На фокус
Битката за тв рейтинга
Борбата за първото място между родните телевизии накара двете български пийпълметрични агенции да влязат в остър спор
/ брой: 174
В търсене на зрителска любов и рекламодателски предпочитания медиите често стигат до крайности и предлагат продукти, които предизвикват, дразнят, а понякога дори скандализират. Вместо да се отдадат на по-умерено темпо през летните месеци, родните телевизии отново успяха да се скарат, като този път в основата за кръстосването на шпаги се оказаха рейтингите от пийпълметричните агенции.
Последният скандал между БТВ и Нова телевизия, чиито спорове през последната година бяха свързани предимно с размяната на кадри, стана в началото на юли. Тогава Нова тв скочи срещу традиционните таблици на БТВ и обяви, че конкурентите й незаслужено се хвалят с висок зрителски рейтинг. Раздразнението на медията дойде от данните на пийпълметричната агенция GARB за юни, според които БТВ отвява конкуренцията с вечерните епизоди на сериала "Революция Z", излъчвани по БТВ Cinema. Според БТВ на 7 юли зрителите на възраст 18-34 г. "категорично са предпочели историята на младите музиканти след 23,30 ч., а броят им в големите градове е с 231% повече от зрителите на Нова ТВ". "Използваните данни за аудиторията на повторението на сериал, излъчен в часовия интервал 22:33-00:34 на 7 юли от 23:33 часа по БТВ Cinema, са на база част от телевизионната аудитория, с дефиниция "ТГ: Големи градове 18/34", което представлява около 8% от цялото население на страната. В пийпълметричния панел на GARB, от който са взети въпросните данни, тази група се представлява от пропорционален брой участници, който наброява около 170 човека (те формират 100% от групата). Отчетеният среден рейтинг за сериала в тази целева група е 4,2%, като зад този процент реално стои зрителското поведение на точно 4 човека от панела на GARB", не закъсня отговорът на Нова тв. Всъщност
сянката на съмнението
легна върху GARB месец по-рано.
Конкурентната агенция "Медиасърч България" ЕАД разпространи до медиите писмо, в което обвини БНТ, че е обявило дискриминационна поръчка за доставка на пийпълметрични данни за телевизионната аудитория в страната. Изпълнителният директор на фирмата Иван Генчев се оплака, че от 2008 г. националната телевизия за първи път изисква от един-единствен доставчик данни за аудиториите на радиа и печатни медии заедно с тези за телевизионна аудитория.
От "Медиасърч" попитаха защо изследванията на трите различни вида не са предмет на три отделни поръчки. Още в началото на юни агенцията е изпратила запитване до БНТ с копие до СЕМ и до парламентарната комисия по културата и медиите. Тя настоява процедурата по избор на агенция за измерване на рейтингите да бъде прекратена и да се обяви нова. Генчев обясни, че от началото на годината на българския пазар вече има двама доставчици на данни за телевизионната аудитория в страната, като само единият от тях доставя данни за аудиториите на радиа и печатни медии. Според него БНТ е съобразила изискванията си с неговите възможности. Наблюдатели акцентираха върху факта, че преди 2 г. конкурентът GARB разработи нова система за измерване на радио- и пресаудиторията, базирана на национално представителна извадка за населението на възраст между 15 и 54 г.
Още същия ден националната телевизия излезе с опровержение. От БНТ отрекоха да поставят в неравностойно положение който и да е потенциален кандидат, предлагащ подобни услуги на българския пазар.
Недостигът на средства
отново стана дежурното извинение на медията за създалия се скандал. БНТ се оправда с намаленото финансиране, което я принудило да търси начини едновременно за съкращаване на разходите си и за запазване на своята конкурентност и обективност. "БНТ потърси възможности за облекчаване на разходите, свързани с ползването на външни услуги, без това да се отрази на качеството им. Именно това обуславя решението да се търси един изпълнител - доставчик на данни за аудитория на телевизионни, радио- и печатни медии. Международната практика показва, че е характерно доставчиците на пийпълметрични данни да предоставят данни и за други медийни канали. Съвместяването на двете стъпки - стесняване на разходите и същевременно запазване на тенденцията за медийно развитие, е необходимото практическо решение, пред което е изправена БНТ", гласи позицията на БНТ. От телевизията добавят, че на интернет страницата на "Медиасърч" е обявено, че предлага данни и за радиоаудитория, а рекламният мониторинг се разпростира и в трите медии - телевизия, преса, радио. Най-общо телевизията отрече да е изключила предварително някой от евентуалните кандидати за търсената услуга. Крайният срок на обществената поръчка с прогнозна стойност 180 хил. лв. изтече на 10 юни. Скандалът с "Медиасърч" се завихри дни след крайния срок.
Сагата обаче не приключи дотук, а се завихри с пълна сила в края на юни, когато БТВ оповести телевизионните рейтинги на GARB за май. Медията се провъзгласи за едноличен лидер в отразяването на изборната нощ. Същото обаче направи и Нова тв, позовавайки се на "Медиасърч". И двете телевизии цитираха данни с повече от 20% зрителска любов. БНТ също опита да се включи в надпреварата, но постъпи по-хитро и акцентира върху виртуалното поле и се похвали, че 45 000 зрители са гледали онлайн извънредните емисии от
изборната нощ
Очаквано дойде моментът GARB също да се включи в медийната разпра.
Агенцията видя нелоялна конкуренция в обвиненията на "Медиасърч" и дори се възмути, че конкурентите й следят и сравняват резултатите, достъп до които имат само клиентите на GARB. "Нова тв се опитва да наложи своя алтернативна система за мерене на гледаемостта за втори път, което обяснява и настоящата им реакция. Иначе одитът ни показа две много важни неща - че системата на GARB е добра и работеща, и че трябва да се направят някои подобрения в нея. Самите одитори потвърдиха, че е много задоволителна. Ще продължим да работим, без да се поддаваме на изкуствено създадения хаос", заканиха се те. Агенцията подчерта, че в края на 2013 г. е одитирана от френския институт CESP. "Одитът показа доброто качество на нашата услуга и ние логично останахме официален доставчик на рейтингови данни за страната. Резултатите от одита са и основните аргументи за потвърждаване на достоверността на данните, предоставяни от GARB. Устройствата, използвани от GARB, са единствените на българския пазар, преминали тестовете на терен за измерване на различните типове тв сигнал и коректност на отчитането без нито един грешно разпознат тв канал", самопохвали се пийпълметричната агенция.
Ако доскоро медиите не обръщаха особено внимание на пийпълметричните данни, със засилването на конкуренцията и нуждата от привличането на повече рекламодатели телевизиите осъзнаха значимостта, която могат да имат пийпълметричните агенции. GARB, която доскоро бе монополист в сферата на измерването на рейтинги, вече има сериозен конкурент в лицето на българското представителство на чешката "Медиасърч". Проблем обаче остава доколко технологията може да бъде подчинена или не в полза за клиентите, които се възползват от услугите на двете компании. Битката за зрители вече е сложена в кокетни таблици, а водещите на всяка медия ентусиазирано обявяват телевизията си за фаворит на народа. Твърде много въпроси се повдигат, когато две медии представят коренно различни данни за едни и същи зрителски предпочитания. Подобни разминавания само увеличават скептицизма на зрители, анализатори и експерти.
Юнските данни на GARB и хегемонията на БТВ станаха причина Нова тв да се усъмни в достоверността на проучването