Гледна точка
Кое е най-добре за нашите деца?
В крак с модата, все по-рядко отказваме да осъзнаем, че стойностната музика може да помогне за изграждането на имунитет срещу пошлостта
/ брой: 156
Владислава КРЪСТЕВА*
Свидетели сме на бързо променящите се условия за сътворяване на музика днес, на неимоверно широкото пространство, в което се вместват многообразни видове и стилове музика. Съдържанието им е пропито с всички характерни за съвремието ни "предизвикателни" елементи. На последно място, за съжаление, се обръща внимание на музикалността. А това е най-важната област, свързана с музикалното възпитание и развитие на нашите деца. Привлечени от новите технологии, от изобилието на съвременни дейности и от стремежа да сме "в крак с времето", все по-рядко се замисляме кое е най-добре за тях.
Музиката, като значим компонент на естетическото възпитание, е много близка до емоционалната природа на децата. Тя стимулира и развива техните психически и физически способности. Когато децата учат и пеят песни, те запомнят много музикално-поетични съдържания, които развиват тяхното мислене. А честите повторения на песента и слушането на музика допринасят за развитието на паметта.
Пеенето в най-общия смисъл е дейност, при която се възпроизвежда определена мелодия с глас. То обаче е израз на осъзнато желание, на разкрепостена воля, на емоционална ангажираност към съдържанието на песента, на самоутвърждаване в качеството на изпълнител и желание за похвала от другите, независимо от елементарната форма на музициране в най-ранна детска възраст. Песента е едно от най-старите и могъщи средства за музикално-естетическо развитие и възпитание. Тя се разглежда като обект за възприемане и усвояване от децата, като знание за музиката и като средство за формиране на навици, умения и способности. С песента, с пеенето се укрепва волята, възпитава се вниманието на децата, което става по-стабилно и по-концентрирано.
Основа на пеенето и на говора е гласът, главно гласните звуци. Без тях няма пеене, нито говор. Затова и значението на музикалното възпитание в развитието на говора е особено важно в ранното детство, когато говор и пеене са преплетени. Това е период, когато чрез изразително пеене се получава изразителен говор. Не на последно място пеенето се използва и като средство за поправяне на недостатъците в детския говор. Затова и музикалното възпитание може много да допринесе за социализацията на детето. Когато пее, свири и слуша музика заедно с другите деца, то изявява себе си като част от едно цяло - възпитава се в толерантност и сърдечност към другите, към изискванията на пеенето и свиренето, постепенно придобива умения за социална ангажираност и контакти с околните. Дали се замисляме за тези неща? Дали оценяваме труда на педагозите, които са в състояние да направят чудо с нашите деца?
Всяко дете, занимаващо се с класическа музика, модулира в себе си душевен човек, възпитава чувство за творческо преоткриване. Музикалното възпитание, повече отколкото други психически процеси, а и различните форми на естетическото възпитание, има голямо значение за развитието на детските емоции. Музиката най-непосредствено внася радост в живота на децата. И в това се крие нейното влияние и сила.
Не всяко дете, занимаващо се с музика, трябва непременно да стане музикант. Но е важно да осъзнаем и да оценим ползата от цялостното въздействие на музиката върху психологическото и емоционалното развитие на децата. Колко пъти сме чували, а и изпитвали върху себе си урока, че със старание, труд и воля човек може да постигне успех във всяка дейност. Ако оценим ползите от истинската, стойностната музика за нашите деца, ще осъзнаем, че чрез нея те могат да възпитат в себе си морални ценности, да се разграничат от посредствените и да изградят имунитет срещу пошлостта на модерното всекидневие.
* Авторката е вокален изпълнител, педагог - магистър по "Музикално майсторство" и "Музикална педагогика"