14 Август 2024сряда16:49 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

И стари и нови автомобили поскъпнаха драстично през последните 2-3 години

Акценти

Автопаркът - по течението на Зелената сделка

България не помни толкова драстично поскъпване на употребяваните коли

/ брой: 117

автор:Дума

visibility 326

Историята на автомобилната индустрия не помни толкова драстичен скок на цените и то за толкова кратко време - в период от 2-3 години. Вече се наблюдава тенденция за задържане на настоящите автомобили и отказ от обновление поради високите цени. Така и средната възраст на автомобилните паркове не само в Европа, но и в Северна Америка, расте. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев пред Economic.bg. 

По думите на експерта причините за тези нови тенденции не са свързани само с пандемията, но и с нарушените доставки, недостига на чипове, инфлацията, мерките на Европейския съюз, свързани с налагането на екологичния стандарт Евро 7 и спирането на производството на автомобили с вътрешно горене от 2035 г.

Калоян Желев

Оскъпяването е толкова драстично в последните 3 години, че историята не помни подобен шоков ръст - и на новите, и на употребяваните коли. Според различни оценки скокът е между 30 и 50 на сто. Един от много отрицателни ефекти на тази цялата регулация за зануляването на емисиите е драстичното оскъпяване на крайния продукт, казва Желев. 

Специалистът не прогнозира успокоение на пазара в обозримо бъдеще, тъй като много и различни фактори влияят на индустрията. Тя, по думите на Желев, е предразположена към отрицателно въздействие, което води до оскъпяване.

Как новите политики на ЕС се отразяват върху българския автопарк?

България, заедно с няколко други държави, не подкрепи въвеждането на стандарт Евро 7. Това, според Желев, е положителна светлина в тунела, но говори също, че страната ни няма национална концепция какво да прави с все по-застаряващия автопарк. "Ние не сме наясно в момента накъде вървим, влачени сме по течението на Зелената сделка и въглеродните цели. Приличаме в много голяма степен на откъсната от котвата си шамандура, която се носи по течението".

Желев смята, че въпросният екостандарт няма да бъде въведен в този му вид и в сроковете, набелязани от ЕК, т.е. 2025 г. По отношение на спирането на производството на коли с ДВГ, той прогнозира, че гласуваната отстъпка за Германия е "първата пукнатина в нещо, което ще се развие тепърва."

"Начинът на трансформацията предполага пряко последствие, за което не знам дали регулаторите си дават сметка, или може би точно това искат да постигнат, но то е оскъпяване до такава степен на автомобилите, че да загубят функцията си на масов индивидуален транспорт. Ако това е търсеният ефект и искат да ни качат на влака, тролейбуса или метрото, добре. Но ако това е ефект, който произтича от лош анализ на въздействието, това е лошо", коментира експертът.

На въпрос дали тези мерки на ЕС няма да задълбочат проблемите с все по-застаряващия автопарк в България, той отговаря положително. "Ние и сега сме достатъчно голям контейнер за автомобилен скрап, тъй като караме колите, които се дерегистрират в Европа."

Друг момент - субсидиите за електромобили в България. По отношение на готвения Закон за насърчаване на електромобилността и евентуалните субсидии, Желев казва, че подобни мерки няма да променят нищо. По думите му това е просто преписване на мерки от други европейски държави, но без да се отчитат особеностите на България. Не е ясно и на какъв ресурс се разчита за подобно обновяване на парка.

И още: "Писането на подобни парчета от регулация, каквото е това, с нищо не решава един по-важен въпрос, на който ние все още не сме си задали, а камо ли да сме започнали да търсим отговор - какво е бъдещето на българската моторизация, как ще изглежда България с всичките й национални особености, много от които са крайно различни от тези в държавите от Северозападна Европа."

По думите му разговор за бъдещето на индустрията в България не е воден от 34 години. Институциите, отговорни са сектора, според Желев, имат нулева експертност и това води до липса на разговор, което пък от своя страната обрича лошото състояние на автопарка ни и само задълбочава проблемите.

Писането на коляно на подобни фрагменти няма да решат фундаменталния проблем - бедността, колкото и банално да звучи. Има ясно доказана връзка между нивото на благоденствие на обществото и качеството на моторизацията.

По думите му дори със субсидии не всички собственици на стари коли ще могат да си позволят електромобилите. Според Желев, със субсидиите единствено ще се стимулират тези, които и в момента може да си позволят електромобил. 

economic.bg

Хората на Кьовеши влязоха в "Булгартрансгаз"

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 154

Нивите поскъпнаха повече от два пъти за 7 години

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 154

Митниците монтират суперскенери по границата

автор:Дума

visibility 301

/ брой: 154

Българският износ изостава с 6% на полугодието

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 154

Банди вилнеят в Дания и Швеция

автор:Дума

visibility 343

/ брой: 154

Потушени са повечето пожари в РС Македония

автор:Дума

visibility 324

/ брой: 154

Нов руски командващ за Курска област

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 154

Накратко

автор:Дума

visibility 814

/ брой: 154

Лявото обединение и неговите душмани

автор:Александър Симов

visibility 411

/ брой: 154

Вакханален танц

автор:

visibility 494

/ брой: 154

Бойното кръщение на военноморския ни флот

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 154

Що е ляво и има ли то почва у нас?

visibility 345

/ брой: 154

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ