Летописци Как на площад Никитские Ворота в Москва се появи днешната сграда на ТАСС
Домът, в който живеят всички новини на света
На 27-и април 1963 г. започва първото посещение на Фидел Кастро в Москва. И колкото и да е странно, именно това посещение изиграва, макар и косвено, своята роля за новия дом на телеграфната агенция.
/ брой: 40
Юрий Политов
Дмитрий Горюнов, тогавашният генерален директор на ТАСС, преди това се е срещал много пъти с Ел Коменданте в Куба. И когато Фидел пристигнал в Москва, му предложил да се срещнат още веднъж. Той определил срещата да се състои на 1-ви май вечерта. Когато се чули първите залпове на салюта, Кастро и Горюнов излезли на балкона. Фидел, наблюдавайки града, отбелязал: „Чух, че сега ругаят високите сгради, построени през 50-те години. А на мен ми се струва, че те органично се вписват в облика на Москва. В града задължително трябва да има промяна в нивото на височините, това оживява сивотата на кварталите, построени като по конец“.
Тези думи зарадвали Горюнов. Въпросът е в това, че именно тогава в ТАСС назрявала идеята за изграждането на нова висока сграда за агенцията. Старата сграда, намираща се на Тверской булевард, №10-12, отдавна била омаляла, а пък „Фотохрониката на ТАСС“ се намирала в съвсем друг район.
През лятото на 1963 г. ръководството на ТАСС се обърнало към правителството с молба за изграждане на нова сграда на ъгъла на улица Херцен и Тверской булевард, на мястото на подлежащите на разрушаване порутени жилищни сгради. Бил разработен проект, който бил грандиозен – висока 25-етажна сграда (думите на Кастро не били забравени) с подземен паркинг. Най-отгоре, над плоския покрив, трябвало да има три светлинни табла с „бягащи“ информационни съобщения с височина на буквите от 1,5 метра. Към края на годината чертежите били готови, и строителите пристъпили към изкопните работи.
Но в крайна сметка градските власти се отказали от идеята за висока постройка, и сградата започнала да „губи“ етажи. През 1971 г. градските вестници писали: започна строителството на 12-етажния корпус на ТАСС. Но и тази идея не била осъществена. Новият проект, вече за 9-етажна сграда, бил разработен от Виктор Егерев, същият архитект, който направил проекта за високото здание.
Характерната особеност на проекта се състои в това, че архитектите успели да отразят във външния вид на сградата един от най-ярките етапи от историята на водещата информационна агенция на Русия. Двуетажните прозорци-екрани символизирали „Прозорците на РОСТА“ (РОСТА (РОСсийское Телеграфное Агенство) – името на ТАСС 1918-1925 г. – бел.пр.) - плакати по витрините през 20-те години на ХХ век с рисунки и текстове на знаменити руски художници и поети, в това число и на Владимир Маяковски.