05 Ноември 2024вторник10:13 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Бързай бавно

Новото чудо - електрически велосипед

Екологично чистото возило доставя удоволствие на млади и стари, изкачва стръмнини без затруднение, цена няма при излети и пътешествия

/ брой: 144

автор:Божидар Стойков

visibility 10301

Сега момчетата искат от бащите си я кола кабриолет, я джип, я нещо по-специално - било спортен автомобил, било четириколка АТВ...
Преди години времената бяха по-бедни и поради това и желанията по-скромни. Тогава момчетата сънуваха... велосипеди. Както днес по улиците се търкалят всякакви марки автомобили, колела в онези години имаше какви ли не: пътнически, спортни, туристически...
Българските балканчета още не бяха се появили на пазара, нито се продаваха евтините руски велосипеди, ето защо децата пулеха очи от възторг по елегантните немски возила. Те струваха немалко пари, но юнаците от махалата един след друг успяваха да кандърдисат бащите си и за 2-3 години се оформи цял колоездачен отбор на свободна практика. През лятната ваканция, наредени едно зад друго в индианска нишка, колелата от махалата около площад "Възраждане" препускаха из цяла София, стигаха чак горе до Телевизионната кула и

после се спускаха с космическа скорост надолу

 към реката.
Разбира се, зорът беше изкачването, но млад човек умора няма, нали? Добре де, но още никой не е успял да спре времето, а щом годините стават повече, и стръмнините са по-трудни за преодоляване.
Точно затова техническата мисъл идва да помогне на колоездачите и най-вече на тези, които се водят "младежи старша възраст". Тук прочути майстори са японците. Те от години са сред първите в света по нови технологии и за тях е чест да предложат на пазара различни велосипеди с електрически мотор.
Един от тях е конструиран от компанията "Мацушита електрик". Направен от титан, велосипедът може да се придвижва по традиционния начин - с педали, но също и с помощта на акумулатор с батерии. Те поставят рекорд - веднъж заредени, позволяват да бъдат изминати 100 км и чак тогава идва ред за ново зареждане.
Елегантно, с модерен дизайн, може би най-добро сред велосипедите с електрически двигатели, японското творение има и твърде солидна цена - 4500 долара. Но който иска да бъде собственик на нещо специално...
Конкуренцията, както се досещате, не спи. Конструкторите от "Саньо" са изобретили колело с литиево-йонна батерия. Тя се зарежда и при натискане на спирачката, и при движение по равен терен. По японски тертип

на машинката са монтирани какви ли не електроники

 Те позволяват на колелото  да "чете" различни данни, които са много полезни при зареждането на батерията: натискът върху педалите, скоростта, наклонът на терена, въртящият момент...
Щом тези показатели бъдат пресметнати, "умното" колело определя по кой най-благоприятен за момента начин да зарежда батерията. Смени ли се обстановката, смени ли се наклонът, сменят се и предпочитанията за зареждане.
За всички е ясно, че най-ефикасно е зареждането при спускане и при включване на спирачката. При изкачване на баир велосипедът използва батерията. С едно зареждане той може да измине 54,7 км.
Колкото и да звучи невероятно, японците вече изпитват велосипед с водороден двигател, като водородният резервоар е монтиран над задното колело.
Батерията помага на велосипедиста, докато кара. Когато тя се изтощи обаче, водородният резервоар подава водород към горивна клетка, за да презареди батерията.
Велосипедът успява да измине по този начин около 45 км. Засега конструкторите все още не са твърде доволни от работата си и не желаят да пуснат велосипеда

с водороден двигател

 в серийно производство, защото смятат, че капацитетът на горивната клетка е твърде малък...
Други инженери, също японци, са насочили вниманието си към бързината за зареждане на батериите. Те са успели да постигнат истински рекорд: техните батерии се зареждат до 90 на сто от капацитета си само... за 5 минути!
Втори рекорд: дори и при често зареждане батериите имат живот над 10 години!
Специалистите, които следят развитието на пазарите, заявяват категорично, че електрическите велосипеди са новото чудо, което завладява Европа, САЩ и въобще целия свят.
Те съчетават полезното с приятното, правят усилията при каране по-меки, по-елегантни и в същото време позволяват едно здравословно раздвижване на целия организъм. Всичко това позволява да се говори за революция на велосипеда.
Радостното е, че

в нея участва и България

 Идеята идва от Холандия. Там търсят велосипеди на ток и това подсеща хората от наш завод в Монтана да се хванат за работа. Те създават фино, с модерна физиономия колело с литиева батерия. Батерията е с мощност 10 амперчаса и конструкторите са й намерили най-удобното място - монтирана е на багажника.
Българският велосипед вдига скорост от 50 км в час, когато е включен електрическият двигател и с едно зареждане може да измине 60 км.
Екологично чистото возило доставя удоволствие на млади и стари. Изкачва стръмнини, спуска се по наклони, добро е за движение из града, цена няма и при излети, защото електрическият двигател помага в най-трудните участъци от пътя и прави пътуването още по-приятно.
Наскоро наш политик бе показан по една от телевизиите как се придвижва с електрически велосипед из София. Търсенето обаче е по-голямо в чужбина - за българите цената все още е твърде висока. Обаче в Италия, Германия, Дания, Холандия 1700 евро, колкото струва един български велосипед на ток, не са луди пари. Затова там сега търсенето е най-голямо. Но електрическото колело постепенно пробива на пазара и у нас. Защото започне ли една революция, тя трудно може да бъде спряна...

Драстичен воден режим в Плевен

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 210

Откриха 463 флакона райски газ в дискотеки в София

автор:Дума

visibility 417

/ брой: 210

Деца изпаднали в абстиненция след забраната за телефони в училище

автор:Дума

visibility 500

/ брой: 210

Работодатели оспорват в съда по-високата минимална заплата

автор:Дума

visibility 515

/ брой: 210

Подписват договор за новите реактори в АЕЦ "Козлодуй"

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 210

ВМЗ-Сопот с нов стар директор

автор:Дума

visibility 484

/ брой: 210

Предлагат данък върху новите дрехи

автор:Дума

visibility 533

/ брой: 210

Скопие окончателно се ангажира с Коридор 8

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Албанският премиер разгневи Гърция

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Заплашиха съдийка за промигрантско решение

автор:Дума

visibility 460

/ брой: 210

Накратко

автор:Дума

visibility 469

/ брой: 210

Чорбаджийски неволи

автор:Аида Паникян

visibility 462

/ брой: 210

Забрави ли ЕС кой е Б.Б.

автор:Юри Михалков

visibility 483

/ брой: 210

Лицемерие в нещастието

автор:Таня Глухчева

visibility 444

/ брой: 210

Бананова република

visibility 394

/ брой: 210

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ