България може да съди Европарламента заради пакета "Мобилност"
Страната ни ще стане жертва на предвидените ограничения за превозвачите
/ брой: 241
Връщането на камионите в страната на регистрацията и почивката на водачите, това са двата спорни въпроса от пакет "Мобилност", по които е постигнато съгласие между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС. България обаче не е доволна и транспортният министър Росен Желязков каза, че ако решението стане факт, страната ни ще го оспорва пред Съда на ЕС. Шофьорите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време трябва да са в хотел, който ще се плаща от работодателя. Освен това водачите са задължени да се връщат в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намират. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици. Въвежда се и изискване камионите и микробусите да бъдат оборудвани с т.нар. умни тахографи, които да отчитат международните операции. За камионите срокът е до 2025 г., а за микробусите - до 2026 г. България е сред страните, които е против връщането на камионите и почивката на шофьорите извън кабината.
С постигнатото съгласие се слага край на фирмите пощенски кутии в транспорта, коментира председателката на транспортната комисия в ЕП Карима Дели. Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета "Мобилност" станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС. "Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални", каза Желязков след среща с представители на международните превозвачи, цитиран от БНР. "За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко", коментира Халил Летифов, председател на Комисията по транспорт в българския парламент. Той очаква правителството да проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи. Според евродепутата Ангел Джамбазки процедурата по приемането на пакета "Мобилност" е била "скандално опорочена". В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. "Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.