Красимир Дамянов:
Най-добрите нямат мотивация да стават учители
Не е разумно да се променя моделът на доказалите се математически гимназии, казва директорът на ПМГ "Дамян Обрешков" в Казанлък
/ брой: 215
Красимир Дамянов е роден през 1971 г. Завършил е Математическата гимназия "Никола Обрешков" в Казанлък, на която от август 2009 г. е директор. Висше образование придобива в Софийския университет - магистър по българска филология. Преди да стане директор, е работил като учител по български език и литература в две училища в Казанлък, бил е и старши експерт в Регионалния инспекторат по образованието в Стара Загора.
"Скоро още по-драстично ще се прекъсне връзката за предаване на най-доброто от българското образование на следващите поколения. Ще съществуват отделни оазиси на образованието".
"Виждат ми се неразумни идеите на МОМН да пререгистрира математическите гимназии като обикновени средни училища, за да се угоди на масовото образование".
- Господин Дамянов, какво пожелавате в началото на учебната година на себе си, на екипа си - педагогическия и непедагогическия, и с какви думи ще се обърнете към учениците си, някои от които за първи път прекрачват прага на училището, други - за последен?
- На всички - деца, зрелостници, колеги и родители, пожелавам традиционното ЖИВОТ И ЗДРАВЕ. Но тъй като значението на това отколешно българско пожелание е натоварено предимно с "телесни" оттенъци (езиковедите вероятно ще се изразят по-интелигентно, като употребят понятието "конотативни значения"), на новоприетите ученици ще пожелая да следват ценностите на нашето училище - труд, вдъхновение и постоянство, а на зрелостниците - още по-високи успехи от тези, които са постигнали до момента.
- С какви постижения може да се похвали ПМГ "Никола Обрешков" от началото на 2012 г. и какво още предстои?
- Постиженията на училището през 2012 г., както и през всяка друга година, са много. Поради това ще спомена само някои от най-значимите, и то на национално или международно ниво: ние сме единственото училище в страната, което класира шест ученици на националния кръг на олимпиадата по български език и литература, а един от тях стана и лауреат на олимпиадата. Имаме четирима класирани ученици на националния кръг на олимпиадата по биология, които се представиха изключително достойно. Имаме също класирани ученици на националните кръгове на олимпиадите по руски език, където във възрастовата група VIII клас наша ученичка е на първо място, и по немски език. Няма да пропусна, че наши ученици се класираха на националния кръг на олимпиадата по физика с призови места и на различни национални състезания по физика - област, в която по традиция първите места "са запазени" за нашите ученици. И в друга област не изоставаме - при участия на финали на ученическите състезания по лека атлетика наши ученици заеха второ място в страната, волейбол и баскетбол. Ще спомена също участие и завоюване на едно от първите места в националния кръг на олимпиадата по информационни технологии; първо място на наш ученик на международния конкурс по математика и програмиране MITE, провел се в Москва; 16 място на десетокласничката Екатерина Найденова на първата Световна олимпиада по физика, провела се в Индонезия, и в която участват само най-добрите от най-добрите в света (общо 60 ученици). Трудно е да се изброи всичко - сребърни медали от Международната олимпиада по физика; участие на ученици в националните кръгове на олимпиадите по философия и гражданско образование. Няма начин да не съм пропуснал някоя значителна изява, но... много са и стойностни. В непосредствено бъдеще предстои участие на двама наши ученици във втората Световна олимпиада по физика, на която се канят само златните и сребърните медалисти, постигнали определен брой точки от Международната олимпиада по физика.
- Знаете ли, следите ли какво се случва с випускниците на ПМГ "Никола Обрешков"? Колко от тях избират да продължат обучението си в чужбина?
- Да, следим къде продължават обучението си. Много от тях учат в университети като Кеймбридж, Харвард, Принстън и други престижни западноевропейски и северноамерикански висши училища. За съжаление, сравнително малка част остават да продължат обучението си в България. След завършването си обикновено се реализират в мултинационални фирми.
- Вашето училище е едно от 11-те, които бяха наградени с 10 000 лева заради добро представяне на ученически състезания в областта на природните науки и математиката. За какво ще стигнат тези пари?
- Парите никога не стигат - на един да си купи хляб, на друг да си купи самолет... Вероятно ще използваме част от сумата за подобряване на материално-техническата база, а друга част - за квалификация на колегите. Но само вероятно - след публикуване на постановлението на Министерския съвет ще има яснота за какво може да се използват парите от наградата.
- За какво не стигат парите в българското образование? На вас например в ПМГ "Никола Обрешков" за какво не ви достигат средства?
- В ПМГ "Никола Обрешков" съществува една уникална школа в обучението по физика - школата на Тео, създадена от г-н Теодосий Теодосиев. Той е учителят, който целогодишно, включително в събота и неделя, по 8-10 часа, при това напълно безплатно, подготвя ученици от цяла България. 8 от общо 12 златни медалисти от международните олимпиади по физика са получили обучението си при него. За сребърните и бронзовите няма да споменавам, защото нямат чет. За съжаление, школата на Тео е разположена и работи в изключително лоши битови условия. Училището е подело кампания за нова сграда за школата на Тео, която ще издържа от собствения си бюджет, но засега сме на фаза обществена поръчка за проектиране. И... за строежа няма да ни стигнат парите. Макар че пред труда на този човек трябва да се преклони цяла България, включително и правителството.
- Получавате ли подкрепа от дарители (НПО, фондации и т.н.) или от родители?
- Да. От местния бизнес. За което мога да кажа само едно огромно благодаря.
- Имате ли спечелени проекти, по които работите и получавате финансиране от държавата или от фондове на ЕС?
- Да, много са. Нали сега е модерно. Последният от проектите ни се финансира от фондовете на ЕС.
- Ще подкрепите ли огласеното от образователния синдикат "Подкрепа" искане за увеличаване средствата за образование до 4% от БВП, за заплати на учителите с 20% и размера на средния разходен стандарт за ученик с 15% от началото на 2013 г.?
- Категорично да. Макар че не съм съгласен с толкова малко увеличение. Образованието ни е недофинансирано в течение на доста години вече.
- Как ще коментирате текстовете в проекта за Закон за предучилищното и училищното образование, които приравняват математическите гимназии към обикновените училища?
- Правителството награди общо 11 училища, девет от които са математически и природо-математически гимназии. Факт, който, струва ми се, е достатъчно красноречив и няма нужда от коментар. В този контекст ще кажа, че тези деца, които градят международния авторитет на България в средното образование, а и не само в него, трябва да бъдат издирени и поощрявани в труда си от сравнително ранна възраст - около 12-годишна възраст. С тях трябва да работятт доказали се специалисти. Самите деца трябва да бъдат в една естествена конкурентна среда, за да развият своя потенциал - нещо, което в масовото основно училище не може да се случи. Поради всичко това лично на мен ми се струват неразумни идеите на просветното министерство да наложи пререгистриране на математическите гимназии като средни училища, за да се угоди на масовото образование. Разумно ли е един добре работещ модел да се променя, и то по административен начин...
- Какви са другите предизвикателства пред образователната система и пред вашата гимназия конкретно?
- Дано да не се обиди някой - възрастта на педагогическия състав. И не само това. В близкото минало най-добрите и едни от най-добрите студенти ставаха учители. В настоящето, а и в близкото бъдеще най-добрите нямат и няма да имат мотивация за учителската професия. Още по-драстично ще се прекъсне връзката на предаване на най-доброто от българското образование към следващите поколения. Ще съществуват отделни оазиси на образованието, както е и в момента, каквито са езиковите, математическите и природо-математическите гимназии. Но какво от това?! И не става въпрос само за наука, а и за придобиване на професионални умения, които се получават в професионалните гимназии. Като че ли се имаме за грамотни, ама недотам образовани. За мислещи няма дори да споменавам.