Петокласници мериха вятъра с балон и сонда
Петокласници от 159-то ОУ "Васил Левски" в кв. "Челопечене" гостуваха днес в Националния институт по метрология и хидрология. Те участваха в открит урок, част от праграмата "Образование с наука", съвместен проект на МОН и БАН.
Служители на института показаха на учениците как чрез надут атмосферен балон със закачане сонда, който бе пуснат в небето, се измерва вятърът и температурата, разказва в репортаж БГНЕС.
На урока присътва и образователният министър Красимир Вълчев. Светът става все по-отворен, образователната среда на учениците трябва да бъде по-широка. Те трябва да имат достъп да общуват със специалисти от повече области на науката, които да им разкриват практическото приложение на професиите, е мнението на просветния министър. Според него само по този начин децата могат да бъдат привлечени към тази професия, в която се очаква в бъдеще да има недостиг на кадри.
Тук в НИМХ програмата представя професията на метеоролог и хидролог. Физиката е много важна дисциплина. Трудно ни е да мотивираме днешното поколение да учат физика и природни науки. Метеорологията е най-практичната част от физиката и е способна да повиши интереса на децата да учат физика, обясни министърът.
Всеки четвъртък и петък ученици от София и областта преоткриват магията на метеорологията и разбират, че зад прогнозата, която гледат по телевизията стои огромен труд на учени. Вълчев добави, че до момента през НИМХ са преминали над 500 ученици като достъпът до тези открити уроци ще бъде осигурен и на деца от страната.
Петокласникът Стоян Бочев разказа, че след днешния ден вече иска да стане човек, който мери времето, а не IT специалист.
“Научих къде се измерва времето и как се измерва. Впечатли ме най-много балонът със сондата, който пуснахме и пътува 1 час и 40 мин. Когато той стигне около 27-30 км височина, той се пука, а сондата предава данни. Професията ми хареса адски много и бих искал като порасна да стана човек, който измерва времето", обясни момчето.
Съученичката му Симона Костова обаче не е привлечена от професията.
"Много стресова ми изглежда тази професия. Първо мечтаех да стана архитект, а сега искам да стана актриса", заяви тя и добави, че предпочита да учи извън класната стая, защото тогава човек се научава да се приспособява към непознати условия и места.
Симона има интерес да се докосне и до други професии, както до тази на метеоролога.
"Бих искала да видя как снимат в телевизията, как се подготвят актьорите зад сцената и как учителите подготвят плановете си за учебните часове", добави още тя.