29 Март 2024петък08:48 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Renault Symbioz Demo

Или как ще караме през 2023 г.

/ брой: 246

visibility 782

инж. Иля Селиктар
 

По време на автосалона във Франкфурт през септември французите показаха футуристичния концепт Symbioz - безпилотник, “интегриран в умен дом” и като цяло пример за ярък автомобилен дизайн. Тогава от Renault не разкриха повечко неща около концепта, но сега представиха подобен, но все пак различен автомобил - Renault Symbioz Demo car, за който разказаха почти всичко. И не само дотам – колата е реален прототип подготвен за пътни изпитания, включително и от журналисти.
При подобен стил и съвпадащ релеф на страниците с концепта при Demo фаровете са нормални, а не фантастични гирлянди, прекроени са предната и задна част на колата, стойките на покрива, остъкляването и самият покрив. Габаритите на колата са 4,92х1,92х1,44 метра, а междуосието е 3,07 м.
Компанията определя този си проект като “Опитът на карането през 2023-а – днес!” В него е налице стандартното класическо управление, но може да се включи автопилот от четвъртото ниво по SAE, което значи напълно автономно управление на автомобила. Неслучайно авторите си представят този автомобил като неотделим елемент от “цифровия живот” на водача и пътниците.
В автономно движение воланът заедно с приборното табло се прибира с цели 12 см към предното стъкло, а водачът може да ползва очила за виртуална реалност (система от Ubisoft). Включвайки системата за разместване на седалките Alone@Home, може да се освободи още вътрешно пространство. Скоростната връзка с мрежата позволява на всеки пътник достъп до персоналната му цифрова среда, към различни средства за развлечения и услуги. Всеки пътник се идентифицира по мобилния му телефон, след което се активират личните му настройки за седалката, зоналния климатик и предпочитаната музика.
Докато върви всичко това, колата сама се управлява в рамките на пътя, умее да се престроява, да изпреварва и да се връща обратно в първоначалната си лента, да слиза от магистралата и да спира в безопасно за това място при непредвидени обстоятелства. За това й помагат скрити в купето ултразвукови сензори и радари, във фаровете и задната броня са монтирани лидари, камерите на автопилота са зад предното стъкло, в задната емблема на Renault и в излизащите навън дръжки на вратите.
Четвъртото ниво на автономност е известно като mind-off (изключен разум) и то позволява човекът да се отдели от процеса на движение. Но няма да има възможност водачът да се обърне с гръб към движението или да се премести на задната седалка. Движението на безпилотници четвърто ниво без водач зад волана засега е забранено във Франция, но са позволени тестове на такива коли, ако водачът може във всеки момент да поеме контрола върху автомобила.
В интериора отсъства привичната централна конзола, дори под приборното табло подът е равен. Интерфейсът Renault Multi-Sense 3.0 позволява да се регулира прозрачността на стъкления покрив и диодното вътрешно осветление. Предните кресла могат да се нагласят в положението Relax за отдих или Lounge за общуване, като се пускат надолу подлакътниците, а самите седалки се завъртат на 10 градуса една към друга.
В разположение на водача и предния пътник са три OLED-дисплея на LG с широки настройки за гледане на хай-резолюшън филми или да се види информация за мероприятия в мястото закъдето сте тръгнали. Налице е и голям проекционен дисплей на предното стъкло подаващ информация за работата на автопилота.
Важна част от проекта е съвместимостта на колата с “умния дом”. От централния екран още в движение може да се види какво става в къщата заради връзката с охранителните й камери. С няколко клика се настройва отдалеч системата за къщно отопление. И обратно - за 15 минути преди тръгването от къщата на телевизорите вкъщи се появява информация за предстоящото пътуване – маршрут, хотелски резервации, ниво на заряд в акумулатора на колата и дължина на съответстващият му пробег, трафикът по пътя до целта и прогноза за времето. За целта колата има връзка с инфраструктурата V2X. Нейната мрежа е на компанията Sanef, работеща по перспективния протокол, определен в рамките на европейския проект SCOOP. Освен информацията за състоянието на пътя, авариите по него и времето, системата осигурява преминаване без спиране на пунктовете за заплащане на магистралната такса дори при движение на автопилот.
“Умният дом” като част на проекта е създаден от архитектурната компания Marchi Architectes. Размерите на къщата са 21 х 8 х 7 метра, първият етаж е почти прозрачен и там може да се вкара колата чрез въртящ се кръг за улеснение. Вторият цилиндричен етаж е спалня, а на покрива има тераса.
Автомобилът е построен върху оригиналната платформа за електрокари на компанията. Отзад има два електромотора, всеки от които върти по едно колело. Общата им мощност е 360 кВт (490 к.с.), моментът 550 Нм, а при нужда нещата могат да бъдат форсирани до 500 кВт (680 к.с.) и 660 Нм. Ускоряването на електромобила от място до 100 км/ч става за шест секунди, а за по-добра стабилност и управляемост и четирите колела могат да завиват.
Захранването на елмоторите се осигурява от тягов акумулатор с капацитет от 72 кВтч. Пробегът не се обявява, но може да се приеме, че е в рамките на 360?400 км в спокоен режим. Архитектурата на платформата позволява монтирането и на по-голям акумулатор с капацитет от 100 кВтч. Захранването се осигурява от точка за бързо зареждане с мощност 150 кВт, което позволява запълването на капацитета до 80% на батерията да става за по-малко от 30 минути.
Французите не обещават, че прототипът, създаден в техническия център в Гуанкур със съдействието на ред промишлени партньори, ще остане в този си вид в серийното изпълнение. Но тестваните в него решения ще се ползват масово в други модели на марката поетапно. Новите мрежови услуги и 100% подключаеми машини на главните пазари са другата цел на проекта, както и очакваните осем нови електрокара на групата Renault, които трябва да се появят на пазара до 2022-а година.






Tringa – лодката-кола
Автомобилите амфибии са известни не от вчера. Повечето от тях са автомобили пригодени за плаване. Френската дизайнерско фирма Tringa решава задачата отзад-напред – от лодката създава автомобил и така попътно отпада проблемът с буксирането й на прицеп. Tringa реално е моторна лодка с възможност за самостоятелно движение и на суша. Тя може да ви докара от къщата до водата и обратно. Няма и нужда от специално пристанище или кран за вкарването й във водата.
Естествено има и някои ограничения при използването на суша на това мепесе.
Максималната скорост на Tringa на суша е 16 км/ч и реално погледнато дългият път на суша не е за нея, а целта е преминаването без проблем на известно разстояние от къщата до водата.
Целта на французите е да създадат глобален продукт, но за различните пазари ще се търсят и различни решения според местните транспортни изисквания. Колелата на Tringa са сгъваеми, корпусът е алуминиев, декът е тип сандвич, двигателят е извънбордов. Машината може да се използва като рибарска лодка, за теглене на водни скиори, за водолазна дейност или просто за удоволствие. Компанията ще предлага широка гама от аксесоари, като маса за петима, стойки за въдици, площадка за скокове във водата, склад за четири акваланга, кука за теглене на скиори, тента, 121-литров хладилник, шезлонги и 30-литров резервоар за прясна вода.
Задвижването на суша се подсигурява от четиритактов бензинов мотор с мощност 27 к.с. С натискане на бутон колелата излизат от нишите си в корпуса на лодката за секунди, а двигателят задвижва хидравлична помпа, която пък задвижва колелата чрез хидравличните мотори във всяко от тях.
Капитанът-шофьор управлява лодката на сушата с типичните крачни команди за газта и спирачката, кормилното управление е с усилване. Налице са предпазни колани, светлини, предпазно предно стъкло с чистачки, съобразно с пътния закон. Пълното задвижване 3х3 и гумите all-terrain позволяват движение и в извън пътни условия. Tringa може да изкачва наклони до 38 процента, а за по-добро поемане на неравностите за водача и копилота са предвидени подресорни седалки.
Tringa ще е готова за серийно производство през следващото лято, а предвижданата цена е €94 800 с извънбордови мотор 150 к.с. Вече се приемат и депозити за поръчки на цена от €2000.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ