Ценоотвод
Всички бюджетни строежи трябва да поевтинеят с 20 процента
/ брой: 124
Ирина Невинна
Тези дни специално създаденият при руското правителство експертен съвет по ценообразуването в строителството, чиято работа се координира от вицепремиера Дмитрий Козак, трябва да определи пакет от предложения за озаптяване на цените на държавните строежи. Има безброй примери как "потъват" в строителните изкопи бюджетните милиарди. Дори на най-скромно местно ниво - при изграждането на училища, пътища, спортни комплекси - бюджетът харчи два-три пъти повече, отколкото се планира първоначално. Има ли възможност да се строи с държавни пари не скъпо, но качествено? На въпросите на "Российская газета" отговори Евгений Ермолаев, ръководител на Федералния център по ценообразуване в строителството.
- Защо крайните цени на същите тези училища толкова са отличават от първоначалните? За какво става дума, ако не броим корупцията?
- За съжаление при планирането на строителството на обект беше невъзможно да се оцени точно какво ще струва това - нямаше съответните нормативи. Фактическите инвестиции се оказваха поне 2-3 пъти повече. Същото ставаше и на етапа на проектирането. Двойните грешки в предварителните сметки е стандартният случай. Това е една от основните причини за оскъпяването на държавното и общинското строителство.
Към това се добавяше и незаинтересоваността на практически всички участници в процеса. Например, колкото е по-скъп проектът, толкова е по-висока стойността на проектирането, толкова повече ще получи и проектантът.
И накрая, съвсем доскоро стойността на строителството можеше да се "уточнява" - важното беше грамотно да се направят приемо-предавателните актове за извършените дейности. На практика стойността на строежа за бюджета пряко зависеше от ловкостта на предприемачите в оформянето на документите, аргументиращи инвестициите им. Такава система на ценообразуване е благодатна среда за злоупотреби и корупция.
- Как успяват в другите страни да избегнат тези "подводни камъни"?
- Например в Германия, както и в други държави с развита пазарна икономика, съществуват няколко нива за ценообразуване и за всяко се използват различни стандарти.
На най-високото ниво са нормативите по видове строителни обекти. Именно те се използват, когато трябва да се планира бюджетът на бъдещото строителство. На средно ниво, на етапа на проектиране, са необходими по-детайлни данни. Тук се норматират конструкторските решения. Има възможност да се "поиграе" с конструкциите, да се подбере оптималното съотношение между цена и качество. Накрая най-голямата детайлизация става на ниското ниво, когато нормите определят стойността на технологичните операции непосредствено по време на строителството.
Такъв подход позволява по-точно да се оценяват вложенията по време на всички етапи на инвестиционния процес.
- Миналата година правителството поръча на министерството на регионалното развитие спешно да въведе ред в нормативната база. Какво е направено?