63% смятат, че медиите са зависими
Българите вярват най-много на телевизията, сочи проучване на "Алфа Рисърч"
/ брой: 227
Поредно проучване показва, че българите не вярват в независимостта на медиите у нас. Ръководителят на Медийната програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер" Хендрик Зитих представи вчера данните от анкета на "Алфа Рисърч", посветена на свободата на медиите в България. Резултатите, потвърждаващи заключения от същото проучване, проведено преди година, са плашещи, констатира той. 63% от анкетираните в национално представителното проучване са заявили, че българските медии са зависими. От тях за "напълно зависими" медии говорят 16 процента.
Съмняващите се в независимостта на медиите обикновено са по-образовани (с висше образование) и по-млади (31-40-годишни) жители на градовете. Според Нели Динева от "Алфа рисърч" едно от възможните обяснения е, че градските млади жители са по-информирани, следят по-отблизо новините и често познават политическите и социалните процеси отвътре, поради което са и по-критични към качеството на медиите. В София например всеки пети е убеден в пълната зависимост на медиите, докато в малките градове тази група е едва 6%.
Макар да смятат медиите за зависими, хората имат доверие в професионализма на работещите в тях. На въпрос "До каква степен имате доверие на журналистите в България" 55% отговарят със "средно доверие", 8% им имат "високо доверие", а един процент - "много високо доверие". Една трета от анкетираните обаче не вярва на журналистите до една или друга степен.
Телевизията остава най-използваният източник за информация. Отчита се обаче спад с около 10 пункта спрямо резултатите й през 2017 г. На анкетираните е дадена възможност да посочат няколко отговора откъде научават за политическите теми. 83% се осланят на телевизионните канали, 28 на сто - от новинарските сайтове, вестниците делят еднакви позиции със социалните мрежи като фейсбук и туитър. Доверието към тях е в същия ред, но с различни показатели - 60% към телевизията, 12% към сайтовете и 6-9% за социалните мрежи, преса и радиостанции.
За най-голям разпространител на фалшиви новини анкетираните посочат печатните медии - 377. На втора позиция с два процента по-надолу са социалните медии, трета е телевизията с 20 на сто.