15 Октомври 2024вторник06:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Загубиха ли битката добрите?

Как и защо кино "Изток" отплува в историята

/ брой: 296

автор:Александър Симов

visibility 2731

На път към къщи тези дни в заснежената София с известно меланхолично огорчение видях, че от древното кино "Изток" вече няма и следа. Там, където стоеше то, сега е модерна, лъскава, стъклена сграда на магазин "Била" и жълтите букви на веригата ехидно светят в столичната нощ.
Огледах се наоколо и видях още нещо. Странната синя сграда на хотел "Плиска" също не беше самата себе си - цялата й една страна бе покрита с огромна реклама на телефоните "Нокиа" и виртуалните услуги, които те предлагат.
Край мен в същия миг премина автобус, боядисан в шарени цветове, който призоваваше всички да отиват на Голямото Коледно Намаление в мол "Сердика", а вероятно, за да подкрепят тази теза около рекламата имаше и сияещи лица на хора от страната на фотомоделите, където очевидно всички се усмихват бляскаво, а зъбите им май никога не са били лекувани от български зъболекар, защото са така зашеметяващо бели.
Стана ми криво за кино "Изток". Беше първото кино в София, в което отидох. Тогава май все още съществуваше онази красива и леко кичозна традиция всяко кино да си има художник и вместо обикновените рекламни плакати - художникът рисуваше постер за филма. Преди им се присмивах, днес тези рисувани плакати невероятно много ли липсват.
Сега това време понякога ни се струва толкова невероятно далеч, че е чудно дали времената наистина се движат много по-скоростно, или просто ние бяхме прокълнати да живеем интересен живот.
Кино "Изток" беше обществена сграда. Да, вярно е, едва ли можем да заявим, че е била върхът на архитектурната мисъл, но допринасяше за някакво артизлъчване на площадчето и на самото място, през което иначе минават много хора, защото вероятно е едно от най-оживените в София. Площадчето пред киното. Хората говорят и до днес така за него.

Сега вече обществени сгради почти не останаха

Започна тоталната комерсиализация на градското пространство. Киното стана хипермаркет. До хипермаркета - няколко ресторанта, магазини, още магазини и още повече магазини. Естествено, фирмите не са виновни за това, че настъпват в градовете, но тези, които им позволяват да овладеят все повече и повече обществени пространства, трябва да дадат отговор.
Това е ситуация, за която в България май нямаме сетива. Но прекрасно е описано от канадската журналистка Наоми Клайн в книгата й "Без лого". Там тя разказва за новата градска война - как фирмите посягат на градското и обществено пространство и се опитват да го брендират.
Да превръщаш обществените места в рекламен плакат - колко порочно е това като идея и какво посегателство е срещу хората, които все още успяват да бъдат меланхолични, когато видят как едно кино безвъзвратно си е отишло. Настъплението тече по всички фронтове, а никой не може или пък не иска да му се противопостави.
Най-гадното от всичко е, че в България комерсиализацията е станала толкова тотална, че вече всички я приемат за нормална. Все едно българският живот тече от магазин до магазин, от хипермаркет до хипермаркет, а фантазията ни има граници от "Била" до "Лидл".
И кино "Изток" отплува в историята...
Така в историята отплуваха много други кина, снобски магазини подмениха по-голямата част от тях, рекламите вече започнаха да се появяват по пейките в парковете, "Кока-кола" украсява всяка година елхата до парламента, моловете твърдят, че правят и културни събития. Подмяната е нелепа, но уви, е просто поредната подмяна в живота ни.

Атаката на марките

на хипермаркетите, на скъпарските магазини е повече от успешна, но придават на София пародиен вид.
Защото столицата живее в няколко паралелни времена, абсурдни като видение на романтичен поет. София не е цялостен и единен град и това се дължи именно на това, че стана жертва на своята радикална комерсиализация.
Когато за първи път стъпих в Брюксел, се почувствах като извънземно, когато видях, че още на входа на летището си белгийците имат плакати и реклами не за някой мол или хипермаркет, а за тяхната национална художествена галерия. Една страна, разкъсвана от политически и странни етнически противоречия като Белгия е наясно, че именно културата е това, което може да държи противоположностите заедно и да ги прави една държава.
В България няма да видите

реклама на Художествената галерия

Не се учудвайте, ако след някоя и друга година я закрият като ненужно перо в бюджета и като част от "прогресивния десен реформистки дух".
В този смисъл ми е тъжно, като гледам кинаджиите, които днес излизат на протест срещу тъпанарщината на Министерството на културата. Тази битка е била загубена още в първите години след прехода, когато България подари изцяло себе си на западния свят, но взе от него единствено опитите за блясък, но не и смисъла на съществуването.
И кината започнаха да изчезват. Книжарниците рязко намаляха. Библиотеките започнаха да се задъхват. Киното замря. Българската литература потъна, а читателският интерес към нея ще бъде възстановяван с десетилетия. Всичко започна като битка срещу това да има общество с идеи в България. Българите бяха по-удобни като консуматори. Като консуматори на ръба на бедността, втренчили жадни погледи в лъскавите витрини на магазините - новите забележителности на страната, гордостта на живота, смисълът на битието.
Когато видях кино "Изток" като магазин "Била", се почувствах смазан, защото е много тъжно занимание да бродиш по бойното поле, когато твоите хора са били разгромени. Леонард Коен в песента "Всички знаят" пееше точно за това състояние: "Всички знаят, че войната е свършила, всички знаят, че добрите загубиха."
В едно такова деформирано от реклами градско пространство, в което трябва да живеем, изборът никак не е голям. Изборът е Пепси или Кола, Мол или Хипермаркет, Голяма Коледна Разпродажба или Голямо Великденско Намаление. Човешкият живот се измерва с портфейли, а всяко търсене на смисъл отвъд това изглежда като странна приумица.
Не всичко обаче е толкова черно. Самата Наоми Клайн също го твърди - съпротивата срещу комерсиализацията на обществените пространства върви с пълна сила. Дали като подривна дейност или просто като рисуване на мустаци по плакатите, но върви.

Днес също има повод за оптимизъм

Кризата, тази коварна криза, която богатите използваха, за да вземат и последните пари на бедните, всъщност събуди политически цяла Европа. Даде идеи на поколението, което уж не трябваше да се интересува от политика. Възмути най-младите и ги изведе на улицата. Английските студенти атакуваха колата на британския престолонаследник. Публиката на концерта на ФСБ пет пъти освирка премиера. Съпротивата е жива и тя никога няма да бъде разгромена.
А има и нещо друго. Човещината. В кино "Изток" не едно и две поколения млади софиянци са целунали за първи път девойките на мечтите си. И това се помни. Тези спомени ще надживеят и самото кино, ще надживеят обаче и самата "Била".
Защото нима някой може да си спомни хубава, страстна и романтична целувка в хипермаркет?


 

Цената на чушките - нагоре с 10% само за седмица

автор:Дума

visibility 615

/ брой: 195

Засякоха опасна маска за Хелоуин

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 195

Обсъжда се "Сименс" да осигури турбините за 7-и блок на АЕЦ

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 195

Само един кандидат иска да модернизира билетната система на БДЖ

автор:Дума

visibility 706

/ брой: 195

Мицкоски: Със София няма да сравнявам баби и жаби

автор:Дума

visibility 662

/ брой: 195

Недостиг на работна сила в Гърция

автор:Дума

visibility 648

/ брой: 195

Полша временно спира даването на убежище

автор:Дума

visibility 562

/ брой: 195

Накратко

автор:Дума

visibility 906

/ брой: 195

Черната дупка на ББ

автор:Александър Симов

visibility 634

/ брой: 195

Уникален ритуал, насочен към бъдещето

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 195

Всички посочват проблемите, ние даваме решенията

автор:Юлия Кулинска

visibility 590

/ брой: 195

100 решения за България

автор:Дума

visibility 689

/ брой: 195

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ