19 Ноември 2024вторник01:54 ч.

Голямото събиране на тетрадки

Дейци на МОМН предприеха "обиск" на ученически книжки и "арест" на неграмотни писания

/ брой: 17

автор:Велиана Христова

visibility 2032

Инспекторатът по образованието в Смолян измислил нестандартен начин да провери какво правят в час ученици и учители по време на срока - тетрадките на децата от няколко училища били събрани в кашони в последния учебен ден преди коледната ваканция и подкарани към областната просветна централа. Там експерти по отделните предмети щели да проверят дали тетрадките са водени грамотно. Не знам как ви изглежда това, не знам как се чувстват децата и учителите след тази "акция", на мен лично ми звучи грозно. Показателни са заглавията, с които някои медии съобщиха за случката: "Обиск на тетрадките", "Арестуваха тетрадките на учениците в Смолянско".
Забелязвате ли как неусетно в лексиката дори на най-крехките обществени сфери са се намъкнали термините на полицейщината? И се чувстват там удобно. Обиск... арестуваха... Звучи ужасно, когато става дума за училището. Ужасно звучат, разбира се, и констатациите, че в част от тетрадките липсват домашни работи, в други нищо не е писано, трети са по "всичкология", четвърти преливат от неграмотност. Всичко това е резултат от състоянието на българското училище, което никак не е розово и всички го знаем. Сигурно има резон и в това работата на учители и ученици да бъде проверявана и направлявана от инспектората. Думата ми обаче е за начина, по който кашоните с ученически писания са "иззети" от училищата едва ли не като "веществено доказателство" за престъпление. Някои го наричат услужливо "иновативен, интерактивен метод"!
Не виждам нищо интерактивно в това да измъкнеш, да откъснеш силово един елемент от училищната дейност, да го напъхаш в кашони и без връзка с останалите елементи на образователната система и практика да понесеш нагоре-надолу "славата" на учителите, някои от които били тъй немърливи, че одобрявали грешно решени задачи. Такава проверка не създава усещане за загриженост за децата, още по-малко за учителите, изглежда като заплаха (при това тежка, понеже идва от хора с власт над училището, самоизживяващи своята значимост). Хаосът в училищната дисциплина, в държавните образователни изисквания, в учебните програми, разпределението на учебното време, ролята на родителите остават встрани от... състоянието на ученическите тетрадки. А тези неща са свързани като скачени съдове. Кажете ми например, ако учителят преподава само това, което пише в учебника, защо ученикът трябва да записва казаното в тетрадката? Първичният проблем е какво се изисква от учителя в българското училище, има ли той свободата и възможностите да преподава нещо повече от учебникарския материал, по който ще оценяват ученика му. До ден днешен помня как някога в V клас учителката ни по история разказваше за структурата на римската кохорта и понеже в учебника нямаше нищо за това, ние рисувахме в тетрадките си този уникален боен строй и потъвахме в един почти приказен свят, който ни беше интересен. Могат ли днес учителите, притиснати от липсата на време при отдавна орязан брой часове и при наукообразните изисквания към тях, накъдрени с чужеземни термини и предписания, създадени от просветни чиновници, да си позволят подобни "волности"? Отворете учебните програми по история, отворете съответстващите им учебници и вижте как се преподава днес история на древния Рим. Ще ви се доплаче.
Има доста по-цивилизовани начини от този да замахнеш към ученици и учители с мръсния парцал от черната дъска. Например вместо да "арестуваш" тетрадки, да видиш на място как работи училището, а ако не работи добре - да анализираш причините и да търсиш път към подобрение. Всеки специалист по педагогика би подсказал на областните дейци на МОМН, че заплахите и заканителното размахване на пръст не вършат работа, че в обучението и възпитанието върши работа насърчаването, дори на най-крехкото постижение. Нима всички ученически тетрадки в Смолянско са олицетворение на неграмотността, както излиза от медийния отзвук на инспекторовото "новаторство"? Не се ли подаде от кашоните поне един пример, достоен за похвала? Или след лекарите дойде време да ни убедят колко нефелни са учителите? Всичките. Те трябва да се страхуват, че окото на инспектората бди, че утре може да отнесе по същия начин "на експертиза" и разтерзание я училищните дневници, я разработените от учителите уроци. 
Следващото "голямо събиране на тетрадки" ще започне около междусрочната ваканция, съобщават смолянските медии...
 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ