Петър Мутафчиев:
ГЕРБ води БДЖ към умишлен фалит
Управляващите нямат визия и политика за развитието на нито един отрасъл в държавата, твърди народният представител
/ брой: 238
Петър Мутафчиев е роден в град Първомай. Завършил е Химикотехнологичния и металургичен университет, специалност "Добив на черни метали". Започва работа в системата на БДЖ и по-късно става директор на Завода за спирачни съоръжения. През 1991 г. става общински съветник от листата на БСП в Първомай. Четири години по-късно е избран за председател на Общинския съвет. През 1997 г. заема поста зам.- председател на РС на БСП - Пловдивска област, а по-късно става лидер на Областния съвет на левицата. Член е на НС на БСП. Народен представител в 38-то, 39-то, 40-то и 41-то Народно събрание. Министър на транспорта в кабинета на Сергей Станишев.
Цитат:
"С отказването на японския заем България губи геостратегически позиции за транзитните превози"
- Г-н Мутафчиев, правителството на ГЕРБ заяви, че се отказва от заем за 37 млрд. йени или около 640 млн. лева от Японската банка за международно развитие, изтеглен през 2008 г., с който трябваше да бъдат построени нови терминали за насипни товари на пристанищата във Варна и Бургас. Какви ще са последиците за страната, ако това се случи?
- Първото и на-важно следствие от подобно решение на кабинета и прието впоследствие от парламента е, че България ще загуби геостратегически позиции по отношение на транзитните превози през страната. Подобен вариант бе разигран през 90-те години, когато Румъния разви своето пристанище в Костанца, превърна го в най-голямото за контейнери по Черноморието, а нашата страна изостана.
Целта на т.нар. Японски договор, който бе подписан по време на управлението на БСП, беше да се даде перспектива на развитието на пристанищата в Бургас и Варна, като там се изградят контейнерни терминали за 500 хиляди единици, които създават сериозни предпоставки за развитието на интермодалните /комбинирани/ превози. Контейнерните терминали трябваше да бъдат довършени до 2014 г. и това даваше изключителни възможности България да изпревари голяма част от пристанищата по Черноморието. От друга страна, щеше да се помогне до голяма степен на БДЖ да компенсират загубите на товари след фалита на "Кремиковци". Добрата възможност за увеличаване на товарите между Сърбия и България, а също така и между Гърция и България. Пропуснатите инвестиции ще са в размер на над 700 млн. лева. С идването си правителството на ГЕРБ започна да поставя нови условия по отношение на заема от Японската банка за развитие, включително и абсурдното искане парите да се прехвърлят от строителството на терминали за модернизацията на жп линията Варна - Русе. И тъй като за това не се постигна съгласие с трезора-кредитор, проектът е спрян от три години. Сега правителството вече излиза с категорично предложение парламентът да откаже окончателно заема от Япония.
- Има ли страната ни други шансове да намери средства за изграждането на подобни съоръжения за модернизацията на пристанищата ни по Черноморието?
- Това беше последният ни шанс за добър кредит от Японската банка за развитие. Трябва да признаем, че правителството на Страната на изгряващото слънце направи сериозен компромис с отпускането му през 2007 година, като се има предвид, че тогава ние вече бяхме членове на Европейския съюза. Съгласно правилата на японския трезор страни членки на ЕС нямат право да се възползват от подобни заеми с ниски лихви.
Много често противници на подобни проекти казват, че този заем не е изгоден за страната ни, защото е в японски йени, че на държавата ни ще се наложи да плаща страшно много пари, за да изплаща кредита. Непременно трябва да уточня, че в договора с японската банка е предвидено контейнерните терминали да бъдат отдадени на концесия и самият концесионер да изплаща една голяма част от заема. Това е новото в този контракт в сравнение с построения през 1996 година терминал за насипни товари в Бургас, където държавата трябваше сама да изплаща всички средства. В договора за "японския заем" за разлика от предишния няма условие японска фирма да изпълнява само строителството. Ако кабинетът се откаже от парите, ще означава, че много български строителни форми ще бъдат лишени от голяма инвестиция, която щеше да помогне на българската икономика по време на строителството до 2014 година. Щяха да се разкрият стотици работни места и много хора от цялата страна щяха да намерят препитание. Дано не прозвучи силно, но отказът от кредита и инвестициите за контейнерните пристанища във Варна и Бургас граничи с национално предателство.
- Ще прави ли държавата БДЖ-2? С проектопромени в Закона за железопътните превози, подготвени от транспортното министерство, се разрешава на собствениците на железопътна инфраструктура да извършват и превози с влак?
- Това предложение на Министерството на транспорта и евентуално решение на правителството е продължение на политиката, която провежда ГЕРБ от самото начало на идването си на власт по отношение на БДЖ. Започна се със свиване на дейността на българските железници като управляващите непрекъснато се оправдават с тежкото им финансово състояние. Те обаче забравят, че в началото на нашето управление ситуацията беше още по-тежка, но ние не позволихме да се стигне до ограничаване на дейността и ликвидация на държавните жп превозвачи. ГЕРБ постоянно се оплакват, че не могат да се изплащат кредитите и правят всичко възможно да свиват максимално дейността на жп транспорта, докато се стигне до ликвидация на превозвача БДЖ, която е с над 120-годишна история. И това, което днес се случва, е крайният резултат.
Предложението на кабинета може да се осъществи, ако се ликвидира държавният превозвач чрез продажба на безценица на "Товарни превози" (както възнамеряват управляващите) и прехвърляне на пътническите превози към железопътната инфраструктура. Тогава със специално искане до Европейската комисия може да се получи съгласие, тъй като пътнически превози имат т. нар. договор за обществена услуга и се субсидира от държавата. Ако има разделно счетоводство, ако е налице сериозен контрол от страна на властта и на ЕК, подобен вариант, независимо че е в противовес на първия жп пакет на ЕС, може да бъде приет и разрешен. Но това в никакъв случай не е в интерес на бъдещото развитие на жп транспорта в страната.
- У нас всички релси са собственост на държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" и досега дружеството нямаше право да извършва транспортна дейност, а само да стопанисва железните пътища и да събира такси за ползването им от превозвачите. Нормално ли е това според Вас?
- Да, това стана през 2002 година по време на управлението на НДСВ и разделението е в резултат от политика, която провеждаше ЕС с изискване към България във връзка с членството ни в ЕС. Правилно или не, то е факт. Но вместо да се търси механично прехвърляне на едно предприятие към друго, трябва да се намери възможност за подобряване на ефективността на работата в жп транспорта с ясни ангажименти на българската държава чрез дългосрочна програма за финансирането му като инфраструктура и като пътнически превози. Товарните превози са изцяло на пазарен принцип. За да се развиват и усъвършенстват жп пътническите превози, трябва да се изпълнят задължително няколко условия - стабилен инвестиционен процес за закупуване на нови мотриси, вагони и локомотиви; повишаване производителността и ефективността на труда на работещите в жп предприятията - важно условие за подобряване качеството на услугата; и, разбира се, мениджмънт, който познава железниците и има ясна визия за нейното развитие.
- Факт е, че броят на пътниците продължава да се топи. Докато през 2000 година железниците са имали общо 50 млн. клиенти, за осемте месеца на 2012 г. са превозени с 2 млн. и 256 хиляди души по-малко. Въпреки това БДЖ обяви, че вдига цената на билетите от 1 януари с около 10%. Освен това броят на безплатните карти ще бъде сериозно орязан, Смятате ли, че това ще реши финансовия проблем на железниците?
- С мерките, които споменахте - категорично не. Но въпросът е много интересен. Да, така е, пътниците в БДЖ намаляват. Сегашното ръководство съкрати над 183 влака, а това неминуемо води до по-малко хора, които ще пътуват по железниците. Като се има предвид, че БДЖ "Пътнически превози" получават пълната си държавна субсидия, включително и за тези закрити 183 влака, а също така и достатъчно субсидии за извършване на ремонти на вагони и локомотиви, което за съжаление не се прави. Резонен е въпросът къде отиват парите, които се отпускат за ремонтите и след като те не се извършват, къде са потънали икономисаните от тях средства.
Целият този хаос в БДЖ води до отлив на пътници от железопътния транспорт. Поради липса на вагони, които стоят за ремонт в базите, гражданите се обслужват с една трета от количеството, което е залегнало в договора за обществена услуга. В неделя например по натоварената линия София - Пловдив пътуваха едва два вагона, които бяха претъпкани. Ами при подобен "мениджърски" подход на БДЖ защо се чудят, че пътниците намаляват?! И на база на всичко това казваме: да, ние ще продължаваме да намаляваме пътниците и ще вдигаме цената на билетите, за да реализираме печалба. Ама така не става. В договора с държавата е записано, че трябва да постигне печалба от 3%. Така, че единственият изход е да се работи по-добре, да си извършват ремонтите, да се създават комфортни условия за пътниците и по този начин те ще се увеличат.
Друг вариант да не се вдига стойността на билетите, е да се правят нови инвестиции, които включват закупуването на нови вагони и локомотиви. Това беше заложено в програма до 2017 година още от правителството преди управлението на БСП. За съжаление новото ръководство на БДЖ заяви, че в плана нямало нищо друго освен ангажименти и пари. Е, какво друго да има в една дългосрочна програма? Трябва обаче да има желание и професионализъм тя да се изпълнява. За съжаление днешните управляващи нямат визия и политика за развитието на БДЖ, както и за останалите отрасли в държавата.
- Може ли да подозираме, че управляващите водят умишлено БДЖ към фалит?
- Да, от БСП казахме още преди месец, че всички действия на управляващите по отношение на БДЖ водят компанията към умишлен фалит. Той е предизвестен, защото ръководството му не търси пътища за решаване на проблемите, търси се само оправдание за тежкото състояние. Властта бяга от ангажиментите си за сигурност, за безопасност, за подобряване качеството на услугата. Всичко това дава основание за сериозни подозрения, целта на ГЕРБ е фалит на БДЖ. За съжаление, всички неприятности ще се стоварят върху главите на железничарите, като мнозина от тях ще останат без работа, и върху съдбите на стотици българи, които ще бъдат лишени от удобен, евтин и сигурен жп транспорт.