20 Юни 2019четвъртък16:23 ч.

Колела

125 години от дебюта на първия в света масов автомобил - Benz Motor “Velocipede”

/ брой: 88

автор:Дума

visibility 626

През април 1894 г., преди 125 години, Benz & Cie прави първата си малка кола - Benz Motor Velocipede. По-късно името е разговорно съкратено на „Benz Velo“. Тя се радва на голям успех в Германия и в други европейски страни. С около 1200 превозни средства, доставени на клиентите до 1902 г., машината бързо се превръща в първия в света масово произведен автомобил.

Benz Motor Velocipede прави своя дебют преди 125 години през април 1894 г .Това е малък, лек (280 кг) автомобил с хоризонтален, едноцилиндров двигател с мощност 1.1 кВт (1.5 к.с.). Това е и първата малка кола в света. Едно от най-важните нововъведения в четириколесното превозно средство е системата за управление с двойно завъртане, допълнително разработена от Карл Бенц. Той подава патентна заявка за това си инженерно решение на 28 февруари 1893 г., която впоследствие е издадена като патент DRP 73 515. Първата двойна шарнирна система за управление става физическа реалност през същата година, когато е монтирана на модела Виктория и Vis-a-Vis модели /с пътниците гледащи едни към други/, които са значително по-големи от Вело, което следва през 1894 г.

Benz & Cie поставят новия си модел на първата страница на каталога, публикуван през април 1894 г., за да съпровожда старта на кампанията за продажби на Velo. Тази забележителна презентация води до успешен старт на новото превозно средство и модела Velo Comfortable (от 1898 г.), произтичащ от него през идните години. От 1894 до 1902 г. моделите Velo и Comfortable са направени в около 1200 броя с двигатели с номинална мощност от 1,1 кВт (1,5 к.с.) до 2,6 кВт (3,5 к.с.). Това, от своя страна, прави този тип семейство първият в света масово произведен автомобил. Малките коли се продават както в Германия, така и в чужбина. В интервю за “Allgemeine Automobil-Zeitung” (AAZ) през 1909 г. Карл Бенц, изобретателят на автомобила от Манхайм, обобщава: “Този автомобил беше буквално грабнат от ръцете ни. Това, което направехме, беше продадено веднага. "

Тук идва и отговорът на въпроса за това кой е изобретил първият автомобил в света? Има редица предложения от различни държави – самоката на Кулибин от Русия, парната самоходка на Кюно от Франция и много други, но експертите се обединяват около мнението, че това е Карл Бенц, чието творение продължава с производство в промишлен мащаб и серийни продажби.

Две, три и четири колела

Benz Velocipede е пуснат на пазара през 1894 г. с четири колела и модерна двойна система за управление. Максималната му скорост е 20 км/ч, а двустепенното ремъчно предаване позволява на машината да преодолее наклон до десет процента. Оборудвана е с осветление тип „фенери“, продажната цена е 2000 марки. С развитието на компактния автомобил превозните средства с две и три колела също оказват влияние на пазара. Двуколесният велосипед (наричан още velocipede /латински - „бърз крак”/, дава името си на първия в света серийно произведен автомобил. Това също отразява ентусиазма на Карл Бенц за велосипеда и използваната в него технология. Още през 1867 г. автомобилният пионер си купува велосипед с дървени колела с железни шини и се впуска в дълги експедиции.

Триколесното превозно средство прототип по време на разработката на Benz Velo е построено в началото на 1890-те години. Velo напомня за дизайна на Benz Патентен автомобил през 1886 г. Този първи автомобил в историята на марката има два колела отзад и управлявано предно колело.

Непрекъснато по-нататъшно развитие

През осемте години на производство, серията Benz Velo и по-късният модел Benz Comfortable непрекъснато се развиват и разширяват. Каталогът от януари 1898 г., например, представя Benz Velo с по-мощен 2 кВт (2,75 к.с.) двигател, който е достъпен за допълнителни 200 марки. Слънчевият предпазител (чадър), който се предлага като опция за специално оборудване, струва 100 марки, а тежестта на машината нараства до 320 килограма.

В същия каталог от началото на 1898 г. дебютира Velo Comfortable като луксозна версия на Velo. По-мощният двигател е част от стандартния пакет за оборудване, а цената на дребно за модела е 2500 марки. Характеристиките на модела включват сериозно тапицирана седалка за водача и предния пътник, и детска седалка, разположена срещу посоката на движение. Пневматични гуми  за 350 марки са налични като допълнителни екстри. От 1899 г. и двата модела имат стандартно трета предавка.

От октомври 1899 г. Benz & Cie опростява обозначението на двата модела, които сега се наричат Velocipede и Comfortable, като и двата модела са с 2.2 кВт (3 к.с.) едноцилиндров двигател като стандартно.  Velocipede струва 2500 марки, а Comfortable - 2800 марки. В каталога на Benz от януари 1901 г. Velocipede вече не е включен в списъка и остава само Комфорт. В последната си година на производство - 1902 г. - този автомобил е оборудван с двигател с 3,3 кВт (4,5 к.с.) и според каталога може да достигне максимална скорост от 35 км/ч.

С това на практика завършва историята на успеха на Benz Velo и Benz Comfortable. Около 1200 единици от първия в света серийно произведен автомобил са продадени най-вече в Германия, Англия и Франция. По този начин компактното превозно средство се налага на автомобилния пазар и играе ключова позиция в развитието на технологиите за масово производство, използвани в световната автомобилната индустрия.

АвтоВАЗ патентова следващата Лада 4x4

Концептът Лада 4х4, показан на Московския автосалон миналото лято беше анонсиран като наследник на първата Нива. АвтоВАЗ е патентовал външноста му на 30-и април и тази защита ще позволи на компанията да използва дизайнът на Стив Матин и екипа му да я използва и в серийния модел, който  се очаква на пазара през  2021-а година. 

До 2026-а година АвтоВАЗ има намерение да пусне в производство цели осем нови лади и значително да обнови моделната гама на марката. 

По-рано се говореше, че новата Лада 4x4 вазовците ще развият на основата на новата Dacia Duster. Но с появата в гамата на алианса Renault-Niissan на много специфичния модел Renault Arkana, логично е предположението, че именно неговото шаси, макар и сериозно преработено и скъсено, ще се ползва в наследника на легендарната класическа Нива.  

За смяна на компоновката на новия модел се мисли във АвтоВАЗ още отпреди две години и още тогава се говореше за известна унификация с други модели на алианса Renault-Nissan. Вероятно е, обаче, да има разлика в схемата на пълнот задвижване за да се осигурят офроуд качества и проходимост съпоставими с тези на оригиналната Нива. 

Предполага се, че серийната Lada 4x4 от следващото поколение ще има малко по-големи габарити и че ще се предлага само във вариант с пет врати, въпреки че визуално ще прилича на тривратка по начина, който видяхме в концептуалния модел. 

За първото тримесечие на тази година Lada 4x4 е реализирала в Русия 7723 продажби, което е ръст от 9,1% спрямо същия период на миналата година. Това прави моделът 12-и по популярност в страната, въпреки че е в производство със само леки подобрения от 42 години насам. Не е изключено, че АвтоВАЗ ще го задържи в производство още известно време, дори и да пусне в производство новото поколение. Простозащото то няма да е с толкова народна цена. 

Новият дълг е заради сделката за F-16?

автор:Дума

visibility 41

Герой на света - наци № 1 на САЩ

автор:Христо Георгиев

visibility 492

/ брой: 116

Сагата с язовирите продължава

автор:Ростислава Иванова

visibility 265

/ брой: 116

Поредната "случка" с журналист

visibility 242

/ брой: 116

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ