Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

01 Август 2014 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

Снимка


Посредствеността - държавен образователен стандарт

Управляващите не възприеха нито една добра идея за новия училищен закон

Велко Велков

15. Февруари 2013 , брой: 38   698   0

От години Националното движение "Учителите за своите права" (НДУСП) предлага на просветното министерство решение, с което проблемът за учебниците ще отпадне завинаги от дневния ред на обществото. Нужни са само няколко стъпки. Да върнем добрия стар модел - един учебник и учебна тетрадка по всеки предмет. След конкурсите МОМН трябва да изкупи лиценза на одобрените проекти и да ги въведе в електронен регистър. Учениците да получат подходящи таблети, които в началото на  учебната година срещу определена такса се зареждат с нужните помагала. Всеки ученик ще може да допълва "своя" учебник съобразно личния си образователен маршрут, а учителят - според своето виждане, нивото на учениците и конкретната училищна среда. Ефектът ще е многостранен: Ще се доближим до

идеала за безплатно образование

ще съкратим значително разходите за учебници; всяка есен родителите ще получават лека финансова подкрепа; всички ученици ще са равнопоставени; ще намалее броят на отпадащите ученици; родителите ще се освободят от един ежегоден есенен стрес; ще олекне ученическата раница; ще икономисаме дървесина, ще има съпоставимост на обучението в различните училища и региони и пр.
Това решение няма алтернатива и вече се реализира в САЩ, Индия, Корея и другаде. През декември зам.-министър Милена Дамянова направи  изявление, от което би могло да се помисли, че то е възприето и от МОМН, но всъщност изобщо не е така.
- Съзнателно се запазва неограниченият брой учебници по всеки предмет. Причината - конфликт на интереси. Знаем, че всяко одобрено пособие се съпътства от бонуси, хонорари и прочее рушвети, като главните действащи лица са в просветното ведомство.
- И занапред безплатни учебници ще има само до VII клас, което запазва неравнопоставеността на учениците и на родителите от горния курс, от които държавата ще смуче с ДДС, а бизнесът ще ги удря с цени, бонуси и хонорари.
А точно за учениците до V клас учебниците следва да останат на хартиен носител с оглед придобиване на умения и навици за работа с книгата. МОМН мълчи за работните тетрадки, които не са безплатни, но също могат да се включат в електронния носител.

Ще продължи разхищаването на средства

защото не се предвиждат безплатни таблети и не всяко дете има личен компютър, учебниците ще се издават в двата варианта. Ще плащат обикновените данъкоплатци.
Очевидно е пренебрежението и към качеството на учебниците, които се превърнаха в сборници от четива, писани за хонорар. Обезцениха се основни изисквания: темите - поотделно и в съвкупност, да са издържани методически и дидактически; да формират познавателни потребности и интереси; да мотивират към четене и усъвършенстване; да култивират воля за преодоляване на трудности и постигане на успех; да са ценностно издържани; да внушават плурализъм и толерантност; да възпитават към ред и системност.
Има и друго. Днешните учебници, чиито прототип е в ХVIII в., третират ученика като пасивен обект. С електронния учебник той ще въвежда и извежда знания и работейки с оригинални текстове, ще бъде и субект на образователния процес.  
Пробойните в концепцията на МОМН не са случайни. С периодичните промени във властта там бяха съкратени много експерти, други напуснаха сами, а останалите са избутани на периферни длъжности. На техните места се настани разноцветна номенклатура, която с времето издигна посредствеността в ранг на държавен образователен стандарт. Както обикновено се случва, от главата заразата проникна в целия организъм. В училищната мрежа това стана с назначаването на директори по предварително изготвени списъци с кадри от долните етажи на партийните йерархии. През 2009 г. лидерката на СБУ Янка Такева посочи, че прилични мениджърски умения притежават едва 25% от директорите. В резултат много училища изпаднаха в перманентна криза. Появиха се и прелетни ята учители, за които главен мотивиращ стимул бе получаването на заплата. Страхът от съкращения и подлизурството са обичайни явления. Съсловието стана податливо на манипулации, което пролича особено по време на стачката през 2007 г. Пропадането в социалната йерархия понижи съмочувствието и авторитета на професията и всичко това се отрази пряко върху училищния процес. Влошиха се успехът и дисциплината. Ако на международните сравнителни изследвания през 1993 - 1995 г. нашите ученици заемаха места в челната десятка, сега са някъде в петата.

"Новото" образование дава обилни плодове

и извън системата. Нейни възпитаници, каквито сред управляващите има немалко, юнашки превръщат посредствеността в закони, наредби и прочее  стандарти за държавно управление.
За пресичане на негативните тенденции НДУСП предлага и други перспективни идеи: до V клас паралелките да бъдат от 12 ученици, а в останалите класове - от 16, което ще се отрази положително върху успеха и дисциплината; въвеждане на специални и задължителни магистърски програми за длъжността "учител" и по мениджмънт за всички ръководни длъжности; основната заплата за начинаещ учител да бъде равна на трикратния размер на минималната работна заплата; нова система за квалификация и кариерно развитие на заетите в образованието с перманентно атестиране и съответстващо материално стимулиране; преход към задължително средно образование; приемане на стратегия за промоция на детското здраве. Взети в пакет, тези мерки ще внесат повече интелект и нещо, което очевидно не достига на българското училище - топлина от обществото към учителите и децата, а от тях обратно към обществото.
Вярна на своя стандарт, номенклатурата не положи усилия да ги разбере, още по-малко да ги приеме. Затова пък изготвеният от нея проектозакон за образованието е пълен с доказателства за това как иначе добри идеи получават посредствени решения. Учебниците са само едно от тях. По думите на бившия министър Сергей Игнатов, в подготовката на проектозакона са участвали повече от 200 учени и експерти, но те най-вероятно са казали онова, което възложителят-лаик е искал да чуе. Следвай мухата и ще стигнеш... Днес патосът на "Върви народе възродени" задължава да зададем въпроса към какви бъднини води съвременна България управлението на ГЕРБ?

.

 

 

 

Най-четени материали

Най-коментирани материали

 

Свят

  • Страната преустанови обслужването на външния си дълг след двудневни неуспешни преговори
    1. Август 2014 175
    243
    0

    Аржентина преустанови обслужването на външния си дълг, след като двудневните усилени преговори с кредиторите не постигнаха компромис по плащането, срокът за което изтече в полунощ местно време.
    Министърът на икономиката на страната Аксел Кисилоф не отстъпи от политиката на правителството и дори наричаше чуждите хедж фондове "лешояди". "Лешоядите се опитаха да накарат страната ни да извърши нещо нелегално", заяви Кисилоф. Страната му обаче била готова да погаси задълженията си към всички кредитори, но при "разумни условия, а не под натиск", допълни министърът, цитиран от Wall Street Journal.
    Междувременно в сряда аржентинските банки се опитаха да предложат в последния момент алтернатива, като изкупят необслужвания дълг, притежаван от хедж...

Апис