
Фестивал
Салон на изкуствата 2025 г. - диалог на цветове и мисли
Емблематичният форум на Националния дворец на културата оживява след близо десетгодишно прекъсване
/ брой: 79
Най-пъстрият на жанрове фестивал, продуциран от Националния дворец на културата, ще бъде възобновен след близо 10-годишно прекъсване. Слоганът на фестивала тази година е "Диалог на цветове и мисли", а темата на програмата е фокусирана върху обединяващата сила на изкуството в цялото му многообразие. Основен акцент е преходът от минало към бъдеще и традицията като мост между тях, като необходим фундамент, върху който да се надгражда новото, съвременното, но и да се утвърждава непреходно стойностното.
"Салонът" ще представи няколко впечатляващи изложби, богата детска програма, литературни събития, фестивал на светлините, моноспектакъл и специален опознавателен тур, разкриващ част от "скритите съкровища" на Двореца.

Силна заявка за рестартирането на фестивала бе дадена още през септември миналата година с внушителната изложба "Haute couture - haute soudure" на скулптора Живко Седларски. Тази година "Салонът" започна с въздействащата с посланията си експозиция "Процесия" на проф. Станислав Памукчиев, разположена на ет. 3 - Център, в НДК (достъп от вход А3). Огромната по мащаб и значение изложба може да бъде видяна до 18 май. Четири дни след приключването й, на 22 май, проф. Греди Асса ще даде своя реципрочен художествен отговор с експозицията "Преди, сега и утре".
През останалото време публиката на Двореца ще бъде провокирана и вдъхновена от множество интригуващи имена, обединени в своеобразен "Литературен салон", осъществен oт Националния център за книгата към НДК, където на 13 и 14 май са предвидени беседи с българските автори Антония Апостолова и Николай Терзийски, а международният фестивал "Столица Литература", организиран от фондация "Елизабет Костова", гостува през юни с редица стойностни събития.
"Театралния салон" ще ознаменува авторски моноспектакъл на доайена Ицхак Финци на 7 юни в Зала 2/Театър "Азарян".
Част от програмата на фестивала е и международният Хартиен арт фест (3-23 юни), знаково културно събитие, свързващо съвременните артистични практики с публиката в България и извън нея. В изложбените пространства на фоайе Запад и Мраморното фоайе на НДК ще бъдат показани творби на над 70 автори от 20 държави, демонстриращи оригинални концепции и подходи към хартията като артистичен медиум под мотото "Дух и Материя".
Фасадата на Двореца ще се превърне за пореден път в художествено пано за светлинни композиции в международен конкурс, част от фестивала "LUNAR" (8-11 май).
В диалога на цветове и мисли не е пропуснато и монументалното изкуство в НДК. Специален тур "Скритите съкровища на Двореца" (28 юни) ще разкрие на посетителите част от безценните произведения, разположени в комплекса.

Основен акцент в XXII фестивално издание е допирът на младите и децата до големите творци - онези, които са способни да запалят творческата искра в новото поколение, една линия, която Националният дворец на културата започна през миналата година с "Дворецът на куклите и децата". В настоящия "Детски салон", който отново ще се проведе през юни, малчуганите ще летят във въображаеми светове с писателя Марин Трошанов и илюстратора Петър Станимиров, ще слушат джаз за деца и ще съпреживяват приказните истории на куклените театри от Бургас и Стара Загора. А всичко това - сред оригинална изложба от обложки на детски плочи, част от Международното триенале на сценичния плакат.
"Процесия" - изложба на Станислав Памукчиев
Изложбата "Процесия" представя селекция от голямоформатни картини и пластични инсталации, които защитават основната програма на автора - постигане на идеопластичен синтез в темата за пътя на човека, за движението в гранични състояния между материално - духовно, профанно - сакрално, гранично - безгранично.
Представени са платна от циклите "Начала", "Пепелни картини", "Завръщане", които са пластичен, митопоетичен разказ за човека в неговото драматично усилие за търсене на път и устойчив смисъл. Авторът докосва следите на подсъзнателно носена и интуитивно живяна изначална онтология на човешкото. Направен е художествен опит за раздвижване на дълбинни психични пластове, с докосване до безликата обсебваща сила на свещеното, до изначалната интуиция за Битие, с хоризонт на метафизично очакване.
Предложената теза се съпротивлява на тоталната секуларизация, груб прагматизъм и комерсиализъм, на рецидивите на масовата култура и загубата на ценностна перспектива в свят без път и посока, пише Станислав Памукчиев.
