29 Март 2024петък00:27 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Таско Ерменков:

Без държавата проект за АЕЦ „Белене” не може да се случи

Най-печеливш за нас е вариантът директна доставка на газ от Русия през Варна за Европа, казва депутатът от "БСП за България"

/ брой: 211

visibility 2483

Интервю на Мая Кулишева

- Господин Ерменков, в последните дни енергийни експерти, икономисти и анализатори говорят за увеличените цени на горивата, за това че ръстът им ще продължи до края на годината. В това време канцлерът на Германия Ангела Меркел обяви, че в Северна Германия предстои строителството на терминал за втечнен газ, доставян от САЩ. У нас пък се появиха искания за субсидиране на проучванията за шистов газ, а хората смятат, че има картелни споразумения за цените на бензина и дизела... Вашият коментар?
- Ще започна с цените на горивата, които са предопределени да растат. До голяма степен цената на суровия петрол и вързаната с него цена на природния газ зависят от геополитическото развитие на света. А живеем в неспокойни времена, когато светът се отърсва от старата еднополюсна система на управление и се прави опит за многополюсни сфери на влияние... Та цялата тази ситуация няма как да не мине без политически сътресения. Надявам се противоречията да си останат само политически, да не се прехвърлят и на горещия фронт. Виждаме политиката на САЩ за увеличаване на санкциите, както и загрубяването на езика, не само срещу Русия, Китай, Иран, опитите за подриване на ситуацията във Венецуела - това се все големи производители на суров петрол и газ. Както знаете - специално става дума за Иран и за Русия. Пазарите на тези горива няма как да не реагират чрез повишаване на цените и оттам, разбира се - на цените им по бензиностанции, в промишлеността, оттам на стоки и услуги.
По въпроса за картела аз имам мое становище - няма как да изземвам функциите на КЗК. Тя би трябвало да излезе със свое решение за това има ли картел или няма. Впрочем, тя излезе със становище, че няма... Но, навсякъде цените по бензиностанциите са сравними, ако се различават, то е по региони. Но трудно мога да приема, че всички бензиностанции от всички вериги имат еднакви режийни разходи, себестойност и че някои работят без печалба. Трудно ми е да го разбера, а има и такива, които работят на много по-ниски цени, а останалите се съобразяват с тях. Тоест, видимо и цените по бензиностанциите не са от най-пазарните... Ще повторя, това е мое лично мнение - единственият компетентен орган, който може да се произнесе има ли картел или няма, това е Комисията за защита на конкуренцията.
По въпроса за шистовия и втечнения газ - това, че Германия ще изгражда терминал за втечнен газ, не означава, че страната няма да продължи да настоява за изграждането на Северен поток-2. По-скоро това е опит в дипломатическата сфера на отношенията между Германия и САЩ да кажат: "Да, хубаво, няма проблем ще внасяме и вашия газ, но ще внасяме толкова, колкото позволява икономиката и на конкурентни цени". Това не е драма. А по отношение на шистовия газ в България ние вече имаме достатъчно забрани както законови, така и други и този въпрос не стои на дневен ред. Още повече, че у нас е напреднал стадият на проучване на шелфа на Черно море на територията на държавата и се надявам в най-скоро време да имаме добри новини оттам, така че въобще да забравим да говорим за шистов газ у нас...
- В тази връзка какво мислите за информацията, която се появи в една медия, че от сайта на "Тотал" - френската компания, ставало ясно, че на този етап няма съобщение за открито огромно находище на петрол в шелфа на Черно море?
- Къде го пише това нещо?
- В сайта на един вестник...
- Не съм убеден, че това може да бъде написано, аз доколкото съм запознат, "Тотал" и останалите две фирми "Ресоло" и ОМВ се готвят да правят трети сондаж. Трудно ще повярвам, че това, което ми казвате, е било действителна информация от "Тотал".
- Енергийният ни министър г-жа Петкова е в Москва за разговори във връзка с АЕЦ "Белене" и газовия разпределител "Балкан". Заявила е, че ще стартира в скоро време процедурата по представяне на потенциалния инвеститор за атомната централа. Какво очаквате в развитие?
- Първо, искам да спомена, че до края на октомври изтича срокът, в който министър Петкова трябва да запознае парламента със съответния доклад за намеренията и етапите, до които е стигнал проектът за АЕЦ "Белене". На 31 октомври, ако нямаме такъв доклад, тогава ще си говорим по друг начин с министъра. Силно се надявам, че държавата ще намери подход да заинтересува потенциалните съинвеститори - говоря така, защото без държавата този обект просто няма как да се случи. Това е обект не само от национално, но и от регионално значение. Тук само ще напомня, че в близко време, ако искаме да се развива индустрията с темповете, с които искаме да се развива - трябват модернизация, електротранспорт и всякакви други потребители на енергия, които ще трябва да инвестират в нови мощности. И всеки, който развие и направи новите мощности, той ще е печеливш. Колкото до хъб "Балкан", предполагам, че ще се водят разговори за отклонението на "Турски поток" към Варна и от там по Северна България към Сърбия и Австрия, но това са все още разговори на техническо ниво и ми е трудно да прогнозирам. За мен продължава да е най-печеливш вариантът за директна доставка на природен газ от Русия за ЕС през България, а не през транзитираща страна нечлен на Европейския съюз.
- Както поиска и президентът Радев!
- Да! Страна, която не е член на ЕС и с доста неясно поведение по отношение на международните си ангажименти и демократичните си ангажименти вътре в страната... Не искам да давам оценки, но колкото по-малко са транзитиращите държави извън ЕС, толкова са по-сигурни и с по-малко рискове ще са тези доставки. Този вариант, за който говорих, е изгоден както за Европа, така и за Русия, и гарантира сигурността на газовите доставки при оптимална цена. Пак повтарям, това е директната доставка от Русия до Варна.
- Скоро не сме коментирали проблемите около "Марица-изток" 1,2 и 3. Вярно ли е, както се анализира от някои експерти, че е почти невъзможно държавата да спаси "Марица-изток"-2?
- Какво значи това? Ще я взривяваме ли, какво ще я правим?
- Няма кой да погаси дълговете й, никой нищо не говори за американските централи, а тя търпи загуби от плащанията на държавата на преференциалните цени на тока от "Марица-изток"-1 и 3!...
- Не, не... Не! Това, което дебело трябва да подчертая  е, че неслучайно се говори за въглищен комплекс "Марица-изток". Той включва мините "Марица-изток" и централите Марица-изток"1, 2 и 3. Не може да ги разглеждаме поотделно и да поставяме в привилегировано положение спрямо другите. Проблемът, който съществува, е още от миналото с  договорите, които се подписаха за преференциално изкупуване на еленергия, които не само определят висока цена на произведената енергия и на студения резерв на двете американски централи и заплащане на всички възникващи задължения - тук включваме цени на емисии, както и 5-те процента, които трябва да се плащат във фонда за електроенергийна сигурност, данъци и други отчисления. Всичко това го плаща НЕК. Докато това е така, няма как да говорим за стабилност в системата въглищни централи. Този гордиев възел трябва да се разсече. Има варианти, при които правителството може поетапно да се договори и с единия, и с другия собственик на Мариците 1 и 3 и дори да станат вид държавна собственост. Тогава всичко ще е в рамките на нормалната ценова политика, няма да го има натиска върху НЕК и оттук и ще се стабилизира и Марица-изток-2...
- А, не трябва ли да дочакаме прословутата нотификация от ЕК за прекомерната държавна помощ?
- Доколкото съм информиран, ние имаме становище на ЕК, че това е прекомерна държавна помощ и че тези договори трябва да бъдат приведени в съответствие с пазарната политика. Но това е втората страна на въпроса. Според мен, не трябва да чакаме ЕК да ни решава проблеми, който сами сме си създали. Можем да се договорим със собствениците, каквото вече им е изплатено от т.нар. невъзстановими разходи, ако е останало нещо, да бъде доплатено. Така, че тези централи, които не плащат нито във фиска, нито правят каквито и да било разходи и към фонда - тоест, те да бъдат в синхрон с нормалното законодателство и пазарни механизми. Големият проблем е начинът, по който ще функционира въглищният енергиен комплекс. Ние без "Мариците" няма как да оцелеем и към момента, и в близките 15-20 години. Основната ни задача е да ги запазим. Като политическа сила стоим и зад искането и на миньори, и на енергетици от региона - да се положат всички усилия за удължаване на срока на експлоатация максимално - на мините и централите. Знаете, че пряко там са заети около 50 000 души, ако прибавите и семействата - това са над 150 000 човека, които зависят от работата на този минноенергиен комплекс. Отделно, че вътрешноенергийната ни сигурност без тези централи и мини е нещо немислимо!
- А какво казва екологията в европейски план?
- Това правителството трябва да го решава на европейско ниво и да защитава интересите на България. Мисля, че водят някакви разговори, доколкото съм разговарял с нашия екоминистър г-н Димов и с министър Петкова - ще получим дерогация за функциониране на трите централи, за да не ги затваряме. Тоест - отлагане във времето влизането в сила на определена директива. При нас това означава, че нямаме определен срок, в който да приведем в съответствие инсталациите.
- А ще се осъществи ли в ЕС забраната на дизеловите двигатели, както и при нас наистина ли ще вдигнат двойно гражданската отговорност на автомобилите с над 10-годишна възраст?
-  На този въпрос бих отговорил така: Сигурно на всеки му иска да се вози на "Порше", но когато парите не стигат за най-важните неща, докато не сме достигнали стандарта на нормалните европейски доходи, няма как да искаме да имаме нормален европейски транспорт. Затова бих посъветвал правителството да снижи амбициите си по отношение на чистотата на въздуха. Тя е изключително важна, но хлябът на трапезата на българина е още по-важен. Когато му вземеш и малкото, което има, оставяш го да умира от глад при перспективата, че ще живее пет години по-дълго. Той кое ще изберe - хляба на децата си или чистия въздух?
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ