АПИ заплашена от милиони неустойки за забавени плащания
/ брой: 105
Заради забавени плащания по старите договори за текущ ремонт и поддръжка Агенция "Пътна инфраструктура" дължи над 31,5 млн. лв. неустойки и лихви. Тази сума обаче може да достигне 200 млн. лв., тъй като все още се водят производства. Това става ясно от отговор на служебния регионален министър Виолета Коритарова на депутатско питане. Тя посочва, че по-голяма част от съдебните производства са образувани по частични искове на дружествата изпълнители. Това от своя страна означава, че те имат възможност да увеличат претенциите до пълния им размер в настоящите дела. В този смисъл, сумата от над 31,5 млн. лв. не е окончателна. По предварителна експертна оценка може да се очаква да достигне около 200 млн. лв.“, пише служебният министър.
Заради въпросните договори през 2022 г. се заформи драма, тъй като по тях бяха извършвани и основни ремонти. Това даде основание на тогавашния министър Виолета Комитова да прекрати контрактите. Впоследствие обаче пътният бранш поиска 1,2 млрд. лв., тъй като дейностите бяха изпълнени. Решението на парламента бе гласувано по време на редовния кабинет "Петков" и според него пътните фирми трябваше да получат около 655 млн. лв. Именно част от плащанията по тези средства обаче са забавени и заради това сега АПИ ще плаща неустойки и лихви. Решението на НС впоследствие бе атакувано в Конституционния съд и магистратите решиха, че то е противоконституционно.
От отговора на Коритарова става ясно, че остатъкът за разплащане по договорите към 21 май 2024 г. е над 237,6 млн. лв. От тях фактурираните работи са за над 167,9 млн. лв., а тези по сертификати – за над 69,9 млн. лв. Тя прилага и списък на датите, от които започват да се начисляват лихвите. От него става ясно, че някои от тях са започнали да текат още през 2022 г., а други от началото на 2024 г.
В интервю обаче Коритарова казва, че "заради бездействието на ръководствата на МРРБ през последните 3 години АПИ е принудена да плаща стотици милиони левове лихви за забава, и то само по договори за текущ ремонт и поддържане".