18 Март 2019понеделник18:42 ч.

Иззад всяко кълчене на съвременността наднича небето на вечността

Предговор към Виктор Пелевин

/ брой: 295

visibility 1146

Александър ГЕНИС
Специално за
РУСИЯ И БЪЛГАРИЯ


Пелевин причаква настоящето, следвайки всички извивки на руския живот. Но вместо историческа хроника и злободневни частушки твори неговата метафизика, прибягвайки до универсалния прием - реди древни теологични конструкции върху сюжетите на книгите си.
Всички се въздигат върху един общ философски фундамент. Околният свят е поредица от изкуствени конструкции, между които сме обречени вечно да блуждаем в търсене на “суровата”, изначална действителност. Всички тези светове не са реални, но не могат да бъдат наречени и измислени, поне докато някой вярва в тях. Всяка версия на света съществува единствено в нашата душа, а психическата действителност не познава лъжата.
Така шедьовърът на Пелевин, първият в Русия дзенбудистки роман “Чапаев и Пустота”, се опира на неспособността да се различи истинската от измислената реалност. Събирането и изваждането участват в процеса на изработване на измислените светове. Рецептата за изграждането на такива миражи се състои в това, че авторът варира с размерите и конструкцията на “търсача на видове” – рамката на прозореца, през който героят му вижда света. Всичко най-важно тук се случва на “перваза” - на границата на различните светове, защото Виктор Пелевин е поет, философ и писател-битовист, който описва граничната зона. Той усвоява допирните точки между реалностите. Там, където възникват ярките художествени ефекти от наслагването на една картина на света върху друга, от което се създава трета, напълно различна от предишните две.
Привлечен от сблъсъка на епохи, писателят Пелевин често заселва текстовете си с герои, които обитават едновременно два свята. Съветските служители от разказа “Принцът на  Държавния план” живеят едновременно в тази или онази видеоигра. Лумпенът от разказа “Денят на булдозериста” се оказва американски шпионин, китайският селянин Чжуан – кремълски вожд, съветският студент се превръща във вълк.
Границата между световете е непристъпна, но може да бъде премината, защото световете, както твърди авторът-будист, са само една проекция на съзнанието ни. Единственият начин да за преминаване от една действителност в друга е личната промяна, метаморфозата. Тази способност е условие за оцеляване в стремителната бъркотия от въображаеми реалности, които се сменят произволно.
Митовете и легендите на нова Русия, които съчинява Пелевин, се равняват на сбора на Стругацки и Лем, умножен по Борхес. Сглобеният по тази схема генератор на сатирическата фантазия безспирно произвежда сюжети за отровните, смешни и безкрайно изобретателни книги, които съпътстват и разобличават вестникарската действителност.
Прозата на Пелевин обаче никога не се изчерпва със социалното. Иззад всяко кълчене на съвременността наднича небето на вечността, към което се стремят всички герои на Пелевин. Приключенията на блуждаещото съзнание в търсене на истината, която не може, но трябва да бъде назована градят вътрешния, постоянен и основен сюжет на всичките му съчинения. Именно в него се крие тайната съблазън. Като много други, Пелевин вижда всичко, знае всичко, не вярва на нищо, но не пише мрачни текстове. Вместо това, цитирайки този път Платон, той твърди, че зад видимата действителност, която в най-добрия случай предлага перспективата «да попаднеш в задръстване сред изгорели газове с ярко червеното си «Порше», съществува друга реалност. Няма значение каква е тя и как се нарича, но надеждата за нея е най-добрият празничен подарък за верните читатели, които като всички герои на Пелевин «просто жадуват някакво чудо – нещо, от което всичко се променя ».
Пелевин успешно се вля в западната литература, но не по течението на славистиката. В Англия, Америка, Франция го четат като съвременен, а не като руски автор, а в Япония се радва на особено внимание. Дори съветските реалии в «Чапаев», за когото на запад почти никой не е чувал, не пречат на успеха му. Хубавите преводи на новите книги (заглавието на едната - “Burning Bush” – дори си играе с английските думи) ще въведат Пелевин редом с Павич и Мураками в кохортата на майсторите на чудноватия реализъм, които правят обитаема реалността на XXI век.

Откъс от романа S.N.U.F.F.

Има занимания, които се оказват спасителни в момент на душевни неволи. Обърканият ум разбира какво и в каква последователност да направи, и получава почивка за известно време. Това са например нареждането на пасианси, подстригването на брадата и мустаците и тибетското медитативно бродиране.
Към тях причислявам и почти забравеното днес изкуство да се пишат книги.
Чувстваме се много особено.
Ако ми бяха казали, че ще седя пред монитора като последния сомелиер и ще трупам едно връз друго издялани от компа кубчета с думи, щях да заплюя този човек в лицето. Образно казано, разбира се. Все още не съм се превърнал в орк, макар да познавам това племе по-добре, отколкото би ми се искало. Но не написах този кратък мемоар за хората. Направих го за Маниту, пред когото скоро ще се изправя, ако поиска да ме види, разбира се (може да се окаже твърде зает, понеже на срещата ще ме придружава сума народ)...
Когато започнах тези записки, още не знаех как ще приключи цялата тази история - и повечето събития са описани така, както съм ги преживял и разбрал на момента. Затова в разказа си често сменям времето на сегашно.

Цитат от публикацията в РИА НОВОСТИ

Температурни рекорди в Търговище и Силистра

автор:Дума

visibility 70

Вигенин: Гласът на Елена Йончева ще се чува в ЕП

автор:Дума

visibility 139

Румен Радев създава Стратегически съвет към президента

автор:Дума

visibility 300

Фермери от Болярово спечелиха дело срещу БАБХ

автор:Дума

visibility 203

Увеличават черния списък на нелоялните търговски практики

автор:Дума

visibility 198

/ брой: 52

По-големи санкции за кражба на ток

автор:Дума

visibility 246

/ брой: 52

САЩ готвят закон срещу руснаци, подкрепящи Мадуро

автор:Дума

visibility 110

Откриха 40 кг пластмаса в стомаха на мъртъв кит

автор:Дума

visibility 167

Кървава атака в трамвай в Холандия

автор:Дума

visibility 139

Учим ли се от историята?

автор:Дума

visibility 360

/ брой: 52

Камъчетата, които обръщат колата

автор:Зорница Илиева

visibility 401

/ брой: 52

Човек на ДУМА издаде нова книга

автор:Велиана Христова

visibility 250

/ брой: 52