14 Май 2021петък23:37 ч.

Модернизация

МиГ-29 в НАТО - реалност и "евроатлантическа солидарност"

/ брой: 17

автор:Дума

visibility 2

Максим ГЕНОВ,
Димитър СТАВРЕВ


След 2008 г. изтребителите МиГ-29 на ВВС на Словакия имат още добри дни в своята кариера. На 1 януари 1993 г., когато Чехословакия се разделя на две независими държави, Чехия и Словакия, и авиационната техника на някогашните чехословашки ВВС също е разделена 2:1 в полза на Чехия (в зависимост от броя на населението). Поравно са разделени само 20-те изтребителя МиГ-29. Към края на 1993 г. новите словашки ВВС получават още пет едноместни МиГ-29А и един двуместен МиГ-29УБ. Две години по-късно, в периода 1995-1996 г., Словакия получава още осем едноместни изтребителя, които идват от излишния авиопарк на ВВС на Русия, като по този начин Москва изплаща своя дълг към страната. Така авиационният парк от МиГ-29 на словашките ВВС достига 24 самолета, като 12 от тях ще бъдат обект на модернизация (на авиониката преди всичко) от 2005 г.
MiG-29AS/UBS (MiG-29SD) на Словакия
С едно празнично и в същото време значимо събитие за словашките ВВС авиобазата Слиач отбелязва последния ден на февруари на 2008 г. Последният от 12-те модернизирани MiG-29AS (едноместни) и MiG-29UBS (двуместни) официално е предаден на словашките ВВС. Модернизацията на всички тези самолети се изпълнява от авиоремонтното предприятие Letecke Opravovne Trencin (LOT) под ръководството и с активното участие на специалисти от РСК УМиГФ.  Самолетите символично са получени от министъра на отбраната на Словакия Ярослав Баска и от генерал Любомир Бюлик, началник на Генералния щаб на словашките въоръжени сили. Официалните лица заедно с някои пилоти от словашките ВВС наблюдават и въздушни демонстрации с няколко от тези самолети, въпреки лошите метеорологични условия и облачното небе.

Миг-29 от словашките ВВС каца...


Едва ли е особено необходимо да се спираме на този епизод, ако, разбира се, не е налице една важна подробност. Словакия е страна член на НАТО и официална модернизация на бойни самолети, руско производство, за страна член на Северноатлантическия Алианс под ръководството и с участието на руски специалисти и конструктори се изпълнява за първи път в историята на отношенията Русия-НАТО. Събитие, което ако не е сензация, то е нещо доста необичайно. На военнополитическата организация НАТО не се харесва особено, дори бихме могли да кажем изобщо, руската военна техника и започва да УпрепоръчваФ на своите нови членове от Източна Европа и да се откажат възможно най-бързо от нея. Те трябва да я заменят с такава, американско, френско или дори шведско производство (по-присъщо за Брюксел), особено когато става въпрос за бойната авиация. Но Словакия отхвърли и не спази тази УтрадицияФ. Защо?
Причините за това са много. На първо място става въпрос за изгодна сделка за тази техника. Един нов МиГ-29 струва около $29-30 млн., докато американските F-16 (втора ръка), които САЩ доставят на Полша, струват около $40-50 млн. Модернизацията на МиГ-29 ще достигне цена между пет и седем милиона долара в зависимост от обема и сложността на извършената работа. В случая на Словакия тя е извършена за сметка на дълга на Русия към тази страна от $74,2 млн., които по този начин са изплатени. Като цяло модернизацията ще достигне 60 млн. И това е доста изгодна цена, тъй като, от друга страна, бойните възможности на модернизираните изтребители значително са повишени, а жизненият цикъл на машините е увеличен с 20 до 30 години. Така MiG-29AS/UBS ще могат да летят в словашкото небе или където е необходимо за правителството в Братислава поне до 2030-2035 г.: 4000 часа без особено сериозна техническа намеса. Разбира се, има и много други причини, заради които Словакия предпочете модернизацията на своите МиГ-29 пред закупуването на нови изтребители.
Според представители на LOT специалистите от РСК УМиГФ предоставят на своите словашки партньори работа по модернизацията на доста високо качествено ниво заедно с голяма част от бордното радиоелектронно оборудване, гарантирайки за пълната им съвместимост с навигационните системи на НАТО.
Модернизационната програма
На първо място в тази модернизация се обръща внимание на съвместимостта на системите в авиониката на самолета с тези на НАТО. Основен изпълнител на модернизацията, както вече споменахме, е РСК УМиГФ с подизпълнители, западните фирми BAE Systems и Rockwell Collins, а интегратор - компанията LOT в Тренчин. Системата за идентификация Усвой-чуждФ (IFF) е сред основните грижи на командването на словашките ВВС като в модернизационния пакет тя е AN/APX-113, разработена от BAE Systems. Американската фирма Rockwell Collins също участва със своя продукция: многофункционална радиостанция AN/ARC-120, приемник VOR/ILS AN/ARN-174 и система за близка навигация (TACAN) AN/ARN-153. В кабината участието е преди всичко руско. Остарелите прибори и катодният екран отстъпват място на многофункционални индикатори МФИ-54 с цветен дисплей на базата на течни кристали с бутонна клавиатура в рамката и панел за управление на системите ПУС-29, както и борден компютър БЦВМ МВК-03.
По друг начин обаче стои деликатният въпрос със запитвача за идентификация Усвой-чуждФ. Идентификационните системи на НАТО и Русия са различни, разбира се, поради което на борда на модернизираните словашки МиГ-29 се инсталират системи, западно производство и от специалисти на BAE Systems, за да нямат руснаците достъп до секретните кодове на Алианса.
Секретността върху натовските тайни кодове напълно се запазва. Запитвачите IFF, произвеждани в САЩ и в Западна Европа (същата система е инсталирана и на американските F-16, които летят в Европа и на други бойни самолети, западно производство), лесно са инсталирани на борда на модернизираните МиГ-29 и специалистите от НАТО, които присъстват при монтажа, подчертават, че няма никакво изтичане на информация относно системата IFF, използвана от Алианса. Още повече системата за идентификация на MiG-29AS е напълно автоматизирана и сама разпознава дали самолетът е свой или чужд (противников). А MiG-29UBS - той може да приема информация от наземна РЛС, тъй като може да отговаря само на запитвания, излъчени от друг изтребител или от наземни средства.
Последният MiG-29AS от модернизираните изтребители е предаден на словашките ВВС на 29 февруари 2008 г. и за пръв път този самолет е представен от Словакия на авиосалона ILA в Берлин. По информация на представители на РСК УМиГФ ресурсът на MiG-29SD е удължен до 2030-2035 г., въпреки това ВВС на Словакия експлоатират шест MiG-29AS и два MiG-29UBS, а четири MiG-29AS са консервирани и по всяка вероятност не са в състояние на експлоатационна годност.
МиГ-29 на Полша
Въпреки силното русофобско чувство обхванало почти цяла Полша, руският изтребител МиГ-29 се оказва идеален контрапример за това, че неговата ефективност и изгодна експлоатация печелят много високо уважение сред летателния и техническия персонал на полските ВВС.
Полша получава от СССР през 1989 г. 12 машини МиГ-29 (9 едноместни А и 3 учебно-бойни УБ). През 1995 г. е подписан договор с МО на Чехия и са придобити на бартер 10 МиГ-29 (10 бойни и един учебно-боен) срещу 11 вертолета W-3 Sokol. През 2001 г. са получени още 22 самолета от Германия - 18 бойни и 4 учебно-бойни). От всички получени 44 изтребителя МиГ-29 ВВС на Полша в момента експлоатират 31 машини от този тип в 2 ескадрили. Планирано е самолетите да се експлоатират до 2028 г, като ресурсът им ще е 40 години или 4000 летателни часа.
През 1998 г. Полша подписва агреман за членство в НАТО, което от своя страна довежда до решение за модернизация на МиГ-29А и Су-22М4 в авиоескадрилите, които ще вземат участие в бъдещи операции на Северноатлантическия пакт. През февруари 1999 г. Полша подписва предварителен договор за $58 млн. с DASA в Германия за модернизацията на четири МиГ-29А с опция и за останалите 18. Всички модификации, свързани с модернизацията, ще се изпълняват от авиоремонтното предприятие на ВВС WZL 2 в Бидгошч със съдействието на специалисти от DASA. Обект на модернизацията са комуникационните, навигационните и идентификационните средства CNI (Communication, Navigation, Identification), за да се повиши значително нивото на съвместимост с критериите на НАТО. В края на юли 2013 г. полските ВВС получиха първия модернизиран МиГ-29 по поредния договор за модернизация на този тип самолети. Машината, с бордови номер 89, кацна в 23-та тактическа авиобаза (таб) в Минск- Мазовецки, на 40 километра от Варшава. През август ВВС на страната получиха и втората машина, с борден номер 38. Първият модернизиран едноместен МиГ-29А прави изпитателен полет през март 2013 г. Първият изпитателен полет на първия модернизиран МиГ-29УБ ще е в началото на годината.
Модернизацията на изтребителите МиГ-29А/УБ се провежда по открити стандарти. Самолетите получават нови многофункционални цветни дисплеи 127x102 mm, интегрирана система за обработка на полетната информация и за планиране на полета MDP. Модернизацията включва също така монтирането на система за навигация с модул за защита на сигнала от смущения, механичният жирокомпас се заменя с лазерен, универсална шина за обмен на информацията, изчислител на въздушните параметри, нова система за комуникация с втора двудиапазонна UHF/VHF радиостанция Rockwell Collins RT-8200 (AN/ARC-210 Talon) със състема за кодиране HaveQuick I/II и SATURN и нов панел RS-COM-01 на радиостанция Р-862. Монтира се и цифров видеорекордер с CTVS камера.
Договорът за тази модернизация е подписан през средата на август 2011 г. с полското авиоремонтно пердприятие Wojskowe Zaklady Lotnicze щ2. Работата по проекта трябва да завърши тази година, като ще бъдат модернизирани общо 15 изтребителя - 13 едноместни МиГ-29А и 2 учебно-бойни МиГ-29УБ. Всички те са от ескадрилата в Минск-Мазовецки. Стойността на договора е 29,5 млн. долара.
Германската доставка
Към края на 2001 г. Германия предаде на Полша 22 изтребителя МиГ-29, за да подпомогне страната да достигне по-бързо изпълнението на ангажиментите си към НАТО. Командването на полските ВВС, освен това вече работи и проучва възможностите за придобиването на нов многоцелеви изтребител. въпреки това Полша приема германската оферта. От своя страна процесът за придобиване на нов многоцелеви изтребител би могъл да отнеме по-дълъг период от време. Агреманът е подписан през януари 2002 г. и освен доставката на МиГ-29, наземно оборудване и въоръжение, включва и доставка на 128 основни бойни танка Leopard 2.
Почти десетилетие по-рано, през 1991 г., германското Министерство на отбраната взема решение да продължи да използва изтребителите МиГ-29, останали в наследство от ВВС на бившата ГДР, след обединението на Германия. Luftwaffe ще използва тези самолети за период от 12 години преди извеждането им от експлоатация. Германско-руското съвместно предприятие MAPS модернизира 24 изтребителя МиГ-29 в периода от 1991 г. до 1995 г. Модернизираните самолети отговарят на нормите по стандарта ICAO I и могат да участват в операции в рамките на структурата на ПВО на НАТО.
С наближаване на датата за извеждане от експлоатация много от самолетите МиГ-29 на Luftwaffe не минават на капитално-възстановителен ремонт (КВР) след нальота от 1300 часа. По-късно 22-та изтребителя МиГ-29 на Luftwaffe (сред които и четири МиГ-29УБ) са предадени на Полша на символична цена.
Нека се върнем обаче на примера с модернизираните МиГ-29 на Словакия или с други думи пробивът на този изтребител в армията на една, дори на две страни (Полша) членове на НАТО, показва, че всяко правило си има изключение. Националните интереси на някои страни членове на Алианса могат понякога да стоят много по-високо от натиска на наложената  Уевроатлантическата солидарностФ, според която всички членове на НАТО трябва безусловно да изпълняват заповеди или прищевки на Брюксел или Вашингтон. От друга страна, става въпрос и за демонстрация на възможностите на руския военнопромишлен комплекс доста лесно да се интегрира в европейските производствени и военни структури (пример за това е модернизацията на МиГ-29 на Luftwaffe). При условие, разбира се, че някои европейски държави покажат политическа воля. За разлика от Словакия и Полша, това в България така и не бе разбрано, а може би... не бе искано. Изтребителят МиГ-29 все още се експлоатира изгодно и успешно от ВВС на България и след 2004 г., когато страната стана член на НАТО, но изборът между качеството и ефективността на неговата модернизация, и то на цени доста по-ниски дори от предложенията втора ръка, и политическото решение си остава реален проблем, който е смазваща тежест на плещите на всички правителства, управлявали България.
 

НАП започва проверки на големите данъкоплатци

автор:Дума

visibility 361

Кабинетът освободи шефката на НАП

автор:Дума

visibility 355

България е първа по спад на емигрантските пари

автор:Дума

visibility 262

/ брой: 91

Всеки четвърти e задлъжнял към банки

автор:Дума

visibility 206

/ брой: 91

Гърция: Мигранти идват от България

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 91

Пенсионирани генерали се усъмниха в Байдън

автор:Дума

visibility 428

/ брой: 91

Израел планира операция в Газа

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 91

Уроците на Щастливеца

visibility 350

/ брой: 91

Ново Време

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 91

В чудния свят на маите

visibility 407

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ