Образование
Нова учебна година - нови проблеми
Неясноти и несигурност ще съпътстват работата на учителите и обучението на учениците през следващите девет месеца
/ брой: 181
Поредната учебна година, свързана с много очаквания и надежди, напрежение и несигурност, започна днес за хиляди ученици, учители и родители. Трите страни, участващи в образователната система, разчитат за пореден път на повече сигурност, взаимност и разбиране, за да оцелеят през следващите 8-9 месеца в класните стаи. По стара традиция основният отговорен фактор в лицето на Министерството на образованието и науката успя да разклати опънатите нерви на директори, учители и родители преди първия учебен ден с неочаквани предложения за нововъведения, гонене на последни срокове, допълнения към нормативни актове. Какво на практика очаква училището през новата учебна година?
Една от най-тиражираните цели на администрацията и най-голямо предизвикателство през настоящата година се очертават
хайките за ученици.
От 1 септември 1103 екипа с 11 600 експерти от различни институции започнаха да обикалят домовете на деца, които са напуснали или са в риск от отпадане от училище. Както е добре известно, огромна част от тях са роми. Експертите имат нелеката задача да убедят родителите да вкарат децата в училище. В екипите са включени представители на МОН, учители, полицаи, социални работници и медиатори. По неофициални данни приблизително 21 000 деца в училищна възраст са престанали да посещават учебни часове през миналата година. 20% от децата между 5 и 18 години пък не са ходили на училище, въпреки че са били записани. Има и такива, които изобщо не са обхванати в системата. Предвижда се посещението на училище да бъде обвързано отново със системата за социално подпомагане, като ще има и нови задължения към родителите. Затова ще бъдат променени правилата за социално подпомагане.
На хайка показно тръгна дори самият министър на образованието Красимир Вълчев. Не стана ясен обаче резултатът от посещението му в ромската махала - дали успя да придума дядо Шабан Алиф от "Столипиново" да стимулира калпазанина-внук да тръгне на училище или
мащабната кампания е проформа
и ще има само формален характер. Защото да върнеш едно дете в училище, където то не иска да бъде, е само първата крачка от целия образователен процес. За да има смисъл акцията, ученикът не само ще трябва да присъства телом клас, а и да учи, да научи и да завърши грамотен съответния клас. Ако детето излезе също толкова ненаучно, демотивирано и незаинтересовано в края на учебната година, тогава ще се окаже, че само са похарчени едни пари, за да се намери работа на едни хора и да се замажат очите на обществото.
Броят на децата, които ходят на училище, определя и нуждата от маломерни или слети паралелки - основна болка на малките населени места. От образователното ведомство подготвиха проектонаредба за финансирането на институциите в системата, която натоварва общините допълнително финансово за издръжката на малките класове. Затова много кметове обявяват, че няма да могат да осигурят достатъчно средства за тях.
Предстои да видим и дали е само за замазване на недоволството или реално облекчаване на работата на учители, обещаната проектонаредба за приобщаващо образование. След като старата наредба работи една година, стана ясно, че тя по-скоро затруднява административно учители и директори и не може да контролира агресията в училище. Затова министерството подготви нов проект, който връща част от предишните правила в училище. Според учителите основният недостатък в старата наредба беше огромната бумащина. Сега изчисленията показват, че тя е намалена до 10 пъти. Поне това им обещават от високите етажи на властта, откъдето валят и гаранции за бъдещи увеличения на заплатите,
обети за допълнителни стимули
за по-добри условия за работа, за мотивиране на млади учители и облекчени условия за работа на пенсионирани.
В същото време учителите ще продължат и тази година да се борят с новите учебници за втори, шести и осми клас, които по традиция бяха одобрени скоростно дни преди началото на учебната година. МОН одобри цели 256 проекта и ги прати на над 40 000 учители от близо 2300 училища за оценяване в края на лятото. Така издателствата се оказаха изправени отново пред проблема да печатат в последния момент книгите, за да може до 15 септември всеки ученик да ги има на чина си. Допълнителен хаос донесе и историята с черно-белите помагала за бедни деца, която утвърди славата на МОН, че не може да се справя с процедурите по оценяване и издаване на учебници с нужната сигурност и спокойствие.
За да доусложни докрай ситуацията преди първия учебен ден, от МОН се пробваха да въведат объркване в графика на учебния процес. Те разбуниха до неочаквана истерия духовете на родители и учители, като предложиха различни по време ваканции и удължаване на учебната година. С други думи, чиновниците предприеха едни напълно излишни мерки, които нямаше да доведат до подобрение на учебния процес, нито ще улеснят участниците в него. Кашата, която забъркаха с графика обаче, доведе до толкова силно недоволство и ненужни страсти, че набързо от администрацията се отказаха от предложенията си и оставиха добре познатото статукво.
Един лош текст в новия закон за училищното образование неочаквано предизвика истински пролетно-летен екшън основно в столицата, където зейна огромна празнота около правилата за прием в първи клас. Това доведе до спешна промяна на подзаконовата уредба и опит за въвеждане на ред в хаоса - действия, които затвърдиха данните за
голямата ножица в качеството
на предлаганото образование в различните училища в големите градове. От МОН се опитаха да излязат от ситуацията, като предложиха приемът в първи клас да бъде тясно обвързан с уседналостта на родителите в определен район. Тепърва предстои да видим дали мярката е адекватна и как ще се отрази това на хилядите родители и деца, които търсят по-добро образование.
Всички тези неясноти, които ще съпътстват ученици и учители през следващата учебна година, само доказват, че 15 септември е най-малко важната дата. Тя ще бъде посрещната с емоции и празнични фанфари. Какво обаче ни чака от 18 септември...
Маломерни паралелки в Берковица, липса на класни стаи в Рибново
2133 първокласници ще прекрачат училищния праг в Бургас. В сравнение с миналата броят им е намалял с около 240. Училищата са в пълна готовност да посрещнат учениците си - доставени са учебниците от 1 до 7 клас, като вече са пристигнали и новите варианти за второкласниците и шестокласниците. 16 екипа от учители, социални работници и общински служители от края на миналата седмица са започнали обходи в Бургаско по адресите на деца, които не ходят на училище. Най-много отпаднали или необхванати от училищната система деца има в Руенско, Карнобатско и Сунгурларско.
3234 ученици ще влязат за първи път в клас във Варненско. През летните месеци бяха извършени ремонти в 30 училища и 22 детски градини. Тепърва обаче се провеждат обществени поръчки за 7 училища за реконструкция и обновяване по Оперативна програма "Региони в растеж".
Записаните в Пазарджишко първокласници са 2283, като директорите до последно очакваха техния брой да се увеличи, тъй като много семейства ще се приберат от чужбина непосредствено преди 15 септември. Единственото училище в областта, което е закрито със заповед на министъра на образованието, е в село Симеоновец, община Септември, но то ще продължи да работи и през новата учебна година, тъй като е обжалвана министерската заповед.
707 ще са първокласниците в Добрич. В общинските училища ще се обучават около 8000 ученици в 350 паралелки. В училищата в града са извършени летни ремонти за близо 300 000 лева.
В Горна Оряховица първокласниците ще бъдат 281, а в селищата от общината - едва 47. Маломерните и слети паралелки ще бъдат 26, а в четири училища ще има под 80 ученици.
Трайна тенденция за намаляване броя на учениците отбелязват в община Берковица. Там 130 деца ще прекрачат училищния праг за пръв път. В общината има 9 училища, 1 помощно и 6 детски градини.
Всеки трети първокласник в община Павликени е в чужбина със семейството си. В региона има родители, които декларират устно, че децата им няма да ходят на училище. Техните мотиви били, че нямало нужда да учат. Ако децата не бъдат записани на училище, от кметството ще подадат информация в социалните служби.
От липса на деца не страдат само в гърменското село Рибново, където стаите в местното училище не достигат. 500 деца ще влязат в клас, а три паралелки ще са за първолаци. Децата ще учат на две смени в СУ "Йордан Йовков", заради липсата на място. Високата раждаемост направи тясна и детската градина. За родопското село изход от проблема е построяването на допълнителен модерен корпус. Децата пък ще бъдат обучавани от трима нови и млади учители, които са завършили тази година висшето си образование.