18 Декември 2024сряда18:27 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Снимка Софийска опера

"Крадецът на праскови" отново на сцената на Софийската опера

/ брой: 242

автор:Дума

visibility 224

Операта "Крадецът на праскови" от Благовеста Константинова, по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято премиера беше посрещната с възторг през март т.г., ще може да гледаме в камерната зала на Софийската опера на 21 декември от 19 ч. Либретото е на Цонка Великова. Режисьор е Теодор Георгиев, диригент - Стефан Недялков, художник - Любослав Боянов, музикална постановка - Благовеста Константинова, хореография - Людмила Илиева, диригентка на хора - Виолета Димитрова, корепетитори -  Петър Белнеев, Светлана Ананиевска, с участието на камерен оркестър и хор на Софийската опера. В ролите ще видим: Силвия Тенева (Лиза), Хрисимир Дамянов (Иво Обретенович), Александър Георгиев (Полковникът).

Теодор Георгиев - режисьор, за "Крадецът на праскови":
"Идеята за поставянето на операта дойде от моя професор, акад. Пламен Карталов, при когото завърших бакалавърска степен по режисура. Първоначално спектакълът се появи като дипломна работа. Сега дойде време да заживее на Камерната сцена на Софийската опера и балет.
Търсенето ми за решение на сценичното действие тръгна от повестта на Емилиян Станев. Това беше изключително емоционално пътешествие, което ме потопи в дълбоката драма на главната героиня Лиза. Гледах и великия филм на Въло Радев с невероятните актьори Невена Коканова, Раде Маркович, Михаил Михайлов и Васил Вачев.
След това вече се понесох в изследване на музиката на композиторката Благовеста Константинова, музика в стила на Романтизма, която отвежда на друго ниво съзнанието. Тя прокарва три основни лайтмотива, които звучат постоянно в операта: мотив на любовта в първи цигулки; мотив на съдбата във флейти, обой, кларинет, фагот; мотив на войната - корни, тимпани.
Чувствайки ужаса, през който минава най-вече Лиза, реших да включа в спектакъла театъра на сенките. Сенките са нейните най-големи страхове и желания. Сънят е единственото място, където подсъзнанието работи. Идеята дойде от мотивацията да илюстрирам съня на Лиза от увертюрата.
Водеха ме идеите на веризма, а мястото и времето са спазени спрямо генезиса на либретото в картините. Единствената сюрреалистична намеса е в театъра на сенките."

Проф. Благовеста Константинова - споделени мисли:
"Написах операта "Крадецът на праскови" през зимата и лятото на 2009 г. А оркестровата партитура завърших през 2011 г. Повестта на Емилиян Станев "Крадецът на праскови" ме привличаше отдавна. Предложих на моята колежка и приятелка проф. д.н. Цонка Великова да ми напише либрето. Нямах търпение да започна да композирам, дори започнах да пиша, без да имам цялостното либрето.
Операта се състои от 2 действия, 7 сцени, Въведение, 2 интермеци и Ноктюрно. Наблегнах на личните преживявания на героите, на техните чувства, мисли, на личната им драма. Особено развит е образът на Лиза. В операта ми има няколко лайтмотива, които оформят и движат музикалната драматургия. Още във въведението се появяват водещите теми на "войната", "съдбата" и "любовта". Те преминават през цялото произведение. Мотивът на Полковника също се появява няколко пъти в операта в зависимост от драматургичното действие.
Музикалната драматургия е изградена от сцени, които са контрастни или преливат една в друга с използване на лайтмотивното музикално-тематично развитие.
Стремяла съм се към естественост, мелодичност, певчески убедителни и вокално удобни за певците партии. Изключителна роля е отредена на оркестъра, който обогатява цялостната партитура музикално-тематично, с интересни колоритно-темброви елементи.
За мен беше щастие композирането на тази толкова близка до сърцето ми творба. Надявам се моите съкровени чувства и емоции, звучащи в музиката ми, да достигнат и до сърцата на публиката!"

Данъчните ще претърсват и разпитват

автор:Дума

visibility 485

/ брой: 242

БАБХ не знае какво става във фермата с чумата

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 242

Властта оряза 46 млн. лв. от различни обществени дейности

автор:Дума

visibility 437

/ брой: 242

Зърнопроизводителите са готови на протест

автор:Дума

visibility 326

/ брой: 242

Изстрел срещу пенсиите

автор:Аида Паникян

visibility 452

/ брой: 242

Закърпеният социален юрган

автор:Аида Паникян

visibility 432

/ брой: 242

Ефектът на доминото

автор:Таня Глухчева

visibility 388

/ брой: 242

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ