28 Март 2024четвъртък17:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Радослав Радев:

Еротичното отваря жизненото и духовното

Идеята е да му стане хубаво на човек, да се зарадва, да се засмее, да даде възможност да се родят настроение, нови идеи - казва авторът на първата енциклопедия на българската еротика

/ брой: 12

автор:Веселка Венкова

visibility 1751

Излезе от печат вторият том на "Енциклопедия българска еротика". Това е първият цялостен труд за българската еротика от античността до съвремието ни. Водеща е тезата, че българите постигат еротичното като ритуал, като красиви индивидуални жестове и светлоносна философия за живота, разпръскваща сянката на грехове и страсти, чрез които са се внушавали изначална вина и трагизъм. Автор на енциклопедията е доц. д-р Радослав Радев от Великотърновския университет. Изданието е плод на близо 20-годишна събирателска дейност и обхваща всички аспекти на еротичното в българската култура, история и география. Представена е дори еротичната история на отделните селища в България.

- Как се роди идеята да съставите еротична енциклопедия и каква материя организирате в двутомника, г-н Радев?
- Предизвикателно е, защото след Просвещението няма идея, че един човек може да направи енциклопедия, съставя се от екип. При това положение, когато човек реши сам да прави енциклопедия това означава, че няма претенциите да налага по хоризонтала цялостния обем от информация, с която разполага, а да въведе концепция и да систематизира своите разбирания. Радвам се, че успях да разгранича добре еротика от порнография, макар да има статия и за порнографията. Радвам се, че това е първото възприятие за енциклопедията, че има ясно разграничение, доколко еротиката ще се мисли като култура, а порнографията като характеристика на определено действие, което подбужда.
Като се обръщаме към собствената си същност, в нея има много мрачни краски - историята я броим от гледна точка на загубите, културата - от гледна точка на страданията, които са ни сполетявали, а още от 30-те години на миналия век има идея да се погледне откъм светлата страна. Защото това е необходимото енергийно пространство и енергийно измерение на българина, когато погледне миналото си със светли очи. То е да се зарадваш, че имаш минало, да видиш хубавите неща от това, което се е случвало преди теб. А каква по-добра възможност от това в еротиката. Защото съм осъзнал, че точно еротичното позволява на българина да "отвори" неща, свързани с неговата душевност, остроумие, особено жизненост. Впечатлен съм, че нашата национална  култура е изключително светлоносна - от европейските култури нашата е в най-голяма степен светлоносна. В древния мит човек се размножава чрез светлина, чрез поглед, тъй като е носел светлината в себе си, за това пише Мирча Елиаде. В езика ни е много запазен израза "гледам дете". Смисълът не е физическо създаване, а духовно, означава да го отрастеш, да му дадеш силата и възпитанието. Активността на този израз в българския език показва, че в много голяма степен тази светлоносна идея се пази, от гледна точка на това как общуват мъжът и жената. В енциклопедията има много факти, които доказват тази светлочувствителност, красота, радост.
- Енциклопедията се чете като книга, не толкова като справочник...
- Идеята е да му стане хубаво на човек, да се зарадва, да се засмее, да даде възможност да се родят настроение, нови идеи. Съществената мисия на днешната култура и на хората, които се занимават с нея, е да зададат настроението на българина. Не случайно Ницше въздига в култ настроението, защото това е способността човекът да достигне божественото, красивото, хубавото. Настроението е изключително важно от днешна гледна точка, за да можем да имаме очи към собствената ни култура.
- Еротичното естествено присъщо ли е на българина или е преднамерено, осъзнаваме ли своята еротичност, какво установихте?
- Цялостната организация на българина - поведение, дрехи, къща, всичко е свързано с прякото изразяване на еротичното. Дори по елементарни битови характеристики, съд например, се съхраняват движенията, свързани със съдовете с хоризонтална стойност. Не случайно в българското патриархално общество преобладават съдовете с хоризонтални стойности и се хващат с две ръце. Дори стомната, когато се пие вода - това са движения, свързани с пластични изразявания. Мислено е това нещо, за да може да се види културата. Българинът е разбрал, че еротиката не е въпрос на визуално изразяване, а на особена пластика. Ето начинът, по който българинът се облича. Потурите са обемни, тогавашните българи са си представяли мъжа като обем и не случайно, когато първите търговци се върнали с панталони, жените им ги изгарят. Особено женската дреха в това отношение е невероятна - тези въпроси са засегнати в енциклопедията и още има какво ново да се каже по този въпрос. Преди българинът е разчитал на движението, на пластиката, сега се разчита на видимото, да покажеш повече от тялото.
- Как се е развила еротичността на българина тогава?
- Днешната еротика е еротика на очите, а старата - на състоянията. Всичко е направено така, че да изрази състоянието ти. Твърди се, че българите сме прагматични и аз винаги съм се удивлявал как може като му излезе на село изворът на запад, той с много усилия и средства да го изкара на изток, защото момите отиват сутрин на извора да налеят менците с вода! Там слънцето ги вижда! У всеки народ има здрав прагматизъм, но има някои неща, които трябва да покажат, че сме много духовни. Какво по-голямо чудо от това една мома да иде на извора и слънцето да я огрее. В този смисъл днес нямаме такава организация, защото разчитаме еротиката да види пряко сетивно внушение. Днес ръката е изгубила битката с ума - рядко изразяваме еротичното с едно прекрасно състояние, което човек може да изрази с галене. В българския език има много "гальовни" форми - девойката и невестата, до определен период, са галеници. Кой днес ще се изрази така, а това е великата същност на ръката, на погалването! Че какво по-голямо пряко пренасяне на духовност - да усетиш еротичното като галене?
- Възпитава ли се еротичното и как е ставало с българина, каква е днешната проекция на това възпитание?
- Във всяко общество тези неща са свързани със забрани и нашето общество е възпитавало еротичното по този начин. В календара има дни, в които забраните са били много тежки, строги, особено по време на пости - езическите забрани са по-светли, религиозните - по-натоварващи, от гледна точка на греха. Българинът допуска строгост в сексуалното поведение по отношение на възпитанието - това личи силно в обредната практика. Но! Прекрасен пример има - драгоданство, около Енювден, когато мъже и жени могат свободно да постигнат сексуалните си щения. Ако някой е имал мерак на някого през годината, осъществяването ставало тогава. Михаил Арнаудов получил обяснение от една баба, която му казала, "че на този ден слънцето и най-високо и най-добре милува земята и хората трябва да се милуват". Разбирането не е за прегрешение, а за нещо хубаво, което ти се случва. Този обичай е отпаднал твърде рано и през ХIХ век може би вече го няма, но и сега има такива названия на села - Драгоданско, Драганово, Драгижево, дори Подуене е свързано с този обичай. Има много забрани и преследване, а в същото време културата отваря такива "прозорци", което позволява мерака на човека да бъде задоволен.
- Българският интелектуалец достатъчно освободен ли е мислейки и изразявайки се еротично чрез изкуството си?
- Когато представяш еротика, се срещаш и със собствената си психика, това е деликатна материя. Винаги има неща, които характерът иска да прикрие, но има и много свободни автори. Първата география на българската еротика прави немският възпитаник д-р Найден Шейтанов. Не става въпрос за липса на явление, а дали ще ги пренесеш от миналото в настоящето и в бъдещето.
- Хедонист ли е българинът?
- Народ на виното няма как да не е хедонист. В Изтока си служат с други магнетични средства, на наркотична основа, а нашенецът се стимулира с червеното вино.
- Какво крие днес българинът от своята еротика?
- Труден въпрос, по-скоро какво не крие трябва да се запитаме. Големият проблем днес е, че има прекалена свобода да се познае и постигне тялото. Не е толкова лесно да изразиш сексуалното си и да го постигнеш, независимо от демонстрацията на езикова свобода. Трябва да отбележим голямата разлика между езиковата свобода за еротичното и психическото и духовното й изразяване - те влязоха в съществено противоречие, защото съвременният човек лесно говори, но трудно постига казаното. И в това е заблудата, че сме прекалено отворени в тази посока, а всъщност не е така.





 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ