Синдикат „Образование“ против орязването на езиковите паралелки
84,7% от анкетираните смятат, че отнемането на приоритета на езиковото обучение е неправилно решение
/ брой: 236
Категорично против намаляването на езиковите паралелки и отнемането на приоритета на езиковото обучение се обявяват от синдикат „Образование“ към КТ"Подкрепа". Позицията им се основава на резултатите от национално проучване сред учители, образователни експерти и други заинтересовани страни относно актуалните промени в образователната политика на МОН, свързани с изучаването на чужди езици в училище.
В изследването, проведено през последната седмица, са участвали 3166 респонденти от цялата страна. Данните показват ясно изразено несъгласие с посоката, в която се планират промените. Според синдиката 84,7% от анкетираните смятат, че отнемането на приоритета на езиковото обучение е неправилно решение при пренареждането на образователните политики, докато едва 10,1% подкрепят намаляването на езиковото обучение.
Скептицизмът се засилва и по отношение на намеренията за увеличаване на дела на професионалните паралелки. На въпрос дали подкрепят заповедта на МОН за повишаване на процента на професионалните паралелки до около и над 50% от държавния план-прием за учебната 2026/2027 година, 55,6% от респондентите отговарят отрицателно, а 33,3% изразяват съгласие.
Особено силно неодобрение предизвиква предложението за редуциране на профилираните паралелки с „Чужди езици“ в гимназиалния етап. Според 76,6% от участниците в проучването въведеното изискване училищата да осигуряват обучение по три предмета на чужд език в 9. и 10. клас представлява прекомерна и трудно приложима рестрикция.
Подобна е нагласата и към идеята откриването на паралелки с разширено изучаване на чужд език да се обвърже със средните резултати от НВО в 10. клас за последните три години. 80,8% от анкетираните смятат това условие за грешно, докато 17% посочват, че подобна обвързаност би имала повече логика, ако се основава на резултатите от държавните зрелостни изпити.
Проучването показва и разнопосочни мнения относно структурата на паралелките в училищата. На въпрос дали всяко училище трябва да предлага поне една непрофилирана и непрофесионална паралелка, 52% отговарят, че такава паралелка не е необходима, докато 30% са категорични, че подобна възможност трябва да съществува навсякъде.
В заключение от синдикат „Образование“ настояват МОН да възложи на Института по образование с ръководител проф. Галин Цоков изготвянето на задълбочена оценка на въздействието на тези ключови промени в образователната политика. Едва след такъв анализ, според тях, трябва да се търси широк национален консенсус с участието на учители и родители.
Синдикатът завършва позицията си с остро предупреждение към българските партии да не използват словосъчетанието „Приоритет Образование“ за политически популизъм.
