Мъки без край
/ брой: 15
Евгени ГАВРИЛОВ
При най-оптимистичния вариант автомагистрала "Струма" може да бъде напълно завършена след 5 години, призна служебният регионален министър Иван Шишков. Според него проблемите с аутобана били два - не е ясно какво ще се случва с трасето през Кресненското дефиле, а предстои и да се укрепват свлачища, открити още през 2020 г. Явно съдбата не само на "Хемус", но и на "Струма" се очертава като незавидна. А мъките ни - без край.
Споровете за трасето на "Струма" не затихват. Я пишман бизнесмен без време ще подпали част от носещите й колони, я пишман политик като Радан Кънев ще внесе в Европарламента донос срещу изграждането й. Такива като него преди време чрез лобистки натиск вкараха в проекта швейцарския консорциум, който трябваше да направи план за изграждането на 16-километров тунел срещу 2,5 млн. лв. Този вариант се оказа опасен. Оттогава т.нар. зелени не спират с атаките срещу "Струма".
Да завиди обаче човек на хората и фирмите им, спечелили търга за един от последните участъци - през Кресненското дефиле. Те ще получат по 45,454 млн. лв. за километър. Това стана ясно, след като в АПИ отвориха офертите за участъка от 13,2 км от Кулата към София. Консорциумът победител бе поискал за тях 600 млн. лв. - с 66 млн. повече от парите, които бе склонна да даде АПИ, и 96 млн. повече от заелия второ място кандидат. Пътната агенция демонстрира и завидна скорост при избора на изпълнител. Седмица след отваряне на офертите победителят вече бе ясен - "Грома Холд". А въпросите стават излишни, след като човек се порови в историята на компанията.
Това е новото име на бившата "Агромах". Тази компания набра сила при управлението на ГЕРБ, след като довърши участъци от "Струма" и "Марица", започнати от чужденци, които изоставаха със сроковете. В началото на 2016-а с фирмата се зае прокуратурата заради съмнения за укрит ДДС. Вероятно с цел изчистване на имиджа, "Агромах" стана "Грома". Същото се случи и с другата голяма компания, която влизаше в холдинга победител - "Пътища Пловдив". Тя смени собственика, както и името си - "Европейски пътища".
А иначе вицето на Костов, Евгений Бакърджиев, вече покойник, преди четвърт век обещаваше "Струма" да е готова за Олимпиадата в Атина през 2004 г., но не би...
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.