17 Октомври 2024четвъртък15:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

В омагьосан кръг

Гърмят мините от написаните на колене и приети мълниеносно промени в Конституцията

/ брой: 61

visibility 974

Виктория Георгиева

ПП нямало да участва в служебния кабинет на Димитър Главчев, защото той е „ярко политическо лице на ГЕРБ“. Това заявиха както съпредседателят на ПП Кирил Петков, така и премиерът в оставка Николай Денков. Изявлението им дойде, след като президентът Румен Радев определи председателя на Сметната палата Димитър Главчев за кандидат за служебен министър-председател.
Това решение на Радев беше в голяма степен предопределено заради промените в Конституцията (според които за служебен министър-председател държавният глава може да избира измежду председателя на Народното събрание, управителя или подуправител на Българската народна банка, председателя или заместник-председател на Сметната палата и омбудсмана или негов заместник), гласувани и приети и от ПП-ДБ.
Още повече, че президентът нямаше почти никаква друга възможност, при положение, че омбудсманът Диана Ковачева заяви, че не може да е служебен премиер, защото е избрана за съдия в Съда по правата на човека в Страсбург, подуправителят на БНБ Петър Чобанов също не прояви интерес, другият подуправител Радослав Миленков, каза, че е банкер, а не политик, а преди два дни и зам.-омбудсманът Елена Чернева- Марчева подаде оставка и така максимално стесни избора на Радев за служебен премиер.
Още по-нелепото е, че Денков, на журналистически въпрос, свързан точно с това защо сега ПП критикува Главчев, който само

преди няколко месеца беше избран с тяхна подкрепа

за председател на Сметната палата, подскочи, че питането към него било провокация.
Промените в Конституцията бяха окончателно приети с гласуването на 237 народни представители. „За“ бяха 165 от ГЕРБ-СДС, „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) и ДПС, „против“ – 71 от „БСП за България“, „Възраждане“ и „Има такъв народ“, а Бойко Рашков от ПП-ДБ гласува с „въздържал се“.
Още преди да бъдат приети в края на декември, беше пределно ясно, че те са нож с две остриета. Проблемите, които породиха и тепърва ще пораждат, ще трябва да бъдат решавани – рано или късно. Една от основните им цели още в началото беше да се ограничат максимално правомощията на президента и да се контролира по-лесно прокуратурата.
Или е по-правилно да се каже, че бяха насочени персонално срещу Румен Радев – за да се намали политическото му влияние, и срещу опасността някога да се появи пак опърничава фигура на поста главен обвинител на държавата, която да обърква периодично плановете на политиците.
Промените бяха направени бързо, на крак, дори напук, без особено мисъл, поради което още в началото бяха атакувани от конституционалисти, които нееднократно предупреждаваха, че са бомба със закъснител и с тях се поставят множество мини, които периодично ще гърмят, хвърляйки в хаос и без това нестабилната ни политическа система.
Първата мина вече гръмна – изведнъж всички започнаха да се оплакват, че изборът за служебен премиер бил сведен до няколко човека. Заоплакваха се същите, които преди няколко месеца със зъби и нокти драпаха за „реформата” в Конституцията, базирана на реваншизъм.
Очакваме да видим кога ще избухнат и

мините в прокуратурата,

след като там промените са, че вече повечето членове на прокурорския съвет – 6 – ще са по избор на Парламента, а само трима ще се излъчват от прокурорите и следователите. Още тогава вносителите и приелите това оспорвано решение признаха какъв е мотивът им – когато повечето членове се избират от Народното събрание, в прокурорския съвет няма да може да има мнозинство под контрола на главния прокурор. Беше намален и мандатът на главния прокурор – от 7 на 5 години, като той вече няма да може да осъществява „надзор за законност“ върху работата на всички прокурори. Явно сянката на Гешев още ги преследва… Или казано най-простичко – така желаното от някои партии и лица политическо овладяване на прокуратурата, най-накрая се осъществи.
Промените, касаещи Парламента, са също толкова нелепи. Той вече няма да се разпуска, ако не избере правителство. А за още по-сигурно, депутатите гласуваха, че Народното събрание вече ще може да ограничава и правомощията на служебните кабинети. В момента наблюдаваме и безумната ситуация, че настоящите депутати са в предизборна кампания, но макар да са отсъствали почти през цялото време от работното си място – ще получат заплати като народни представители.
Не бива да пропускаме и една от най-скандалната промени – депутати и министри ще може да са

хора с двойно гражданство,

като единственото условие (за депутатите) е да са живели в България поне 18 месеца, преди да бъдат избрани. За министрите даже няма подобно условие. На тази промяна държаха основно от ПП/ДБ (защо ли), които се аргументираха, че е редно българите, които отдавна живеят в чужбина, да могат да участват по-активно в политическия живот в страната.
Депутатите толкова бързаха да приемат всички промени в Конституцията, че даже въобще не помислиха от реалната възможност чужденец, който живее у нас и получи българско гражданство, също да се кандидатира за депутат. А колко лоялен би могъл да е на България някой, роден в друга страна, е реторичен въпрос. Да не говорим за реалната опасност човек, който преди това се е заклел да защитава интересите на чужда държава, да разполага с опцията да гласува закони или да разписва документи (като министър), касаещи включително държавната ни сигурност.
Може логиката им да е била такава – така или иначе поне от 80 години сме винаги под нечие чуждо влияние, сега нека просто направим всичко съвсем официално.
Патова ситуация – да, ограничиха се правомощията на президента, но същите, които го направиха, сега са недоволни, че за служебен премиер е избрано лицето X, което било партийна фигура. Неуважаеми, то

други варианти нямаше, благодарение на вашите действия

А за пореден път, вече и законово подплатено, необходимостта от реална съдебна реформа беше сведена до това да ограничим правомощията и мандата на главния прокурор, както и независимостта на прокуратурата, за да можем по-лесно да ги контролираме.
Фактът, че сред осъществилите тези промени липсваха имената на опитни конституционалисти, както и припряното приемане на всички изменения, без подлагането им на дебат, също ясно говори за нефелността им. Именно според експертите, Конституцията ни е (беше) добра и първо – нейната промяна не беше основен приоритет, второ – основният закон не може да се изменя според политическите интереси, трето – каквато и да е промяна на този закон, задължително означаваше продължителни и сериозни дебати с най-добрите специалисти по Конституционно право, каквито е ясно, че не са депутатите, предложили и приели промените.
Със сигурност толкова компрометиран парламент, толкова компрометирани лица в Народното събрание не е имало отдавна, вероятно и никога дори, но за сметка на това въпросните се изхвърлиха да правят генерални реформи, касаещи бъдещето на страната ни, поради което неминуемо, не в толкова далечни дни, всички ще берем плодовете от експериментите им, а явното саботиране на политическата система няма как да не подкопае още повече и без това деморализирания парламентаризъм.

Флагман

МО недопустимо наруши закона

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 198

Румен Радев поиска основен анализ на трагедията с авиокатастрофата

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 198

Съюзът на съдиите се обяви против избора на Сарафов

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 198

Предлагаме инвестиции, които ще задвижат икономиката

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 198

61% от питейната вода у нас се губи

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 198

При цените на храните има възходяща есенна тенденция

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 198

До 5 млн. евро глоба за спекулативни цени на храните в Гърция

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 198

Харчим по 400 лв. на "Черен петък"

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 198

ЕК частично замразява пари за Румъния

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 198

РСМ и Албания с паралелни академии

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 198

Българска следа в ДДС схема в Гърция

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 198

Накратко

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 198

Сбъркана държава

автор:Александър Симов

visibility 138

/ брой: 198

Поне в една класация сме първи. Уви, не е за хвалене

visibility 168

/ брой: 198

Срамен футбол

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 198

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ