Ще изгорят 50 млн. лв. на пътни фирми
Искаме 4 млрд. евро от Европейската комисия за пътища
/ брой: 219
Пътно-строителни фирми може да "изгорят" с 50 млн. лв., ако не си потърсят в близките два месеца дължимото от държавата през Българската банка за развитие (ББР). Това обяви вчера министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. В бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) пари за погасяване на стари задължения към пътно-строителния бранш няма да се залагат поне в близките две години, обясни министърът. Механизмът за разплащане на държавните дългове към бизнеса изтича след седмица - в края на септември. Най-вероятно обаче той ще бъде удължен, като максималното възможно отлагане е до края на ноември. През 2011 г. погасяване на забавени плащания по обществени поръчки няма да има, тъй като в бюджета няма предвидени средства за целта. По думите на Плевнелиев непотърсените 50 млн. лв. са по договори с Агенция "Пътна инфраструктура".
В края на годината ще е готов проект с предложение на приоритетни за страната пътни проекти до 2020 година, съобщи още Плевнелиев. По думите му в момента текат преговори с ЕК за следващия програмен период - 2014-2020 г., България да получи за пътна инфраструктура по оперативната програма "Транспорт" и по оперативната програма "Регионално развитие" бюджет съответно от 4 млрд. и поне още 1 млрд. евро. Пътната инфраструктура ще бъде и с бюджетен приоритет.
Министърът съобщи, че до края на март ще се изберат изпълнители на общо 103 километра пътища, в които влизат по два участъка от магистралите "Марица" и "Струма", Софийският околовръстен път, за който тече процедура за избор на изпълнител. До края на септември работната група по проекта за строителството на пътя Калотина-София ще е готова с плановете за действие по него. Проектът е на стойност 400 млн. евро, а изграждането на този път ще позиционира страната като кръстопът на региона, каза министърът. Проектът е включен в оперативната програма "Транспорт" за този програмен период.
През следващите 3 г. за подобряване на първо-, второ- и третокласната пътна мрежа на страната ще има ресурс от 600-650 млн. лева. По държавните инвестиционни заеми правителството ще може да разчита на около 200-230 млн. лева на година, които да бъдат предоставени на пътната агенция. Това означава изпълнение на пътните проекти по програмата "Транзитни пътища 5" и програмата, финансирана от Световната банка.