Инвестиции Форумът в Москва определи най-изгодните инвестиции в българската икономика
Точки на привличане на пари
В середата на ноември в Москва по инициатива на Българската агенция за инвестиции се състоя форум, насочен към популяризирането на България като място за правене на бизнес.
/ брой: 275
Виктор Кузмин
Русия и България преживяват може би най-чувствителния спад в двустранната търговия през последните години. През изминалата година стокооборотът намаля изведнъж с 40%, достигайки около 3 милиарда щатски долара. За първото полугодие на текущата година той загуби още 30%, достигайки вече до 1,4 милиарда щатски долара. Ако говорим за тенденции, то България следва водещите страни в Европейския съюз. Повечето европейски страни също отчетоха намаляване на стокооборота.
Но не трябва да се отчайваме. Един друг много важен показател продължава да бъде от голямо значение: общият обем на руските инвестиции е около 5 милиарда евро. За руската инвестиционна активност зад граница това е твърде внушителна сума, с която Българя изпреварва много страни.
В програмата на форума бяха включени и представянето от Българската агенция за инвестиции на инвестиционния климат и предимствата на икономическата среда България, както и презентациите на представителите на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, санаторно-оздровителния комплекс „Камчия” и компаниите „Синтера-България“, „Булгартабак“ и „Консервинвест“. Акцентът в работата на форума беше поставен на представянето на приоритетните сектори по прехраната и земеделието, балнеологията и медицинския туризъм.
Анализаторът на компанията „Альпари“ Анна Кокорева напомни, че през последните години руснаците са запазили сериозния си интерес към бизнес-проекти в България, на първо място в сферата на винопроизводството, хотелските комплекси и балнеологията. Например ставрополската компания ЗАО „Прасковейское“ пренесе част от своето производство във Франция и в България. По-конкретно, съвместно с българската фирма „Винарска изба „Райнов и синове“ стартира производството на натурални вина с търговските марки Horse Valley и „Прасковейское“. Руснаците са заинтересовани и от субсидиите на ЕС за развитието на лозята.
Плодовете и зеленчуците имат голям дял в българския износ. Руският износ – това са основно енергоносители.