Резултатите от матурите са сходни с предишните години
Проблемът с точните науки остава, смята министърът на образованието Красимир Вълчев
/ брой: 105
Резултатите от държавните зрелостни изпити са сходни и съпоставими с предишните години. От матурата по български език и литература са с една точка по-ниски, а по другите предмети резултатите се определят от това, че учениците избират на матура по кои предмети да се явяват. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на пресконференция за представянето на анализ на обобщените резултати от държавните зрелостни изпити.
"Не можем да очакваме нещо различно, системата е същата. Випуските са до голяма степен сходни, така че и резултати са сходни. Това, което системата не е направила към настоящия момент поради няколко обективни причини, е така наречената оценка на добавената стойност и оценка на развитието, която трябва да съпоставя резултатите на една група ученици на входа и на изхода на един етап на образование. Това ни е една от амбициите за следващите месеци”, посочи той.
Средният резултат на държавния зрелостен изпит по БЕЛ е 57,53 точки, а 4,27 е средният успех, каза Евгения Костадинова, директор на дирекцията "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в Министерството на образованието и науката. Най-високи резултати са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе. Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати.
По думите на образователния министър основен проблем остава ниският брой зрелостници, завършили профилирана подготовка, които са избрали матура по математика, физика и химия. "Те са ниски като брой, ниски са и като процент. Липсата на достатъчно зрелостници, които да избират матурата по математика, физика и химия, поставя пред предизвикателство инженерното ни образование, както и редица важни индустрии. Един от най-важните въпроси за социално-икономическото ни развитие е да подобрим резултатите по математика и природни науки", посочи Вълчев.
Министърът заяви, че това, което виждат от държавните зрелостни изпити, и от предходните години, са високите различия не толкова и само между области, колкото между училищата.
"Има външни фактори - в райони имаме по-голяма концентрация на ученици от семейства, в които не се говори български език, семейства с по-ниска отговорност на родителите към образованието. Имаме висока степен на образователно детерминирана сегрегация, защото класираме учениците след 7 клас по резултати", посочи Вълчев и допълни, че ще бъде сериозно поставен въпросът за образователната структура.
Готови са и резултатите от външното оценяване в четвърти клас. Те са доста прилични и това е от години, отбеляза образователният министър. Средният резултат по български език и литература е 70,90 точки, а по математика - 69,70 точки.