29 Ноември 2024петък21:44 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

На фокус

ТикТок политиците - как се печелят изборите днес

Социологията е безсилна пред социалните мрежи

/ брой: 229

visibility 810

Аня Георгиева

Всяко време си има своите особени начин за агитиране. Спомням си, че учителката ни по история ни разказваше как Джон Ф. Кенеди бил спечелил изборите, защото "успял да влезе във всеки дом" благодарение на телевизията, където всеки ден излъчвали по няколко минути неговия образ. Така, докато обикалял страната и се срещал с избирателите на живо, тези, които не успявали да го видят, трябвало по-късно само да седнат пред малкия екран...
Днес вече телевизията отстъпва пред интернет и различните социални мрежи, където най-вече младите стоят по цял ден, а понякога и по цяла нощ.
Преди няколко години, когато тъкмо навлизаха Фейсбук, Туитър (вече Екс) и т.н., някои от по-иновативните политици решиха да комбинират публичните си събития с изказвания по мрежата. Така достигаха до по-широк кръг от хора и успяваха да бъдат чути и видени от почти цялото население. Но... някъде нещо се пропука и вероятно, защото около 80% от хората днес живеят в една виртуална реалност, всичко се пренесе в интернет.
Въпреки че в страната и по света политиците се хвалят колко симпатизанти са успели да привлекат по време на проявите си, "надувайки" цифрата, за да звучи по-внушително, фактът лесно може да бъде оборен със снимки, не минали през фотошоп. Историята помни случай, когато едни и същи хора се бяха озовали три пъти в един и същи кадър и това лесно се виждаше с невъоръжено око.
Решението на проблема с недостатъчния брой привърженици по събитията се оказват... социалните платформи. Там не се знае кой колко профила си е направил, с колко свои "идентичности" следва свой любимец, да не говорим, че вече има и опция "създател на цифрово съдържание", където последователите на човека "Х" от 3000 за денонощие могат да се окажат... 30 000.
Няма как да не изникне в съзнанието ни образа на класиралия се първи на президентския вот в Румъния Калин Джорджеску. Местните медии твърдят, че той бил широко неизвестен, социолозите му давали между 2-5%, защото все пак има участие в политическия живот на страната. Изведнъж - получава 22% и е основен претендент на балотажа след по-малко от две седмици. Букурещ иска временна забрана на ТикТок, където се вижда, че Джорджеску има милиони последователи.

Запазена марка на популистите

Дълго време се смяташе, че е характерно за популистите - независимо дали леви или десни, да привличат избиратели чрез Фейсбук и Инстаграм, където споделят моменти от ежедневието си и показват, че са "част от обикновените хора", а не са като традиционните политици, които обикалят населените места само преди избори. Дори се твърдеше, че това е "екологичен начин" за агитиране, защото не се използва хартия за листовки и плакати, пестят се много средства от билбордове и рекламни материали и др.

Джорджа Мелони - италианската премиерка прави забележителна политическа кариера за по-малко от десетилетие. Анализатори твърдят, че тайната на успеха й се крие в... откровеността й. Споделя в интернет всичко, свързано с личния си живот, показва, че има същите проблеми като народа и... изпраща послания, че може да ги реши.  

Жордан Бардела - ТикТок кралят, който се прицелва в премиерския пост на Франция. Едва 28-годишен, с определено не особено голям опит в политическите дела, "наследникът" на Марин Льо Пен на лидерския пост на "Национален сбор" може да се похвали с преуспяващ профил в ТикТок (защото вече само "възрастните" използват Фейсбук). Известен предимно сред младите, той донесе съкрушителна победа над центристите на Еманюел Макрон в изборите за Европейски парламент.

Друга ТикТок звезда и инфлуенсър Фидиас Панайоту - 25-годишният мъж от Кипър има 2,1 милиона абонати за канала си в Ютюб.
Над 1 милион гледания събра клипът му „Накарах Илон Мъск да ме прегърне“. 5 милиона пък са гледали друг негов клип – „Живях безплатно 7 дни на летището“. Но... благодарение на "впечатлението", което е оставил, сега е независим евродепутат, дори смята да създаде своя партия. Малко, след като стана ясно, че и избран, той заяви пред журналисти, че никога не се е интересувал от политика, през живота си не е гласувал, не е наясно какво се случва в света в момента и няма представа как ще гласува в Европарламента.

Алвисе Перес – крайнодесният инфлуенсър, който иска да разруши съществуващата система и да я "вдигне от развалините". Неговата испанска партия с нестандартното название „Купонът свърши“ спечели три места в ЕП. Перес е бивш британски либералдемократ и има стотици хиляди последователи в каналите си в почти всички социални мрежи. Той се зарече да преследва престъпниците и корумпираните, а също така журналистите и мигрантите. Известен е с протестите си срещу абортите и желанието си да построи най-големия затвор в Европа.
Понеже ние не можем да останем по-назад, трябва да имаме видни представители, каквито са основателите на "Величие", които не бяха сред "класиращите се" на предходните избори, според социологическите проучвания, но получиха завидна подкрепа и умело прескочиха 4-процентовия праг. Те си направиха цялата кампания през интернет и се оказа, че привържениците им са предимно в... ТикТок, разбира се.
Покрай всички тези примери, които със сигурност не са единствените, правилен ход е шефът на ТикТок да бъде призован в Европейския парламент. Възникват редица въпроси от рода на "Каква е изгодата на собствениците на социалните мрежи?" "Нов начин на пране на пари ли е това?"
Пред интернет звездите социологията е безсилна. Или поне за момента много й се усложнява задачата - да се пребори с фалшивите акаунти. Лошото е, че покрай КОВИД-пандемията всичко се премести онлайн, на хората сякаш им хареса да живеят във виртуалното пространство и само там могат да бъдат открити. Тъжно и жалко е, че вече политически послания не могат да стимулират избирателите да отидат до урните, а симпатии към интернет звезди. А още по-непонятно е, че Германия ще използва ТикТок за набиране на новобранци в армията. И не, това не е шега.

Губим половин милиард кубика вода годишно

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 229

Повторно преброяване на бюлетините

автор:Дума

visibility 400

/ брой: 229

Москва заплаши Киев с масиран удар с "Орешник"

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 229

Криза в Германия с болногледачите

автор:Дума

visibility 325

/ брой: 229

Накратко

автор:Дума

visibility 324

/ брой: 229

Още от същото

visibility 369

/ брой: 229

За наша сметка

автор:Мая Йовановска

visibility 364

/ брой: 229

Бедний Божанков...

автор:Александър Симов

visibility 362

/ брой: 229

ТикТок политиците - как се печелят изборите днес

visibility 502

/ брой: 229

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ