До седмица класират проектите за центрове за върхова наука
Бюджетът дава допълнителни средства за училищата в отдалечени селища, в бедни региони и за работа с деца от уязвими групи
/ брой: 15
До края на седмицата ще бъде представено класирането на проектите за създаване на научни центрове за върхови постижения, финансирани от европрограмата за образование и наука (ОПНОИР). Авторите на одобрените проекти трябва да подадат документи за сключването на договорите, което ще е вероятно през февруари. Това отговори на въпрос на ДУМА вчера Кирил Гератлиев, шеф на новата агенция към министър Красимир Вълчев, която управлява програмата. Конкурсите бяха забавени заради нередности, установени с одит на ЕК и допуснати още при Меглена Кунева, и заради спиране на процедурите за оценители при Вълчев. Все още не е призната от Еврокомисията и новата агенция, която замени дирекцията на МОН след предписанието на ЕК, че не може МОН хем да управлява, хем да получава парите по проекти. Агенцията се отдели като "независима", а служителите - получатели на пари от проекти, останаха в МОН. Гератлиев очаква през февруари ЕК да одобри агенцията като управляващ орган.
Оценяването на проектите за центрове за компетентност пък е забавено още повече. Вероятно класирането и подписването на договори за тях ще стане през февруари-март, каза Гератлиев. Според правилата, ако договорите бъдат сключени, а ЕК не одобри агенцията или процедурите, изплащането на парите (общо 350 млн. лв. за двата вида центрове) става от държавния бюджет.
За работа с деца от уязвими групи в детските градини и училищата държавата ще отпуска допълнителни средства, предвижда промяна в Наредбата за финансирането на образователните институции, която вчера бе представена в МОН. Средствата за финансирането на забавачките и училищата ще се умножават по регионален коефициент, отчитащ отдалечеността от големи градове с над 100 хил. жители, на общинския център от областен град и броя на населението в общинския център. Общините се разделят на 8 групи, за всяка от които регионалният коефициент ще е различен. Освен това се определят т.нар. райони за целенасочено въздействие - Северозападна България, Родопите, Странджа-Сакар, приграничните райони - за тях също ще се определи коефициент за допълнително финансиране. Държавата ще поеме и всички разходи за транспорт на педагозите от малкото селище към града или обратно. Целта е да създадем условия за задържане на качествени педагози във всички населени места и за равен достъп до образование на децата от всички краища на страната, обясни министър Красимир Вълчев. Засега на места още има "резервни" учители заради намаляването на децата, но до 10 години мнозинството учители излизат в пенсия и недостигът ще е голям, коментира той.
Ново е също, че там, където има деца от уязвими групи и в професионални училища, обучаващи в специалности с недостиг на кадри, ще се допускат маломерни паралелки. На бюджетно финансиране минават и кариерните центрове, тъй като срокът на еврофинансирането им приключи. В бюджета за 2018 г. са предвидени 55 млн. лв. за дофинансиране по отдалеченост на селището, а още 35 млн. лв. ще са за работа с деца от уязвимите групи, особено за допълнително обучение по български за тези, чийто майчин език е различен. Ръстът на средствата е за увеличаване на възнагражденията на педагозите, изрично посочи Вълчев.