БСП пита за концесията на летище Пловдив
По информация на левицата едното от дружествата в обединението, определено за концесионер на аеропорта, е регистрирано, дни преди да започне процедурата
/ брой: 147
Депутатите от "БСП за България" - Георги Свиленски и Таско Ерменков, са депозирали точно преди излизането на Народното събрание в лятна ваканция въпрос към транспортния министър Ивайло Московски, свързан проваленото подписване на договора за концесия на летище Пловдив. Само няколко дни преди това стана ясно, че китайският конгломерат HNA Airport Group (Хайнан), част от обединението, спечелило концесията за пловдивското летище, се отказва и няма да подпише договора за стопанисване на аеропорта.
Депутатите отбелязват, че пред МС на заседанието от 28 март т.г. по точка 22 "Проект за решение за определяне на концесионер на "Гражданско летище за обществено ползване Пловдив" - обект публична държавна собственост", Московски докладва, че "с проекта за решение МС определя Обединение между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" за концесионер". По-нататък министърът продължава: "с няколко думи да кажа за класирания на първо място", но представя само единия от обединението, а именно "Хайнан", пишат народните представители от левицата. В резултат на това реакцията на премиера Бойко Борисов е следната: "ОК, сиреч сериозна е компанията".
Именно във връзка с тези детайли от заседанието на правителството Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт, и Ерменков задават няколко изключително интересни въпроса към Ивайло Московски. Те питат каква е информацията, известна на министъра, по отношение на втория участник в обединението - "Пловдив Еърпорт Инвест". От публично достъпна информация от холандския търговски регистър, това е дружество, което е регистрирано дни преди да започне процедурата за предоставяне на концесия през януари 2017 г., отбелязват депутатите. Те искат отговор от Московски какъв е делът, с който "Пловдив Еърпорт Инвест" участва в обединението и какви са задълженията, които има при спечелването на концесията. Има ли причина и каква е тя да не споделите пред МС каквато и да е информация относно "Пловдив Еърпорт Инвест", питат народните представители. Свиленски и Ерменков искат да знаят още кои са лицата, акционери и представители на "Пловдив Еърпорт Инвест", както и има ли представители на компанията, с които Ивайло Московски се е срещал. Двамата народни представители от левицата чакат отговор на министъра до 4 септември.
Новината за отказа на китайския конгломерат бе обявена официално от HNA Airport Group на техния представител Асен Василев. Неговото обяснение бе, че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка. Срокът за подписване на договора бе 20 юли. Той беше удължаван с един месец по китайска молба с решение на Министерския съвет в средата на юни. На 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина съпредседателят и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Това беше предшествано от големи финансови проблеми и освобождаването от активи. Неофициално това бе сочено като основна причина за отказа на китайците.
Не е ясно оттук нататък как ще продължи процедурата и дали е възможно да се преговаря с втория претендент за летището "Консорциум Летище Пловдив", съставен от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, която пък спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив. Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.
Китайската оферта спечели надпреварата за 35-годишната концесия с доста по-грандиозни обещания. Офертата за инвестиции беше 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. фиксирана част и 6% от приходите плаващо. Бъдещият концесионер виждаше летище Пловдив като карго хъб и предвиждаше да се построят два карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка, като оператор на базата най-вероятно щеше да бъде израелската компания Israel Aerospace Industries. Предвиждаше се да се открие и линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.
Преди да бъде пуснато за концесия, пловдивското летище беше докарано дотам, че приемаше само дневни полети