05 Ноември 2024вторник15:21 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Магистрала "Хемус" поскъпва с милиони

Причината е индексацията на ин-хаус договорите за строителство

/ брой: 132

автор:Дума

visibility 5328

Бездействието и нежеланието да се носи отговорност по наследените проблемни пътни договори от времето на кабинета "Борисов 3" ще струват на хазната милиони левове. Работата по прословутите ин-хаус договори за строителството на “Хемус”, които бяха обявени за незаконни от Сметната палата, бе възстановена, но цените отдавна не са същите и договорите се индексират. На десетки милиони левове възлизат лихвите и по спорните и отдавна прекратени поръчки за поддържане на републиканската пътна мрежа. Това става ясно от информация на МРРБ за оскъпяването на договорите в резултат от инфлацията. През 2022 г. правителството прие методика за индексиране на различни видове договори заради повишението на цените, като същата методика се прилага и за ин-хаус договорите.
До момента стойността на индексацията на двата ин-хаус договора за изграждането на магистрала “Хемус” - за участъци от 1 до 6 и за участъци 7-9, възлиза на 48,3 млн. лв. На толкова е изчислено поскъпването на вече извършени строителни дейности. Тепърва може да се очаква тази сума да расте лавинообразно, защото двата договора за “Хемус” са на стойност съответно 1,59 млрд. лв. без ДДС (участъци 1-6) и 1,15 млрд. лв. без ДДС (участъци 7-9). Работата по тях на практика бе замразена заради скандалите и липсата на решение какво да се прави. Солидна индексация вече има и по друг ин-хаус договор - за модернизация на пътя Е-79 в участъка Видин-Ботевград. Договорът от края на 2018 г. е на стойност 1,1 млрд. лв. без ДДС, одобрената по него индексация до момента възлиза на 31,5 млн. лв.
Още по-притеснително е положението при старите поръчки за пътно поддържане, които отдавна бяха прекратени заради наддоговаряне в разрез с позволените обеми в Закона за обществените поръчки. По-голямата част от тези договори вече са платени и изчистени, но по тях остава неразплатена голяма сума заради течащи съдебни спорове дали извършените дейности представляват поддържане или основен ремонт. Неразплатените суми по тези прекратени договори са в размер на 237,7 млн. лв. АПИ вече е загубила част от делата и е осъдена да заплати 171 985 лв. за лихви по загубени спорове. По останалите натрупаните лихви са огромни и всеки месец набъбват.
“Към 1 юни лихвите по неразплатените възлагания по договорите за текущ ремонт и поддържане на Агенция „Пътна инфраструктура“ са общо 45,9 млн. лв. От тях фактурираните работи са 32,379 млн. лв., а тези по сертификати са за 13,599 млн. лв. Като лихвите се увеличават всеки месец с 1,8 млн. лв.”, уточняват от МРРБ. По предварителна експертна оценка може да се очаква лихвите да стигнат 200 млн. лв., отбелязват от ведомството.
Ин-хаус договорите от времето на ГЕРБ и наддоговорените поръчки за пътно поддържане бяха основни политически теми при падането на кабинета "Борисов 3", с тях се занимаваха няколко правителства. Заради многото нарушения, включително сигнали за отклонявани пари в чували, в сагата се включи и прокуратурата. "Сега" многократно писа за проблемите. За момента резултат от тези производства няма, а парите за пътищата и отказът да се търси решение станаха основна причина за падането на кабинета "Петков".
Дълго време нямаше движение нито по "Хемус", нито по изтеклите договори за пътно поддържане. Новите поръчки за пътно поддържане бяха прекратени на няколко пъти, като в крайна сметка съдът отмени решенията за прекратяване и на служебния кабинет "Главчев" се падна задачата да размрази работата на конкурсните комисии и да ги финализира. След дълго замразяване се възстановява и работата по магистралите. За пътя Видин-Ботевград в бюджета за 2024 г. са заложени 400,6 млн. лв., а за "Хемус" - 233,7 млн. лв.

МФ подготвя по-високи данъци и осигуровки

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 211

МФ подготвя по-високи данъци и осигуровки

автор:Дума

visibility 327

/ брой: 211

Таксиметрови шофьори плашат с протести

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 211

Повече фалшиво сирене произведено у нас

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 211

Мая Санду преизбрана за президент на Молдова

автор:Дума

visibility 372

/ брой: 211

Русия обстреля райони с украински българи

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 211

Наземна операция на Израел в Сирия

автор:Дума

visibility 378

/ брой: 211

Камала Харис води в анкета на гласували

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 211

Трошенето продължава

автор:Евгени Гаврилов

visibility 363

/ брой: 211

Вотът с "трите К"

visibility 296

/ брой: 211

И пак вечният въпрос: Какво да се прави

автор:Анко Иванов

visibility 377

/ брой: 211

Една реплика на г-н Пламен Орешарски

автор:Георги Пирински

visibility 302

/ брой: 211

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ