Цената на това да бъдеш честен и към себе си
/ брой: 295
* Докога ще позволим глупавите да властват над умните?, пита д-р Стокман в пиесата на Хенрик Ибсен "Народен враг"
* Вълнува ме кога човек, не в тоталитарното, а в уж демократичното общество, престава да бъде свободен, казва режисьорът Крис Шарков
В режисьорското виждане на Крис Шарков най-политически изострената пиеса на Хенрик Ибсен "Народен враг" е едновременно социална сатира, политически трилър и семейна драма. От тази изпълнена с противоречия и противостояния смес той изгражда спектакъл, зареден с изстрелвани като куршуми въпроси за цената на това да бъдеш честен и към себе си, за значението на природата и културата, за житейските и социалните избори, пред които всекидневно ни поставя материалният свят. При това тези въпроси са зададени директно към зрителите, поставени лице в лице с актьорите в камерното пространство на сцената, и те участват в спектакъла като равноправни партньори. В този съвременен по сетивността си диалог се ражда и интелектуалното напрежение на спектакъла, и неговото специфично и силно съвременно театрално внушение. Защото тази постановка на "Народен враг", осъществена на сцената на Драматичния театър в Плевен, предизвиква публиката да си задава същите въпроси, да ги осмисли и да осъзнае, че те са част от собственото й живеене, че я засягат пряко и истински, тук и сега.
Проблемът в пиесата на Ибсен, писана преди повече от сто години, е много свързан с нещата, които се случиха през последните години в България, смята режисьорът. А именно това, че поради финансови интереси много проблеми и неща се прикриват, например такива, свързани с природата и с културата. Пиесата поставя и още един много важен проблем - че в един привидно свободен свят, в едно демократично общество човек не действа свободно, а постоянно се сблъсква с проблема за цената на истината и личната свобода. Имам желание тези неща да се чуят и осмислят и затова поставям публиката близо до актьорите. Някакси да живеят с тях, а да не гледат художествена измислица, добавя той.
Историята за това как главният лекар на известен курортен град д-р Стокман иска да обяви публично стряскащото откритие, че водата, от която зависи просперитетът на всички, е отровена, и в резултат на това е обявен за "народен враг", в спектакъла на Крис Шарков се превръща в напрегнат социален дебат за това какви шансове имат истината и личната свобода в едно напълно подвластно на икономически интереси общество. А също и в дебат за личната свобода, за ценността на индивида и ценностите на обществото. Спектакълът на Крис Шарков впечатлява със съвременното си мислене и виждане на проблематиката, с умението да се изкажат и поставят на рационално обсъждане важни социални и личностни въпроси, с проличаващото във всяка отделна сцена убеждение, че именно театърът е мястото, където трябва да се мисли и действа. А също така и със способността да провокира и да изведе тази проблематика чрез актьорите Васил Читанов, Красимира Кузманова, Адриан Филипов, Камелия Хатиб, Веселин Плачков, Сергей Константинов, Евгени Дойчинов и малкия Ален Филипов.
Красимира Кузманова и Адриан Филипов в сцена от спектакъла
Спорът за истината и свободата - Васил Читанов в ролята на д-р Стокман и Адриан Филипов
Но не всички са съгласни - Камелия Хатиб, Васил Читанов и Адриан Филипов
Обществен дебат - Сергей Константинов, Адриан Филипов, Красимира Кузманова, Васил Читанов, Камелия Хатиб