14 Ноември 2025петък18:05 ч.

Неков предлага ЕК да защитава българското розово масло

автор:Дума

visibility 4610

Момчил Неков отправи предложение всички европейски продукти защитени по схемата за географските указания да бъдат защитавани в международните споразумения. Към момента освен розата, България е защитила и горнооряховския суджук. В края на юни българският евродепутат ще представи родни продукти с потенциал за успешна защита по схемата на конференция в София. Българският евродепутат Момчил Неков направи предложение към становище на земеделската комисия на ЕП EI да защитава всички успешно защитени европейски продукти с географски указания при воденето на търговски преговори с трети страни. Схемата на географските указания гарантира връзка на продукта с даден географски регион. Това става чрез успешна защита по правилата заложени в европейската схема за качество на ЕС, която функционира вече няколко десетилетия в ЕС. Държави като Франция и Италия имат по над 200 продукта, но дори една Хърватия, която е членка на ЕС от 2013 г. има вече успешно защитени 10 продукта. Със своето изменение българският евродепутат предлага по време на преговори по международни търговски споразумения Комисията да защитава всички успешно защитени продукти по тази схема, като към момента те са близо 1,300. Сега подходът е друг. В преговорите по споразумението със САЩ например Еврокомисията заедно с държавите членки е избрала тези географски указания, които имат най-голямо икономическо значение за пазара на САЩ. Двете български защитените географски указания според ЕК не отговарят на този критерий и следователно не са били включени в списъка. "Това е ограничителен режим за малкия и средния бизнес на продукти извън предварително одобрения списък", смята Неков. "Това също така дава предимство пред онези продукти, които не са вписани в схемата все още, а имат потенциал за това или предстоят да бъдат защитени", допълва той. Защитата и включването на продукт в международните споразумения дава право на интелектуална собственост върху съответния продукт, но също така създава видимост и помага в брандирането на ЕС и на неговите държави членки. През юли 2015 г. Момчил Неков обяви началото на своята кампания "Да защитим българския вкус", чиято цел е идентифициране на продукти - потенциални кандидати за вписване по европейските схеми на географските указания. "Тези схеми за възможност за създаване и поддържане на поминък в региони извън индустриалните и вече икономически силните региони", смята той. Резултатът от кампанията и българските продукти с потенциал за защита ще бъде обявени в края на юни на конференция в София.

Кабинетът одобри бюджета за 2026 г.

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 214

Тежките ремонти на магистралите приключват

автор:Дума

visibility 1526

/ брой: 214

България с най-голям спад на производството

автор:Дума

visibility 1570

/ брой: 214

Не се презапасявайте с гориво

автор:Дума

visibility 1514

/ брой: 214

Планираният бюджет на ЕС е най-големият

автор:Дума

visibility 1180

/ брой: 214

Безредици в мигрантски център до България

автор:Дума

visibility 1474

/ брой: 214

Киев удари със своя далекобойна ракета

автор:Дума

visibility 1476

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 1362

/ брой: 214

Град като паркинг

автор:Александър Симов

visibility 1374

/ брой: 214

У нас все парите са важни

автор:Таня Глухчева

visibility 1449

/ брой: 214

Има правен вакуум за сградната инсталация при парното

visibility 1444

/ брой: 214

Казахстан - пример за традиция и отвореност към света

автор:Дума

visibility 1525

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ