28 Март 2024четвъртък23:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

"Студената война" в небето

Истината за сваления от СССР южнокорейски "Боинг" не е напълно ясна и 30 г. по-късно

/ брой: 203

автор:Галина Младенова

visibility 246

Точно преди 30 години, на 1 септември 1983-а, светът бе потресен от страшна новина - "Боинг-747" на южнокорейските авиолинии, пътуващ от Ню Йорк за Сеул, наруши границата на СССР и бе свален над остров Сахалин от съветски изтребител. Загинаха 269 души.
"Студената война" бе в разгара си и САЩ незабавно обвиниха Съветския съюз в хладнокръвно убийство на невинни хора. За западния свят СССР се превърна завинаги в "империя на злото". Москва потвърди, че самолетът е бил свален, но излезе с куп оправдания.
Дълго време трагедията бе тема номер едно в целия свят. Хората ожесточено спореха кое е по-важно - охраната на територията или човешкият живот...
Не всички обаче повярваха на американската версия. Френският авиационен експерт Мишел Брюн сериозно се зае да направи собствено разследване на инцидента. След 10 г. проучвания той издаде книгата "Сахалинският инцидент". В нея Брюн анализира огромно количество факти, опровергаващи общоприетата версия. Според французина, в онази септемврийска нощ срещу територията на СССР е извършена провокация, завършила с истински въздушен бой, по време на който са свалени не по-малко от 9 самолета.

Хроника на загубения самолет

Ето обаче как са изглеждали събитията на 1 септември 1983 година:
На 1 септември "Боинг-747" излита от Анкъридж и тръгва към Сеул. Маршрутът на полета е трябвало да заобиколи територията на СССР източно от Камчатка. Почти от самото начало обаче самолетът започва да се отклонява от набелязания маршрут и навлиза на 500 км в съветска територия.
В същото време във въздуха се намира американски самолет разузнавач RC-135, който известно време се сближава с "Боинг"-а. Представените по-късно от съветската страна данни от радиолокационните наблюдения показали, че в определен момент "Боинг"-ът се сближил с разузнавача толкова, че показанията на екраните на радарите се слели. След това единият самолет тръгнал да лети в дълбочина в територията на СССР, а другият - по маршрута, близък до международното въздушно трасе. Радарните станции на съветските ПВО започват да водят "Боинг"-а като американски разузнавач.
Самолетът преминава над Камчатка, прелита Сахалин, до Владивосток обаче не му позволяват да стигне.
В 6,26 ч. местно време подполковник Осипович получава заповед на главнокомандващия Далекоизточния военен окръг генерал Третяк и изстрелва две ракети срещу самолета. Едната минава близо до самолета, другата се взривява до опашката на "Боинг"-а, като поврежда системите за управление. След 12 минути самолетът пада във водите на Татарския проток, погубвайки всичките пътници и екипажа.
Официалната версия на разследващите инцидента е следната: в самолета неправилно е бил нагласен автопилотът, а екипажът не бил изпълнил предполетните проверки. И въпреки че цялата вина е била на корейците, американците успяха да прехвърлят отговорността на СССР - "империята на злото", както я нарече президентът Рейгън...

Инциденти е имало и преди

Инцидентът и до днес се смята за връхна точка в "студената война" - нищо такова преди това не се било случвало. Истината обаче е малко по-друга: преди трагедията през 1983-а южнокорейски самолети поне два пъти са нарушавали границата на Съветския съюз. Случвало се е самолети на други държави също да игнорират предупрежденията на съветските граничари. Няма и година след случая с KAL-007 съветската граница е нарушена от шведски "Еърбъс". А две години по-рано при аналогични обстоятелства съветски пилот атакува аржентински транспортен "Canadair".
Широката публика не знае почти нищо за тези инциденти. Скандалната история с южнокорейския "Боинг" обаче би трябвало да се разглежда не отделно, а в контекста на развихрилата се по онова време "студена война" в небето.
Трябва да се знаят събитията, случващи се в съветското въздушно пространство през далечната 83-а, за да се разбере защо пилотът Осипович е действал така. През 50-60-те години съветските военни са реагирали много остро на всяко нарушаване на въздушните граници, независимо какъв е самолетът транспортен или дори граждански. Сваляли са и англичани, и холандци, и шведи. Смисъл на тези действия е бил ясен - да се спрат граничните провокации веднъж завинаги. И към средата на 60-те години те наистина чувствително намаляват. Десет години по-късно обаче Западът явно решава отново да провери съветската отбрана. Обичайната практика била самолетът да навлезе в съветското въздушно пространство и да лети в дълбочина, докато съветските военни не реагират с предупредителен залп. Първоначално не е имало сурови мерки за реагиране - все пак никой не се е решавал да сваля пътнически самолети. През 1976-а обаче нервите на съветските военни вече били опънати и министърът на отбраната Андрей Гречко издава заповед да се свалят всички нарушители, ако те не реагират на сигналите на съветската ПВО.
През април 1978 г. пътнически "Боинг-707" на същата авиокомпания "Korean Air Lines", летял по маршрута Париж-Сеул, навлиза във въздушното пространство на СССР в района на Колския полуостров. На борда на самолета е имало 12 души екипаж и 97 пътници. Екипажът демонстративно не отговаря на диспечерите и военните изпращат прехващача Су-15, управляван от капитан Александър Босов. След като приближил корейския самолет, Босов разклатил крилата така, че пилотите да го забележат. Корейците обаче продължили да летят. На прехващача дават заповед да свали "Боинг"-а. Босов отговорил обаче, че самолетът е пътнически и не може да го свали. Заповедта е повторена. Трябва да се каже, че "Боинг-707" като две капки вода е приличал на натовския военен разузнавач RC-135. А на Босов командването просто не повярвало. И тогава съветският пилот взима решение да изстреля топлинна ракета, но внимателно, за да остане възможност екипажът да приземи самолета. Изстрелът бил перфектен - ракетата се взривила близо до левия двигател на "Боинг"-а, като откъснала малка част от крилото. Самолетът рязко тръгнал надолу, но успял да кацне на леда на езерото Корпиярви в Карелия. Очевидец на случилото се, следователят от КГБ Валерий Десятков, след това си спомнял: "Целият салон беше в кръв. Но не от рани на хората, а от рязкото налягане. Когато самолетът започнал бързо да губи височина, пътниците са започнали да кървят от носа и ушите".
След този случай би трябвало всички вече да се наясно, че съветската граница остава здраво затворена. Провокациите обаче не спират. През същата 1978-а ирански транспортни хеликоптери нарушават границата над Туркменистан. Два хеликоптера са свалени, екипажът на единия оцелява и на разпита пилотите казват, че техните действия "може би са били ръководени от американски военни диспечери".
През лятото на 1981 г. аржентински транспортен "Canadair", летящ по маршрута Тел Авив-Техеран, нахлува във въздушното пространство над Армения. ПВО вдига във въздуха Су-15, пилотиран от Валентин Куляпин. Позицията на прехващача не му позволява да стреля и пилотът взима решение да атакува нарушителя. В крайна сметка екипажът на "Canadair" загива, а Куляпин успява да катапултира.
Между другото американците също не са си поплювали във въздуха. На 3 юли 1988 г. самолет на авиокомпания "Иран еър" "Еърбъс-А300" е свален над Персийския залив с ракета, изстреляна от американския крайцер "Винснес". Загиват 290 души. Самолетът всъщност не е нарушавал границите на собствената си държава. Американците след това обясниха, че погрешно са приели "Еърбъс" за изтребител F-14A на иранските ВВС, който малко преди това бил атакувал крайцера от въздуха. През юни 1980-а американците пък свалиха италиански пътнически "Дъглас", който го объркали с транспортен самолет на либийската авиация.

Мистериите

И въпреки че уж вече всичко около сваления корейски "Боинг" се знае, остават някои неясноти, които обаче могат да обърнат цялата версия. Интересно е, че от почти 300-те души на борда на злополучния "Боинг" и до днес не е открито нито едно тяло. За цялото време на издирването е заснет кичур коса и уж откъсната китка на ръка в ръкавица. И това е всичко! А къде са пътниците? Къде са телата им? Освен това американците по данни от техните радари изчислиха времето на падането на "Боинг"-а, след като го удря ракетата. До височината от 300 метра (когато самолетът изчезва от радарите) той е падал 12 минути. Сравнете сами: ако той просто кацаше, това би отнело 15 минути, но ако е падал неуправляем - 30 секунди. Така че не е ясно - "Боинг"-ът е падал или е летял?


Предполагаемата треактория на "Боинг"-а над въздушното пространство на Съветския съюз и маршрутът, който не е бил спазен


Жертвите на трагедията


Подполковник Генадий Осипович, който свали на 1 септември южнокорейския "Боинг", получава през 1984-а орден "Червена звезда"

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ