20 Април 2024събота01:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Уроците на горещото лято

Огънят показа, че системата за национална сигурност на Русия изисква коригиране

/ брой: 193

автор:Дума

visibility 877

Николай Злобин

Събитията на тазгодишното лято не могат да не накарат руския елит да погледне проблема за националната сигурност на Русия от нов ъгъл. От гледна точка, може би, на не съвсем традиционното разбиране на основите на сигурността на страната. Нетрадиционните, т.е. невоенните аспекти на националната сигурност за всяка държава в днешния глобален и взаимносвързан свят са не по-малко, а може би и по-важни, и сложни въпроси. Заплахите днес често се откриват в далечни от чисто военните сфери. Когато такива заплахи неочаквано се задълбочават, държавата и гражданите й стават уязвими и беззащитни, ситуацията заплашва да излезе извън контрол, да стане неуправляема, да доведе до дестабилизация, нестабилност и падане на авторитета на властите. Затова от днешното тежко лято трябва да си извлечем уроци за бъдещето.
Свръхгорещото време, което мъчи голяма част от Русия неочаквано дълго време, заедно с липсата на дъждове доведе не само да суша и селскостопански щети, но и до големи горски пожари, и човешки жертви. Дълго време Москва се оказа в плен на плътен дим, предизвикан от запалването на торфените блата около града. От една страна, нищо неочаквано не беше станало. Горските пожари са често явление в Русия. Нещо повече, тази година тяхната площ беше дори по-малка, отколкото например в предишни години. Този път обаче пламъкът обхвана региони, които се оказаха неподготвени за такава ситуация. В продължение на няколко седмици светът наблюдаваше как руските власти се опитват да се борят с пожарите и силното задимяване на Москва и се питаше как се случи така, че голяма икономически и технологически силна ядрена държава, притежаваща мощна космическа програма, се оказа изненадана от днешната екологична катастрофа. Това е въпрос, който касае непосредствено сферата на националната сигурност.
Първо, защо ръководството на страната беше информирано за положението с пожарите толкова късно? Президентът Дмитрий Медведев и премиерът Владимир Путин се включиха на пълни обороти в решаването на проблема веднага, след като получиха пълноценна информация. Президентът, както е известно, дори незабавно прекъсна отпуската си. Защо обаче те получиха тази информация, когато ситуацията в голяма част от регионите в страната стана вече извънредна?
Една от водещите държави с мощен военен потенциал трябва да притежава съответните структури и организации, които са били задължени да пресметнат различните сценарии на развитието на събитията и още в началото на лятото да предупредят ръководството на страната, че трябва да се подготвим за сериозна битка с огъня и дима. Това е тяхно професионално задължение. Защо това не е било направено навреме от съответните подразделения на Съвета за сигурност на страната, от аналитичните структури на министерството на извънредните ситуации, министерството на здравеопазването и т.н.?
Очевидно е, че това е провал на аналитичната и прогностична работа на тези служби, чиято първостепенна задача, както е известно, е не да ликвидират последиците от извънредните ситуации, а готовността ни за тях, анализът на заплахите, определянето на възможните мащаби, степента на вероятност. Казано иначе - в предотвратяването на извънредните ситуации, минимизацията на загубите и главното - в изработването за ръководството на страната на конкретни препоръки. Нищо от това не е било направено, въпреки че, както се разбира сега, дори НАСА е предупреждавала съответните руски служби, че тазгодишното лято ще е изключително горещо и пожароопасно. Същите прогнози са направили и редица научни и екологични организации в самата Русия. Нещо повече, още в рекордно горещия юни беше очевидно, че най-неблагоприятните прогнози се сбъдват, но нито министерството на извънредните ситуации, нито Съветът за сигурност, нито министерството на здравеопазването не само не предупредиха висшето ръководството на страната за тези заплахи, а и сами се оказаха неподготвени за тях.
Неподготвени за извънредната ситуация бяха и местните органи на властта в редица от руските региони. Те не само не успяха правилно да оценят ситуацията, да предприемат превантивни мерки, а след това да организират спасителните работи, но някои местни чиновници, обезпокоени за кариерата си, изобщо не информираха централната власт за положението, опитвайки се да се справят със собствени сили, което доведе до увеличаване на жертвите и мащабите на разрушенията. Дмитрий Медведев беше абсолютно прав, когато обеща след края на пожарите да се заеме с анализ и да определи степента на отговорност на чиновниците, проявили престъпна небрежност и непрофесионализъм. Не става въпрос за наказание на небрежни държавни служители, това е проблем за готовността на страната за възникващи невоенни заплахи, за безопасността на гражданите й, и, разбира се, този проблем не може да бъде игнориран от президента. Недоволството му е разбираемо.
Положението е особено тежко в Москва и Москва-област, които имат особено значение за пълноценното функциониране на Русия. Тук са разположени не само висшите органи на властта, но и военните командни центрове, чуждестранните посолства, основните медии и други. Столицата, нейната инфраструктура, качеството на живота и условията за работа имат първостепенно значение за нормалното функциониране на страната. Московските власти за съжаление в тази ситуация действаха неадекватно и не помогнаха с нищо на огромния град и жителите му по-леко да преживеят екологичната катастрофа.
Днес западният печат е пълен с истории за смога в Москва, които се преплитат със старите въпроси за това защо така и не бе организирано раздаване на бутилки с вода по улиците, нямаше палатки с климатици за хората, защо московските болници не бяха готови за неизбежното увеличаване на пациентите, защо в градските аптеки отново липсваха маски от марля, а отговорните лица даваха противоречиви съвети как да се държим при тези условия. Тоест защо московските власти изобщо не направиха нищо от това, което градските власти просто бяха длъжни да направят.
В резултат беше нанесен удар по репутацията на столицата, нейната възможност да стане един от световните финансови и иновационни центрове, привлекателно място за туристи и учени от различни страни в света. Град, в който местните власти изоставиха на произвола на съдбата жителите си, едва ли ще стане привлекателно място за останалия свят, което не може да не повлияе лошо на имиджа на цялата държава. В съвременния свят върви тежка конкуренция за привлекателност на страната, нейната конкурентоспособност в глобалната икономика. Сегашното лято продемонстрира, че в редица области Русия се оказа неподготвена за заплахите и предизвикателствата. Системата за национална сигурност на Русия изисква коригиране, което  трябва да е най-важният урок от "горещото лято" на 2010 година.

Пожарникарите още се борят с пламъците, а строителите вече
започнаха да изграждат нови домове за хората, останали без покрив над главата
Снимка БГНЕС

Контрол в прекия ефир
Пиер Сидибе, Виктория Чернишова

Денонощната онлайн транслация на работите по възстановяването на домовете на руснаците, чиито жилища изгоряха в пламъците на пожарите, започна. Строителството може да се наблюдава на сайта на правителството на Руската федерация и на премиера.
Идеята за такъв денонощен контрол е на Владимир Путин, който решил това, докато разговарял с хора от Московска област. Тогава премиерът казал буквално следното: "На всяка по-значима площадка трябва да се сложат камери за видеонаблюдение, които ще работят денонощно и ще имат три монитора (един в правителството, вторият - при мен вкъщи, а третият - в интернет, на сайта на председателя на правителството), за да може всеки човек да влезе в сайта и да види в режим на реално време какво се прави в момента."
Ден по-късно премиерът обяви, че спирането на камерите ще се разглежда като извънредна ситуация, която ще изисква незабавно изпращане на място на правителствена комисия.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ