25 Април 2024четвъртък18:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Първите български филми изчезват безследно

Каква е съдбата на "Българан е галант" на Васил Гендов и "Под старото небе" на режисьора Ларин и артиста Георги Фратев

/ брой: 223

visibility 3428

Боян Драганов

Приема се като безспорен факт, че първият български игрален филм е "Българан е галант", дело на Васил Гендов. Спорът кога е заснет - през 1910 или 1914 г. - продължава и до днес. Към неяснотите на първата ни филмова лента трябва да добавим, че тя отдавна е безвъзвратно изгубена.

 Вероятно филмът е обсебен

от артистичния му събрат Стефан Денчев - така поне твърди Гендов. Твърде оскъдни са данните за тази любопитна личност. Роден е в Трявна. Още 18-годишен изпълнява епизодични роли в Народния и във Войнишкия театър на Първи артилерийски полк. След Балканската война е актьор в "Свободен театър", където играе Буланов в пиесата на Н. Островски "Лес". Известно време гастролира във варненския "К. Ранков театър" и в трупата на Матей Икономов. Неспокойната му съдба го отвежда в Париж, където настойчиво обикаля големите студия "Гомон" и "Еклипс" с надежда да получи роля. Успява да се вреди в няколко участия като статист, след което опитва късмета си в Берлин. И тук удря на камък, но започва да сътрудничи на първите наши киножурнали. В "Кинопреглед" (бр. 4, 1920 г.) публикува възторжена статия за успехите на Маня Цачева. Тя е първата българка, дебютирала в немските студии и направила завидна кариера. Още през 1916 г. отива в Берлин и учи в школата на знаменития Макс Райнхард. Цачева имала миниатюрна фигура, очарователна усмивка и огнен темперамент. Немската публика я обожавала и приравнявала с Пола Негри и Мия Май. Играла е в над 120 филма.
През 1921 г. Денчев се завръща в България и заедно с неразделния си приятел Александър Кребс започва да редактира списание "Киносвят", но успява да даде живот само на 5-6 броя.


През Виена за... Холивуд

Денчев успява да вземе от Гендов "Българан е галант" и заминава за Виена. Там той се представя за самия Гендов (имал поразителна външна прилика с него) и започва да прожектира филма из австрийските градове, а после обикаля и други европейски селища. Със събраните пари заминава за Холивуд, където отново представя филма за своя творба. Дали лентата публично е прожектирана в САЩ, не се знае, както и каква е нейната по-нататъшна съдба. Със съдействието на Макс Линдер и Анюта Стюарт започва работа като помощник-оператор. През 1923 г. става ученик в Театралната школа на "Парамаунт пикчърс". Участва като помощник-режисьор във филмите "Любовна клопка" на Били Уилсън и "Тримата остроумни глупаци" на Кинг Видор. Самостоятелно поставя "Вихрушката" с Тийдър Хауз и Руд Клифорд. Представя се успешно в кинокомедията "Глупавото шосе" и криминалната мелодрама "Бръмчащата птичка", където се превъплъщава в ролята на главатар на банда крадци и играе заедно с Глория Суонсън.

Интригата се заплита


В лентата участва и друг наш сънародник - Благой Стефанов, снимал се в над 20 холивудски филма. Той е роден е в с. Ешки Су, Леринско, през 1886 г. Бил е учител в Македония и България. През 1910 г. заминава за САЩ и в продължение на осем години успява от фигурант да се утвърди като водещ актьор в театрите "Орфеум" и "Елтрес" на град Колорадо Спринг. За първи път се появява на екрана в кинокомедията "Мъж по име". Следват водещи роли в "Ако бях царица" с Етел Клейтън, "Наказание" с Лон Чаней, "Бела Дона" с Пола Негри...
През 1926 г. Стефан Денчев предизвиква небивал шум около особата си, когато се завръща за малко в България с личен асистент и внушителен американски автомобил. Няма да мине много време и от Америка долита новината, че Денчев е застрелян на нюйоркското пристанище. Находчивият българин се опитал да напусне страната, като отмъкне крупна сума на гангстерска групировка, в която участвал като секционен касиер.

Съдбата на другия филм

Подобна, но по-ясна съдба има и първият игрален филм за българското село. През 1919 г. заможният търговец Алберт Давидов основава Акционерно дружество "Луна-филм". За художествен ръководител наема емигриралия у нас режисьор от "Ермолаев филм Москва" Николай Ларин, а за оператор Шарл Кенеке от "Пате филм".
Кооперацията бележи финансов успех, след като получава подкрепата на земеделското правителство, което й възлага направата на редица пропагандни филмчета. Първият игрален филм на "Луна" е "Лиляна". Копиран е в ателиетата на "Саша-филм" във Виена и там, на 4 април 1921 г., в присъствието на министъра на вътрешните работи и министъра на войната Александър Димитров се е състояла неговата премиера. Това е първият български филм, прожектиран извън България, но не е показван у нас...
Сред земеделските министри е и Цанко Бакалов Церковски. Силно изкушен да види филмирана битовата си пиеса "Под старото небе", играна с успех в "Народния театър", води разговор с Васил Гендов, но той не поема режисурата, тъй като е ангажиран със снимките на "Бай Ганю". Тогава филмът е възложен на "Луна". Ролите са поверени на първите ни артистични сили: Иван Попов, Никола Балабанов, Петко Чирпанлиев, Златан Кашеров, Вела Ушева, Мила Савова, Севдалина Церковска (втората дъщеря, едно от деветте деца на Церковски) и други.

Апетитни и гладни кинаджии


Филмът се снима в Бяла черква, родното село на Бакалов. Артистите от Народния театър са командировани без пътни, дневни и без допълнително възнаграждение освен заплатите. Екипът е настанен в родните къщи на Церковски и Райко Даскалов, който отстъпил министерския си автомобил на кинаджиите.
Всички се хранят на обща трапеза. Край казаните, в които постоянно къкрели гозби, кротувала една бъчва с 200 л отлежало вино за зажаднелите артисти. Майката на Цанко, възрастна 80-годишна жена, втрещена гледала "филмовата експедиция", която обърнала къщата нагоре с краката, тропала нервно с тояжката по двора и през час укорявала сина си:
- Докога бе, Цанко, ще храниш тези гладни карагьозчии? Не виждаш ли, че ще ти изядат и ушите? Започнаха вече и сами да ходят в мазето и да тършуват в каците. Че за тях ли съм го приготвила?
В масовите сцени участвало цялото население на Бяла черква и Михалци. Сцената на "междуселския бой за мера" толкова разгорещява страстите, че се превръща в истинско сражение между "статистите", въоръжени с вили, мотики, сопи и брадви. Мнозина от участниците завършили снимките с посинели гърбове и окървавени лица.

Тържествената премиера на филма

се състояла на 22 декември 1922 г. в "Модерен театър". На прожекцията присъствало земеделското правителство начело с Александър Стамболийски, дипломатическото тяло и всички "най-отбрани хора" на столичния елит. С нарочна заповед Министерството на просветата указва "най-горещо" филма да се гледа от учащата се младеж.
"Под старото небе" бележи и първата поява на по-сериозна кинокритика по страниците на българския печат.
След като филмът обикаля с успех страната, режисьорът Ларин и артистът Георги Фратев (според Маргарита Арачийска - бивш уредник на къщата-музей "Цанко Церковски" в Бяла черква, Ларин е първият съпруг на Севдалина Церковска) вземат, "открадват" оригиналната лента и забягват в чужбина. Според Гендов са прожектирали филма във Виена и Париж, след което следите му се губят. Друга версия гласи, че е продаден скъпо на чужди филмови къщи заради "масовите селски сцени, които предизвиквали възхищение".
Печална е съдбата на старите български филми. Статистиката сочи, че през периода 1915-1944 г. българските кинематографисти са произвели между 47 и 51 игрални филма. Оцелели са само 17. Всички останали са изчезнали в алчните воденични камъни на човешкото безхаберие.


Текст към снимка 2201:



Стефан Денчев - трагичната българска звезда на Холивуд


Васил Гендов  в "Българан е галант"

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 377

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 342

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 253

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 386

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 319

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ