21 Ноември 2018сряда04:48 ч.

"Нишвил 2012" събра 50 групи и многохилядна публика

Важно е да дадем възможност на младите хора да формират своя вкус към качествената музика, казва Иван Благоевич, директор на популярния международен джаз фестивал в Сърбия

/ брой: 206

автор:Албена Безовска

visibility 3238

Жан-Люк Понти, Джон Патитучи, Мария Жоао са само част от известните музиканти, които представи "Нишвил 2012". Четири е числото, което дава много информация за събитието тази година - фестивалът се проведе в рамките на четири дни, на четири сцени, разположени в Ниш, и в общо четири града в Южна Сърбия, на които свириха по четири бенда от програмата. Афишът обхващаше около 50 групи. Сред тях - Лоло Мейер квинтет, Брюкселски джаз оркестър (със солистка М. Жоао), "Осибиса" (британски афро-бенд, основан през 1969 г.), нюйоркският квинтет "Опус 5", популярният през последната година проект Михаил Йосифов секстет и "Сентиментал суингърс". Почитателите на тази музика чуха и четири групи, познати от афиша на Международния джаз фестивал в Банско тази година - Алешандре Куня бенд, българския Олд голд бенд и Кристина Кирова, сръбския Ейот бенд, мултиинструменталиста Амир Гвирцман (но в Ниш заедно с Еден Бахар).
"Дублираното" присъствие на тези артисти не е случайно. От години д-р Емил Илиев (основател и организатор на феста в Банско) и Иван Благоевич (директор на "Нишвил") имат успешно сътрудничество. Така двата големи форума представиха Соломон Бърк, Кенди Дълфър, Марио Станчев и др.

Директорът на фестивала Иван Благоевич и ръководителят на Олд голд бенд Генчо Въртовски

Нишкият джаз фестивал има наистина забележителна история. Току-що завършилото издание е 29-о поред. А като "Нишвил" - 18-о. Промяната в името идва през 90-те години на м.в., когато директор става Иван Благоевич. Десетилетия концертите бяха на закрито - в една от залите на града. Сега две от сцените са сред естествения декор на Нишката крепост ("твърджава" на сръбски). Тя е построена през 1723 г., в периода на турското владичество, върху останки на римска и по-късна византийска крепост. Сравнително добре запазена, прекрасно поддържана като парк и място за развлечения, между огромните си стени тя е съхранила турска баня, джамия, оръжеен склад, както и четири големи крепостни порти.  Пресцентърът на фестивала се намира в галерия, пресъздаваща средновековен градеж. Освен пресконференциите там събираха публика и някои от съпътстващите събития. Особено впечатляваща беше фотоизложбата с колоритния наслов "Сръбски джаз, бре" ("Serbian Jazz, Bre!" на Иван Грилич). Както и представянето на две книги, свързани с историята и социалните измерения на джаза - едната от сръбски, другата от американски автор.  В програмата на фестивала бяха още две фотоизложби - "All that Jazz" и "Ziveti ot danas do sutra".
Още при откриването на "Нишвил" беше почетен легендарният сръбски певец и автор на музика Шабан Байрамович - с концерт на международния Шабан Байрамович трибют бенд. А наградата за цялостен принос (както бих превела сръбското "nagrada za zivotno delo") получи Миливой (Мича) Маркович - кларнетист, саксофонист, композитор и аранжор, журналист и дългогодишен редактор в Радио и телевизия Белград.
Концертите, джемсешъните в уютния вътрешен двор на Нишкия университет, както и всички останали събития правят програмата толкова наситена, че човек непрекъснато трябва да избира. Натоварен е и графикът на изпълнителите - повечето изпълнители свирят на няколко сцени. Например, българският Олд голд бенд с лидер Генчо Въртовски беше група-домакин на джемсешън, имаше вечерен концерт в крепостта, обеден на сцена "Матине". Беше и сред четирите групи, които свириха във Вранье - на първия джаз концерт в историята на малкото градче. Местните медии - радио и телевизия, предаваха концерта на живо. Останалите формации, зарадвали жителите на Вранье, бяха Лоло Мейер квинтет, "Осибиса" и  "Jazzbooka" - тийнейджърски бенд от Ниш. Момчетата от "Jazzbooka" свирят заедно от 2010 г. Събрали са се по идея на Иван Благоевич. Музикантите в него са между 16 и 18-годишни, ученици са в музикалното училище в града. Те откриха "Нишвил". Закри го Ейот бенд, чието създаване също е вдъхновено от директора на фестивала.
Иван Благоевич е завършил икономика. Като студент започва да организира театрални събития. Десет години е работил с аматьорски студентски трупи, с които е имал доста успешни изяви на фестивали. След това е подел свой частен бизнес. В един момент е организирал пет фестивала - за камерна музика, рокфестивал и др. Издавал е книги, но накрая се е концентрирал върху джаз фестивала.
"През годините настъпиха много промени, разказва г-н Благоевич. Просто започнахме да правим фестивала по нова концепция, търсейки ефекта на по-атрактивното, на спектакъла. Искахме да привлечем много повече хора. Започнахме да каним представители на най-различни стилове - би боп, мейнстрийм, фрий джаз, етно, поп и рок джаз. От 800 зрители преди време, достигнахме до 5000 на вечер. За фестивала са общо около 20 000 на главната сцена, на която тази година представяме 25 групи. Там се влиза с билети. Едновременно с това имаме няколко много добри формации, включени в безплатната програма, която сме подготвили за гражданите на Ниш. В Крепостта има още една сцена. Достъпът до нея е свободен, представени са 16 групи. Това, което отличава този фестивал от миналогодишния, са дванайсетте концерта в южните градове на Сърбия - по четири във Вранье, Лесковац и Пирот. Те са подарък от Министерството на икономиката и регионалното развитие и "Нишвил" за гражданите на Южна Сърбия. Бихме искали следващата година градовете да са десет. Струва ми се, че след като артистите вече са тук, платени са самолетни билети, хонорари и пр., би било истинска загуба да не използваме случая и да организираме концерти на места, в които досега или не е звучал джаз, или това се е случвало много рядко. Подбираме майстори на тази музика, които умеят да привличат аудиторията. От една страна, мислим за почитателите на джаза. От друга - сигурен съм, че е много важно да дадем възможност на младите хора да формират своя вкус към качествената музика именно чрез най-интересните програми от нашия афиш. Като прибавим фотографските изложби, представянето на книги, както и майсторските класове, мога спокойно да кажа, че всъщност градът е фестивал в момента. Плановете за догодина - бих искал да имаме още една сцена в Крепостта, която да е специално за блус.
Причината за разрастването на фестивала е преди всичко в това, че бюджетът ни се увеличи. Специални благодарности дължим на основния ни спонсор "Филип Морис". Градът също се включи активно. Достигнахме до 150 000 евро помощ от града, както и скромната помощ на Министерството на културата от 20 000. Като съберем всички спонсори, дарители и пр., сумата изглежда голяма - около 280 000 евро. За Ниш това е много, но за концепцията на европейски джаз фестивал, какъвто ние се стремим да бъдем, е смешно малко."
От 2005 г. фестивалът е придобил статут на представително събитие за града, което позволява планиране на все по-големи суми от бюджета. Помощ получава и от различни фирми и предприятия в Ниш - някои дават бусове, за да превозваме музикантите, таксиметровите фирми намаляват цените, ресторантите - също.
"Постепенно гражданите на Ниш започват да усещат фестивала като свой, продължава Иван Благоевич. Честно казано, постоянно надхвърляме бюджета. Стараем се да платим труда на музикантите, но осветители, озвучители понякога доста дълго чакат хонорарите си. Благодарение на тяхното търпение, фестивалът успява да разширява рамките си. Държавата не ни помага така, както очаквахме. Ние сме сред десетте най-важни фестивала в областта на изкуствата. При това сме единственият джаз фестивал. Ако искаме наистина да имаме събитие от световна величина, трябва ни поддръжката на централната власт или от европейските фондове, но Сърбия е в такава позиция, че още е далеч от европейските пари."
Както спомена и г-н Благоевич, през годините фестивалът организира безплатни уъркшопове за младите музиканти от средните училища. Идват млади ентусиасти и от Хърватия, Словения. Българското участие по традиция е сериозно. В Ниш са познати имената на "Зона Ц", "Акустична версия", Биг бенда на БНР, Стефка Оникян, Бенда на Вили Казасян, Хилда Казасян, Йълдъз Ибрахимова, Симеон Щерев, Антони Дончев, Любо Денев, Васил Петров. Може да се каже, че всички по-значими български групи са се изявявали в Ниш. Много топло приети и горещо аплодирани бяха и тазгодишните изяви на Мишо Йосифов и компания, както и Олд голд бенд. А в Пирот свири и "Манго дуенде". Как подбира нашите музиканти Иван Благоевич - посещава български джаз клубове и фестивали. Приема и приятелски препоръки. Мечтата му е Ниш да стане желана спирка за многобройните туристи, които минават покрай града на път за България, Гърция, Турция. "Магистралата, която минава оттук, е изключителна възможност тези хора да се отбият поне за ден на "Нишвил" и след това да продължат ваканцията си."
 

Над 2 г. се бави ремонтът на мотрисите "Сименс"

автор:Дума

visibility 63

/ брой: 226

Птичият грип погуби над 1 милион пернати у нас

автор:Дума

visibility 45

/ брой: 226

Забраняват пластмасата в ски зоната в Банско

автор:Дума

visibility 51

/ брой: 226

Прогнозират 5% ръст на туристите през зимата

автор:Дума

visibility 25

/ брой: 226

В Румъния уволниха шестима министри

автор:Дума

visibility 109

/ брой: 226

65% от гърците против договора със Скопие

автор:Дума

visibility 67

/ брой: 226

Груевски получи убежище от Унгария

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 226

Евросъюзът държи на договора за ракетите

автор:Дума

visibility 51

/ брой: 226

Да подадем ръка на сънародниците ни зад граница

visibility 60

/ брой: 226

Искам съд за виновните!

visibility 112

/ брой: 226