Ние имаме обща азбука, а това значи много
/ брой: 287
Анна Ляцу
Журналистка
"Популярността на езика е пряко свързана с онези ценности, които се разпространяват с негова помощ."
Практическата част на международната научно-практическа конференция по руски език се състоеше от 6 модула, всеки от които беше посветен на някаква специална тема, подбрана така, че по един компактен начин да представи основното в съвременните подходи към преподаването на руския език. Водещи преподаватели от Държавния институт по руски език „А.С. Пушкин“ обърнаха специално внимание на вече действащите технологии за дистанционно обучение по руски език и на съвременните методи за тестиране на учащите се.
По-конкретно, чуждестранната аудитория прояви много голям интерес към тестирането на децата билингви, тъй като в света живеят голям брой руснаци, които са заинтересувани да запазят у своите деца интереса към руската култура и руския език. А понеже Русия сега е един съществен стимул за правене на съвместен бизнес, много от българските русисти посетиха семинара, посветен на руския език в сферата на деловото общуване.
По време на конференцията бяха съобщени данни, които потвърждават запазването на интереса към руския език. Така, например, през 2013 – 2014 учебна година руски език са изучавали 128 177 ученици от българските училища, обаче реалният им брой е значително по-голям, тъй като тази статистика не отчита броя на възрастните, изучаващи езика.
Между другото, в последно време именно хора на възраст над 25 години изучават руски език особено активно: това са онези, за които руският вече не е бил задължителен предмет в училище и онези, които искат да си партнират с Русия и да правят с руските си колеги общ бизнес. А Виктор Баженов, ръководител на представителството на Россътрудничество в България, каза, че „в България има всичко три хиляди и петстотин училища, в две хиляди от тях се учи руски език“. Според Баженов в България за първи чужд език се смята английския, но той на практика не се използва във всекидневието, докато руски език можеш да чуеш на улицата, и руските туристи, разбира се, се чувстват комфортно благодарение на това, че могат лесно да се разберат с местните жители. Заместник министърката от МОН Ваня Кастрева, която присъстваше на пленарното заседание, уточни, че нейното правителство оценява високо умението на българските деца да говорят на руски. Първо, владеенето на руски език дава на кандидат-студентите допълнителни точки при постъпването в някои чужди университети. Второ, много български ученици в стремежа си да постигнат успехи в избраните от тях професии, искат да получат образованието си именно в Русия.
Мисля, че тази популярност на езика е пряко свързана с ценностите, които той разпространява. Това мероприятие, проведено в България и посветено на преподаването и образованието на руски език, показа, че Русия запазва своя огромен хуманитарен потенциал.
Авторката е специален кореспондент на „Руски дневник“