Хипермаркетите:
Електронните ваучери за храна може да повишат цените
Оборотът на този вид ценни книжа се е увеличил четири пъти
/ брой: 193
Електронните ваучери за храна може да дебалансират пазара на дребно и да доведат до по-високи цени на храните в някои търговски вериги. Причината е, че разходите за тях са по-високи в сравнение с хартиените и се поемат от хипермаркетите. Това коментира Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.
"При хартиените ваучери имаше една такса за обработка, издаване, за целия процес по окомплектоване и винаги зависи от договорка между търговеца и оператора на ваучера на база на оборота, който ще осъществява. Сега при електронните - вместо да се понижи тази услуга, към стандартните такси към операторите ще се добавят още 0.7% банкови такси и ще се поемат от тези, които приемат ваучери", аргументира се пред БНР Вълканов.
Той добави, че не всеки търговец може да си ги позволи, което означава, че все по-голям паричен обем, който минава през тях, ще бъде насочен към тези, които биха си го позволили.
"Оттук идва дисбалансът, защото за една компания 5% разход не са изгодни – 5 лева на всеки 100 лева. Това означава, че или се отказвате от този паричен поток и се насочва към други магазини, или го приемате, но по-някакъв начин трябва да компенсирате. И това ще предизвика втория възможен ефект - трябва да компенсирате нарасналите разходи, което може да доведе до повишение на цените", добави Вълканов. Той съобщи, че сигналите в Сдружението за модерна търговия от хипермаркетите за разходите по ваучерите са зачестили и "това се превръща в проблем".
За 5 години четири пъти се е увеличил обемът на ваучерите и има заявки да се повишава още. Расте делът в този тип разплащане, каза Вълканов.
Както е известно, ваучерите станаха изцяло електронни от началото на юли тази година. България е последната страна в ЕС, в която тази услуга се дигитализира.
Електронният ваучер ще може да се използва частично, дори за минимална покупка. Досега сумата, посочена на хартиения ваучер, трябваше да бъде изразходена, защото в търговските обекти не се връща ресто.