29 Март 2024петък09:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Тежки грешки в бюджет 2012

/ брой: 283

visibility 1414

Нанасят се 4 поредни удара върху ДАНС

В същото време се сипват милиард лева на МВР, в което тази години бяха вкарани допълнително 36,7 млн. лв. 

Димитър Дъбов

Четири поредни удара се нанасят върху системата за национална сигурност, конкретно - върху ДАНС. На първо място, орязването на бюджета, намаляване на коефициентите, намаляване на заплатите за пенсиониране от 20 на 15 и изплащане на 75% от тези заплати, което означава десет заплати и половина.
Смятаме - и това е общо становище на членовете на парламентарната комисия за контрол на ДАНС, че за три години бюджетът на ДАНС е намален с 43%. В ДАНС беше извършено реформиране в истинския смисъл на думата. Там няма какво повече да се реже, господин Дянков. Ако нещо трябва да става, за да се побира в този бюджет и в тези ограничения, това означава да се променя Законът за ДАНС и да отпадат функции, зад които стоят пари. Ние смятаме обаче, че Законът за ДАНС, след като беше коригиран, е достатъчно добър и не се нуждае от каквито и да е било промени.
Бих казал, че до известна степен това ми прилича на някаква наказателна операция по отношение на ДАНС. Такова усещане има у нас и то не е само усещане, защото става дума за действие. Аз мисля, че тук се избиват, казано на жаргон, клинци откъм Министерството на вътрешните работи. Там има бюджет, който е над един милиард лева. При това, в Министерството на вътрешните работи нямаме реформирана структура. Там имаме четири пъти тази година добавки към бюджета - веднъж 15 милиона лева, втори път - 9 млн. 700 хил. лв., трети път - 6 милиона, четвърти път, вчера, 6 милиона и половина.
Не може да се сравни трудът на работещите в Държавната агенция "Национална сигурност" с труда на работещите в системата на МВР и на Полицията, без да подценявам ни най-малко ролята на работещите в Полицията. Но тук става дума за различен труд и за различен обем и количество хора, заети в тази система. Не може в МВР да работят 60 000 души, от които 28 000 униформени. Не може там да са натрупани структури като "Пожарна безопасност" и прочие, нямащи пряк ангажимент към тази агенция.
Ние смятаме, че трябва има друг подход към Държавната агенция "Национална сигурност". Очевидно министър-председателят няма достатъчно време да се занимава с нея и ресорният вицепремиер действа така, че се правят сериозни опити да бъде притеснена работата на ДАНС и да не й се даде възможност да се разгърне и да изпълнява пълноценно своите задължения. Ето защо ние предлагаме замислените промени за ДАНС да отпаднат от предложения бюджет.

*Изказване в НС при обсъждането на бюджета на 8 декември, т.г. 

 

Трета година поддържат драматично нисък бюджет на БАН

Учените може би трябва да са щастливи, че  им върнаха 5 млн. лв. и не им го намалиха*

Валентина Богданова

Предложението, което правя, е свързано с бюджета на Българската академия на науките за 2012 г. и с искането към него да бъдат прибавени 30 милиона лева.
Има нещо изключително нелепо в начина, по който водим разговора за парите на академията, включително и за идеята да имаме консенсус, която колегата Терзийски от РЗС предложи.
През последната година и половина като че ли всички аргументи за това как трябва да изглежда БАН, какво й дължим като възможност за работа и съществуване, са изчерпани. Но на мен много ми се иска да кажа нещо за подхода и за възможностите, защото погледнете какво правим ние.
Две години поддържаме на едно и също ниво бюджета на Българската академия на науките. Тази година, след всички говорения, след създаването на настоятелството, с идеята за политически консенсус, постигнат тук, предложението в Проекта за бюджет за 2012 г. е субсидията на академията да бъде намалена с 5 милиона лева - не увеличена, даже не стабилизирана! Всичко, което в момента е подкрепено от Комисията по бюджет и финанси, е свързано с един забележителен жест - да върнем на БАН тези 5 милиона лева, които да стабилизират бюджета й на нивото на трайна недостатъчност и невъзможност да работи. Просто защото петте милиона бяха любезно обещани от новоизбрания президент Плевнелиев.
Разговорът е по-различен, той е по-сериозен. След Стратегията за научни изследвания, приета от това Народно събрание; след разбирането, че ако ние инвестираме в Българската академия на науките, за да осигури тя съфинансирането на участието си в проекти на Европейския съюз, на чужди организации, безспорно собствените приходи на академията ще бъдат повече. Но те няма как да се харчат за заплати и за издръжка. След като е ясно, че ако държавата даде възможност на Българската академия на науките да заплаща и да поддържа патентите си, печалбата от тях ще идва в България, а не в Германия и в Южна Корея. След като е ясно, че ако дадем възможност на българските учени, включително и най-вече на младите, да работят и да дават своите възможности в България, това е инвестиция за България, както цяла Европа оценява такъв акт. Ако отчетем всичко това, ние бихме били много по-отговорни към решенията, които днес вземаме.
Така че, колега Терзийски, няма как да подкрепя никакъв консенсус, обединен около решението да възстановим за трета година един и същ драматично нисък бюджет на БАН и учените да бъдат щастливи от това, че не сме го намалили. Това е унизително отношение и си мисля, че консенсусът ни би бил по-различен, ако той би бил по-смислен, по-отговорен и по-целенасочен. Така че помислете върху възможността, която ви дава моето предложение за допълнителни 30 млн. лв. за БАН.

*Изказване в НС при обсъждането на бюджет 2012, 8 декември 2011 г.

 

Няма да подпомогнат
нито икономиката, нито домакинствата


Пламен ОРЕШАРСКИ

Бюджетът за следващата година страда от недостатъците на предходните два. Отново отсъстват формулирани цели, а оттам и смислени политики и инструменти за реализирането им. Трета година вече ГЕРБ не съумяват да дефинират ключовата цел - подпомагане на възстановяването на икономиката през бюджета. А за нас това е особено актуално, защото страната работи с паричен съвет и монетарният й инстументариум е затворен. Затова фискът има и допълнителни функции, които остават неизползвани трета година поред.
Това не означава, че бюджетът изцяло може да компенсира слабостите на икономиката ни в момента, но сме длъжни да вземем противодействащи мерки, които поне частично да смекчават удара, дошъл изцяло отвън през 2008-2009 година, и те да подпомагат възстановяването на икономиката. Бяхме свидетели през последните две години как глобалните тенденции се обърнаха от силно негативен, минусов растеж, на позитивен през миналата година. Това отмина България обаче и сега сме застрашени от евентуална нова вълна на рецесия в Стара Европа, която при нас да мултиплицира нова стагнация.
По отношение на приходите наблюдаваме хронична слабост от последните две години - приходите далеч изостават под възможните нива, влошава се събираемостта на приходите. Ако за 2008 г. през данъчните приходи в бюджета се прибираше около 24 на сто от БВП, за 2012 г. данъчните приходи остават на около 19% от БВП. Тази разлика от около пет процента е твърде голяма, за да може да се обясни само и единствено с ефектите от рецесията. Преобладаващата част от нея се дължи по-скоро на разширяването на сивия сектор в икономиката и на увеличената контрабанда.
Сравненията са уместни, защото преките данъци са същите, както през 2008 г., а косвените дори са увеличени. Едно по-прецизно изчисление показва, че ако се беше запазила събираемостта поне от 2008 г., за 2012-а трябваше да се планират около 5 млрд. лв. приходи повече. Отчитайки обстоятелството, че стопанската активност е по-ниска, е логично да се изисква поне сума от 1,5-2 млрд. в повече, спрямо планираните от правителството приходи за 2012 г.
Оттук произтичат и следващите нагативни тенденции - когато не ви достигат приходите, се изострят всички проблеми в различни звена на публичния сектор. През последните седмици в обществото особено оживено дискутираме дефицита в пенсионната система. Този дефицит не е нов, той съществуваше от началото на хилядолетието, но досега е бил дофинансиран без особени проблеми с данъчни постъпления от бюджета. Проблемът в пенсионната система се изостря, защото в последните години тези постъпления намаляват, но се представя като "срив" в системата, пораждащ "неотложни мерки" от типа на ресурсоспестяващите повишавания на възрастта и пр.
За разходи през следващата година бюджетът практически ще разполага със същата сума. Планирани са с около 900 000 000 лв. повече приходи, но те ще отидат за подобряване на дефицита - от 2,5 дефицит, колкото е законовият т.г., за следващата година се планира 1,3%. От чисто фискална гледна точка това е добро действие. Друг въпрос е по какъв начин ще се отрази на общата ликвидност в икономиката и върху стопанския растеж.
Няколко думи и за растежа - предвиден е 2,9 ръст на икономиката (това са летните прогнози-б.р.), а в МФ и лично министърът очакват по-нисък икономически растеж на фона на сътресенията в Стара Европа и в частост в еврозоната. По-смущаващо е не дали ще бъде 2,9 или 1,9, а че факторите, програмирани да водят този растеж, и на които се разчита, вероятно няма да действат така, както са отбелязани в макроикономическия модел. Външното търсене е един от факторите, а има риск то да се свие дори във водещи страни в еврозоната, включително и в Германия. Не виждам никакви предпоставки и вътрешното търсене през 2012 г. да бъде на по-високо ниво - напротив има риск да продължи да се свива. Самата фискална политика не съдейства за увеличаване на вътрешното търсене и единственият фактор, който би играл по-съществена роля за икономическото развитие, е усвояването на европейските фондове.
Планирано е амбициозно усвояване  - около 4,5 млрд. лв., цел, която, ако се реализира, е добре, но това не е достатъчно реалистично - твърде оптимистична е тази цел на фона на далеч по-скромните суми, които се очаква да бъдат усвоени т.г. Ще припомня, че въпреки шумната пропаганда страната продължава да изостава в усвояването на фондовете. Ще предложа и едно универсално сравнение - в момента твърдо сме на предпоследно място между 27-те страни членки на ЕС, като с мъничко изпреварваме само нашите северни съседи, затънали в своите си фискални проблеми. През средата на 2009 г. бурно критикуваното "за несправяне с усвояването на фондовете" старо правителство остави страната все пак на 14-о място между 27-те. Читателите да преценят колко е "ускорено" усвояването, след като страната е отстъпила значително от златната среда. И дали това усвояване в абсолютни суми не е естествен резултат от процеса, който тече напред във времето, но в който, пак подчертавам, значително изоставаме от скоростта, с която усвояват другите.
В най-добрия случай България ще повтори в освновните си характеристики 2011 г. с бюджета за следващата година. Но това е оптимистичният "сценарий". Реалистичният и песимиистичният са по-неприятни - съществуват рискове икономическият растеж да се забави, дори да слезе на равнища от около и малко под нулата, което ще доведе до по-нататъшно реално намаляване на доходите и до забавяне на цялостното обществено-икономическо развитие.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 515

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 523

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ