Над 40% от пазаруващите у нас онлайн планират покупките си. Това показва национално представително проучване за пазара на електронна търговия на сп. "Ентърпрайс" и "Маркет линкс", представено в София. В проучването са участвали 1035 потребители, пазарували онлайн през последните шест месеца на 2024 г.
В България към момента около 88% от населението използват интернет на почти ежедневна, ежечасна, ежеминутна база, което прави около 4,8 млн. онлайн потребители, от тях 64% са пазарували през последното полугодие на миналата година онлайн, което прави около 3,1 млн. пазаруващи онлайн потребители", обясни Галя Гогова от "Маркет линкс".
Данните показват, че 21% от анкетираните са взели спонтанно решение за покупка онлайн, не са имали план да закупят продукта или услугата, за 38% направената от тях покупка е била планирана, но решението е било спонтанно, за 41% - покупката и самото решение са били планирани.
В етапа на предварително проучване преди покупката 69% от анкетираните споделят, че са сравнявали цени, 47% са сравнявали различни марки, 34% са проучвали цените в различни магазини, 34% са чели ревюта, 18% са се допитвали до приятели. Основните фактори за избор да се направи покупката са цената на продукта или услугата - 57%, доверие в конкретния магазин - 18%, налични промоции - 6%, предишен опит с даден магазин - 5%, цената на доставка - 4%. Ако търговците бъдат прозрачни, дадат възможност за лесно сравнение, тогава печелят доверието на потребителите, отбеляза Галя Гогова.
Данните показват, че има паритет при заплащането на покупката - 55% са платили при получаване на поръчания продукт, останалата част плащат на сайта на търговеца в момента на покупката. Проучването отчита, че през 2024 г. спрямо предходната година се променя предпочитаният начин на доставка. През миналата година се увеличава ръстът на доставка до кутия - 17%, заради удобството да не се съобразяваме с работно време, спрямо 5% през 2023 г.
Отчита се ръст на вземане на покупката от физически магазин - от 3% през 2023 г. до 5% през 2024 г. 35% са предпочели получаването на пратка с куриер до адрес през 2024 г., 41% - от офис на куриер. Според данните 40% от анкетираните са използвали дебитна карта за плащане на покупката, 34% са избрали плащане в брой, 9% са платили с кредитна карта, други 9% с дигитален портфейл.