проблеми, а не замаскира причините за тях", убеден е евродепутатът.

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ