15 Октомври 2019вторник17:24 ч.

Таланти и поклонници

Българин проектира амфибия и яхти за милиардери

Морската лимузина на Георги Янков може да се управлява и от човек в инвалидна количка, тя ще бъде представена на изложението в Монако

/ брой: 150

visibility 1622

Диана Димитрова,
Нова Зеландия

Българинът Георги Янков живее в Нова Зеландия и е корабен архитект и дизайнер. Той проектира луксозна амфибия. Съвсем наскоро строежът на оригиналното превозно средство бе завършен в новозеландския град Окланд.
Екстравагантната лодка напомня класически спортен автомобил от 60-те години на миналия век. Още на пръв поглед тя сякаш е кола върху вода. Стилът, екстериорът и цветът на лодката са съобразени с желанието на клиента, за който той е изработил водното возило. Задължителните тестовете и изпитания на вода за сертифицирането на морската лимузина по ISO, както и ходовите изпитания, надминаха очакванията на всички. Цялостното проектиране, дизайна и инженеринга са дело на Георги Янков. Амфибията е дълга 8,5 метра и тежи около 5 тона.
Създателят Георги Янков разказва за своята чудата машина:
- Скоростта, която достига на вода, е 36 възела. На брега се движи с 10 км в час и може да изкачва наклони до 15 градуса. Колелата се прибират хидравлично, а не стърчат извън корпуса, когато тя се движи по вода. Това е една от характерните особености, които отличават тази амфибия от построените до момента. В корпуса на лимузината има три вградени гнезда - точно в тях се прибират хидравлично задвижващите се колела и повдигащите се цилиндри. Гнездата се затварят с дънни люкове. Те не са херметични и се наводняват, когато лодката е неподвижна. Задържаната в тях вода работи като стабилизатор, забавяйки клатенето и подобрявайки комфорта на пасажерите. Когато лодката започне да се движи, отсеците се самоотводняват от създалия се вакум. По този начин, освобождавайки се от вече ненужния товар, амфибията бързо ускорява и достига желаната скорост.
Според изобретателя специфично за амфибията е, че може да бъде управлявана и от човек в инвалидна количка. За целта е проектирана 5,3 м карбонова рампа. Когато лодката е на брега, рампата се издърпва от кърмовата платформа, окачването й позволява ъгълът й да се променя до 15 градуса. Рампата може да понесе натоварване до 300 кг.
На борда на луксозноното возило има много екстри, които карат пасажерите да се чувстват комфортно. Освен хладилник и малка мивка за прясна вода, има още водоустойчива МP3/DVD aудио система със съббуфер и четири тонколони, монтирани зад страничните панели на кокпита (кабината).
Страничните стъкла се отварят и затварят дистанционно и включват елементи от съвременното автомобилостроене.
Местата за сядане са специално проектирани за максимален комфорт и ергономичност. Четири от тях  са въртящи.
В кърмовата част на кокпита има монтиран малък душ "слушалка", скрит зад капак във вградена ниша, подвижна стойка за закачане на въже за водни ски, както и преносима карбонова стълба за влизане и излизане от водата, разказва още за проекта си Георги Янков.
Познавачите в бранша знаят, че проектирането и строителството на амфибия е почти авантюра. Трябва да си много добър в професията си или да имаш много пари, за да си позволиш подобно начинание.
Строителството на подобни лодки обаче не е нещо ново. Още в далечната 1805 г. американският корабен инженер и дизайнер Оливър Еванс е проектирал амфибия. Много от тези специфични лодки са проектирани за военни, транспортни и туристически цели. Някои от тях се движат по-добре по вода, а други, обратно - развиват по-високи скорости по суша. Външният им дизайн винаги е различен, според предназначението и функциите им.
Говори се, че една от новозеландските фирми, специализирана в строителството на лодки-амфибии, е инвестирала над 13 милиона долара в реализирането на такъв проект. Част от парите са били дадени от правителството на Нова Зеландия. Финализирането на идеята е отнело повече от 10 години. Лодките се използват предимно от бреговата охрана и военизираните части.
Фирмата, която приема поръчката да построи луксозната амфибия, използва последните модерни материали и технологии в лодкостроенето, като разчита само на своите специалисти. Нестандартната лимузина е частна поръчка и е построена за около година, като този пeриод включва проектирането, строителството и сертифицирането по ISO.
Луксозната амфибия е бутиково изделие. Общата стойност на проекта възлиза на около 2 милиона новозеландски долара. Предстои модерната лодка да бъде представена на годишното изложение в Монако по-късно тази година.


Когато една детска мечта става реалност

Георги Янков е израснал във Варна. От малък имал мечта - да плава в морето. С присъщото си чувство за хумор обича да разказва как заедно с приятеля си Миро "нeуспял" да построи първата си лодка. Събрали всички налични вестници, намерили незнайно откъде бака с полиестерна смола и дървени летви. "Технологията беше проста - летвите трябваше да очертаят формата и структурата на плавателното съоръжение, както и да му предадат необходимата здравина. Отгоре много вестници, а между тях полиестерна смола, за да осигури водонепроницаемоста на корпуса", връща се към спомените си Жоро.
Започнали строежа в двора на Мировата баба. Решителността им постреснала по-възрастните, след като на въпроса им: "И к'во смятате да правите с това тука?" Получавали категоричния отговор: "Как кв'о - да плаваме в морето!"
Но всички си отдъхнали, когато дошло лятото. Строителната площадка се превърнала в лехи, а дървеният материал от корпуса на лодката послужил за колчета, с които да се подпират доматите. Така безславно невръстните дизайнери се разделили с мечтата си да построят яхта, с която да отплават надалеч. Били само 10-годишни. 
Пак по това време малкият Жоро вече се състезавал по ветроходство, а целите му тетрадки били изрисувани със скици на лодки. Баща му го записал в Техникума по корабостроене във Варна. По-късно завършва същата специалност и във BМЕИ-Варна.
Жоро работи в тази индустрия повече от 25 години - по проекти на ветроходни и моторни яхти,  лодки за риболов, както и на големите пасажерски кораби "The World" и "Queen Mary 2". Любовта към лодките и морето го отвеждат преди десет години в меката на лодкостроенето Нова Зеландия, където се специализира в проектирането и дизайна на малки луксозни яхти. 
През последните четири-пет години се заема с проектирането и диазайна на повече от петнадесет екстравагантни тендъра (едномачтови платноходки). Някои от тях са на борда на най-големите луксозни яхти в света. Техни собственици са едни от най-богатите мъже в света, като например "Rising Sun" на американеца Лари Елисон; "Eclipse", "Luna", "Titan", "Ecstasea", "Pacific", "Superyacht A", "Quinta Essentia" на руския милиардер и собственик на футболния клуб "Челси" Роман Абрамович и "Vava II" на швейцареца Ернесто Берторели.
През свободното си време Георги се отдава на любимите си ветроходство и риболов. Всяка неделя се състезава в компанията на няколко световни шампиони и те не му се сърдят, ако понякога ги побеждава. Вече има няколко награди от престижни регати в Нова Зеландия, включително и спечелен шампионат на "Лазар-Радиал" в категорията "Мастер".
Обича предизвикателствата не само в спорта, но и в професията. Екстравагантната амфибия е едно от тях. Има собственo дизайн студио, а проектите му предизвикват интерес из цял свят.
В момента Жоро проектира луксозната яхта U-77 - тя ще бъде собственост на най-богатия според списание "Форбс" новозеландец - Греам Харт.



 

София в топ 20 по най-бързо поскъпване на жилищата

автор:Дума

visibility 223

/ брой: 197

С 3% поскъпна свинското през септември

автор:Дума

visibility 165

/ брой: 197

Без подпомагане на животновъдите заради сушата

автор:Дума

visibility 175

/ брой: 197

Отиде си голям приятел на България

автор:Велиана Христова

visibility 579

/ брой: 197

Мутрокрация

автор:Йонко Бонов

visibility 298

/ брой: 197

Датата

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ