25 Февруари 2021четвъртък03:42 ч.

Божествената Мария Калас

Миланската скала превръща певицата в мит, а днес я представя в изложба със сценичните й костюми, афиши и снимки от знаменитата й кариера

/ брой: 244

visibility 4

Соня Александрова, Милано
Специално за ДУМА
 

Милано не забравя гъркинята Мария Калас. До края на януари 2018 г. в Скалата продължава изложбата "Мария Калас на сцената - годините в Скалата", посветена на 40 години от смъртта на сопраното на 53 години в Париж. Иконата на оперната мелодрама се радва на многобройни посетители - някогашни и днешни нейни обожатели.
Калас пристига в Милано през 1950 г. и Скалата става сцената на най-продължителния й престой. Тя е безкрайно талантлива, но и безкрайно несигурна поради прекомерното си тегло. През 1951 г. при подготовката на "Сицилианска вечерня" (Верди), където за първи път пее с българския бас Борис Христов (Джовани да Прочида), е трудно да се намери шивач, който да облече закръглените й форми. Упоритата Калас след кратко време се представя значително отслабнала и вече подходяща за ролята на Елена. С годините нейната амбиция се увеличава. Един журналист пише: "Калас не облича, тя интерпретира дрехите." Певицата иска да бъде божествена не само в облеклата на Норма, Виолета или Медея, но най-вече като Мария Калас. Именно в Милано тя изгражда своя стил - в начин на обличане, в самоизграждане чрез аксесоари, но най-вече като поведение и държание. Още на входа на изложбата ни посреща нейната бяла копринена рокля от "Весталката" на Спонтини. Следват общо 14 костюма от незабравими изпълнения, които възстановяват периода 1950-1961 г. - времето на нейния престой и възход в Милано. Една от последните й роли там (1961) е Медея от едноименната опера на Керубини, където си партнира с друг наш бас - Николай Гяуров (Креон). Няколко години преди това (1955) Калас дели сцената на Римската опера със същата ария и с Борис Христов.
Основополагащ момент за изграждането на образа на Калас е срещата с Лукино Висконти. Всичко започва на 7 декември 1954 г., когато кинорежисьорът, след скандала на филма му "Чувство" на кинофестивала във Венеция, дебютира в операта именно с "Весталката". Меломаните очакват да видят преобразената Калас, отслабнала с 30 кг - от 90 на 60, за ролята на Джулия. Красива, перфектна в онези девствени воали.
Между Висконти и Калас разбирателството е незабавно. За три години работят заедно още четири пъти - "Сомнамбула" (Белини), "Травиата" (Верди), "Ана Болейн" (Доницети), "Ифигения в Таврида" (Глук). Под ръководството на кинорежисьора оперната звезда се превръща в актриса. Висконти, вдъхновен от таланта на Елеонора Дузе и Сара Бернар, я обучава на тайните на актьорството. Във филма в началото на изложбата той я нарича "несравнима".
Именно Скалата превръща Калас в мит. Редом до костюмите са афишите от спектаклите, най-важните й професионални срещи. Кариерата на сопраното минава през най-знаковите й роли, припомнени чрез откъси от критични материали в пресата. От зала в зала звучат и незабравими арии. Подчертана е и ролята на режисьори - Франко Дзефирели, Татяна Павлова, и диригенти - Тулио Серафин, Карло Мария Джулини, Джанандрея Гавацени, Херберт фон Караян, оформили и изваяли професионализма на Калас. Любознателната певица се оставя на техния талант, за да развие своя. В Скалата тя се усъвършенства и придава драматургия на гласа си.
Нейната достолепна осанка и премерено присъствие, изградено от изключителни изпълнения, са влезли и останали завинаги в колективната памет на Милано. Излизаме от последната зала и ни звучат думите на Мария Калас от първата: "Трябва да призная, с риск да обидя другите опери, които са ми правили изгодни предложения, че най-добре се чувствам в Скалата - като оркестър и хор тя е ненадмината. Това е моят дом. Смятам я за истински храм на изкуството." Вероятно и затова мнозина все още вярват, че сянката на Мария Калас витае из операта.


Входът за изложбата в Миланската скала                             
Костюми от "Севилският бръснар"

 
Из залите на изложбата

Мария Калас и нейни поклоннички след "Медея"             
Мария Калас с Лукино Висконти и Ленард Бърнстейн

Снимки АНСА

Мария Калас с Лукино Висконти, 1955 г.

Снимка Ерио Пикалиани

Не броят пулмолозите за „първа линия”

автор:Дума

visibility 121

/ брой: 39

ГЕРБ готви нов подарък за концесионера на летище София

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 39

Радев даде надглавния прокурор на КС

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 39

Властта пришпорва закон за психолозите

автор:Аида Паникян

visibility 122

/ брой: 39

Зачестяват сигналите за натиск от събирачи на дългове

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 39

Ипотечните кредити нараснаха с 11,4%

автор:Дума

visibility 104

/ брой: 39

КЕВР не очаква промяна в цените на парното, топлата вода и тока

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 39

Колите "втора ръка" ще поскъпват

автор:Дума

visibility 115

/ брой: 39

Пет държави от ЕС алармират за недостиг на ваксини

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 39

В Северна Македония ще броят и българите

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 39

Екшефът на македонските спецслужби се предаде

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 39

Разширяването на ЕС ще е стъпка по стъпка

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 39

Дори Цанков и Филов коленичат пред руските воини

автор:Христо Георгиев

visibility 181

/ брой: 39

Хуморът не е от вчера

автор:Лозан Такев

visibility 132

/ брой: 39

Ще измести ли Кристо музея "Дом на хумора и сатирата"

автор:Альона Нейкова

visibility 96

/ брой: 39

Датата

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 39

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ